معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: همه صنایع به کشاورزی وابسته است و کشاورزی خوراک همه بخش هاست.

۵۰ درصد اقتصاد کشور به کشاورزی وابسته استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در همایش مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای که در بخش جوپار شهرستان کرمان برگزار شد گفت: امروزه نقش و اهمیت کشاورزی بر هیچ کس پوشیده نیست و ما در حوزه کشاورزی باید گام‌های وسیع‌تر برداریم.

اوبا اشاره به اینکه ۵۰ درصد اقتصاد کشور ما به کشاورزی وابسته است، باید به هوش باشیم که امنیت محصولات کشاوزی ما به خطر نیفتد، افزود: امروز اگر تحریم بوجود آید مشکلات جامعه بیشتر می‌شود که در این زمان بخش کشاورزی با تولید محصولات غذایی سالم نقش خود را به عنوان بازوی اصلی مملکت ایفا می‌کند.

پورخاتون تصریح کرد: بخش کشاورزی با ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ۳۵ درصد اشتغال کشور را تامین کرده است.

او بیان داشت: تامین مواد اولیه برخی صنایع بخصوص صنایع غذایی و صادرات و تامین ارز وابسته به بخش کشاورزی است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به هدر رفت زیاد آب در کشور گفت: مشکل محدودیت منابع آبی یک مشکل جدی است و از یک متر مکعب می‌توان ۶۰ دلار تولیدات داشت در حالیکه در کشور ما فقط ۴ دلار تولید می‌شود.

پورخاتون با اشاره به اینکه همه باید به عنوان یک مروج کشاورزی مسائل و مشکلات کشاورزان را به حداقل برسانیم، افزود: این امر می‌طلبد که همت خدمتگزاران به بخش کشاورزی دو چندان شود.

او با اشاره به محدودیت‌های بخش کشاورزی گفت: اولین محدودیت مشکل آب است. خشکسالی‌های چند ساله اخیر عرصه را بر کشاورزان تنگ و هر ساله مقداری زیاد آب هدر می‌رود و این باعث شده محدودیت آبی داشته باشیم باید به مقوله آب توجه بیشتری شود.

پورخاتون افزود: عامل دیگر که باعث شده عرصه را بر کشاورزان تنگ کند طغیان آفت و بیماری‌های گیاهی است که به محصولات خسارت می‌زند که بایستی با اندیشیدن تدابیر لازم با آفت و بیماری‌ها مبارزه اصولی صورت گیرد.

او  به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای اشاره کرد و افزود: مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات‌های مهم قرنطینه‌ای است که مهمان ناخوانده چندین سال کشور ماست و یکی دو سال است به استان کرمان مهاجرت و باغات استان را به مخاطره انداخته است که باید تمام عزم خود را جزم کرده و با کمک خود کشاورزان این آفت را کنترل کنیم.

پورخاتون گفت: چندین سال است که در حیطه کاری جهاد بحث توسعه کمی محدود شده و جای خود را به توسعه کیفی داده است که خروجی و بهره وری بهتری داشته باشیم باید دنبال محصولات باشیم که در آمد بیشتری عاید مملکت کنند.

پورخاتون با اشاره به اینکه در راستای اصلاح الگوی کشت سیاست جهاد کشاورزی تولید محصولات کم آبی است که بهره وری بهتری داشته باشند، افزود: در این راستا یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها می‌باشد. چون در محیط گلخانه ۱۰ برابر محیط آزاد تولید صورت می‌گیرد.

او گفت: خبر خوش برای کشاورزان این است که در بحث سیستم‌های آبیاری، تسهیلات بلا عوض به کشاورزان که قبلا ۱۳ میلیون تومان بود، به زودی به مبلغ ۱۷ میلیون تومان میرسد.

انتهای پیام/ح

نیمی ازاقتصاد کشور وابسته کشاورزی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار