رأی الیوم در گزارشی به مناسبت سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه توانمندی‌های محور مقاومت را مورد بررسی قرار داد.

پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه شکستی برای طرح سازش کشور‌های عربی بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رأی الیوم، عبدالباری عطوان، ­تحلیلگر توانمند و بنام عرب، در یادداشتی به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی نوشت مقاومت روز به روز توانمندتر می‌شود و اکنون در حال انتقال از مرحله بازدارندگی به مرحله‌ای است که در آن ابتکار عمل و حمله را در صورتی که شرایط ایجاب کند، در دست دارد و واکنش سریع جنبش‌های مقاومت در منطقه غزه به هرگونه تعرض رژیم صهیونیستی و بمباران تل آویو نیز مؤید همین موضوع است.

عبدالباری عطوان در ستون ویژه خود نوشت: دیروز مصادف بود با سیزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت اسلامی لبنان به رهبری حزب‌الله در جنگ با اسرائیل. من نویسنده ستون تقویم تاریخ نیستم، اما این پیروزی که بزرگترین پیروزی در تاریخ معاصر عرب و منطقه است، در راستای آزادسازی جنوب لبنان از رژیم اشغالگر اسرائیل رقم خورد و شکستی برای طرح سازش کشور‌های عربی بود که خود را آماده می‌کردند تا نابودی مقاومت و فرهنگ آن را جشن بگیرند و به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل رو بیاورند، آرمان فلسطین را به طور کامل نابود کنند و برای تئوری هرج و مرج مقدمه چینی کنند.

مقاومت لبنان و فلسطین حق دارند این روز بزرگ را که اساس پیشرفت توانمندی‌های نظامی مقاومت است، جشن بگیرند، روزی که امکان دستیابی به سامانه موشکی پیشرفته‌ای را به مقاومت داد که اسرائیلی‌ها را به وحشت انداخته و می‌اندازد، روزی که برتری نیروی هوایی اسرائیل را بی معنی کرد و اسطوره گنبد آهنین را که ده‌ها میلیارد دلار هزینه داشته است، رسوا کرد و این سامانه را در برابر موشک‌های مقاومت و پهپاد‌های بسیار ارزان قیمتی را که به دست مردان مومن ساخته شده بود، حقیر کرد.

تلاش فرماندهان نظامی و سران سیاسی اسرائیل برای جبران ضربه روحی روانی که با این شکست به ارتش اسرائیل وارد شد، ناکام ماند و آن‌ها هنوز سامانه موشکی مقاومت و توانمندی‌های نظامی عظیم آن را تهدیدی واقعی برای اسرائیل تلقی می‌کنند، تا جایی که خود را پیش از هرگونه تعرض به جنوب لبنان و حتی پیش از حمله به منطقه کوچک و محاصره شده غزه، برای میلیون‌ها فروند موشک مقاومت آماده کرده است.

مهمترین تحول در سیزده سال گذشته این بود که مقاومت با قدرت بیشتر همه شهر‌ها و شهرک‌های اسرائیل را از دورترین نقاط در شمال گرفته تا بندر ایلات در جنوبی‌ترین نقطه [سرزمین‌های اشغالی] با صد‌ها هزار فروند موشک در سایز‌های مختلف و با کلاهک‌های انفجاری که وزن تعدادی از آن به نیم تن می‌رسید، بمباران می‌کند.

صحبت‌های سید حسن نصرالله در مصاحبه تلویزیونی اخیر وی در شبکه المنار، خلاف واقعیت نبود. وی گفت "مقاومت می‌تواند اسرائیل را به عصر حجر برگرداند". وی همچنین هشدار داد "در صورت وقوع جنگ، پیشروی به سمت الجلیل راهبرد اصلی مقاومت خواهد بود" و چه بسا جنگ بعدی جنگ برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی باشد.

پیروزی شاخه‌های مقاومت لبنان و فلسطین اشغالی و هم پیمانان آن تقریبا قطعی و مبتنی بر چند واقعیت است:
نخست: مقاومت به محور مقابله‌ای قویتر و با صلابت‌تر از محور پیشین وابسته است.
دوم: مقاومت با موشک‌ها و تجهیزات نظامی می‌جنگد که خود آن را ساخته است و برای تامین سلاح‌های مورد نیاز خود به هیچ قدرت نظامی وابسته نیست.
سوم: مقاومت برای جنگ، اراده و شجاعت دارد و سران آن برای جنگ تصمیم گیری می‌کنند.
چهارم: مقاومت تحت حمایت مالی کشور‌های نفت خیز عربی نیست.

بازو‌های مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن معامله قرن را به شکست کشاندند و طرح‌های آمریکا و اسرائیل را ناکام گذاشتند. آنها تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده، دسیسه چینی‌ها برای نابودی و تجزیه این کشور و فتنه طائفه‌گرایی در آن را خنثی کردند.

تاکید سید حسن نصرالله بر اینکه اگر عمری باقی باشد نماز را پس از آزادسازی مسجدالاقصی در آنجا اقامه خواهد کرد، براساس اطلاعات و اسرار توانمندی‌های نظامی عظیمی است که محور مقاومت در اختیار دارد و همین اطمینان وی به پیروزی را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار