سخنگوی شورای نگهبان گفت: احراز هویت‌ها در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی خواهد بود.


احراز هویت نامزدهای انتخابات مجلس الکترونیکی انجام می‌شود/ لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی همچنان ایراد داردبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران با اشاره به برگزاری اولین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات عصر سه‌شنبه، گفت: اولین نشست این هیئت با داشتن چندین دستور در برنامه خود برگزار شد.

او ادامه داد: اولین دستور این هیئت تعیین شاخص‌ها برای انتخاب اعضای هیئت‌های مرکزی و نظارتی شهرستان‌ها و استان‌ها بود و بعد از آن اداره کل انتخابات گزارشی از روند اقدامات انجام شده ارائه کرد، همچنین تعرفه‌هایی که از سوی وزارت کشور ارسال شده بود هم تصویب شد و در جلسه فردای آن روز در نشست شورای نگهبان تعرفه انتخابات مجلس و خبرگان به تأیید رسیده و به وزارت کشور ارسال شد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور مغایرتی با بحث آزادی موجود در قانون اساسی ندارد، اظهار کرد: تاکنون چنین طرحی برای ما ارسال نشده و در مجلس هم چنین موضوعی را نشنیده‌ام، انشاءالله هر زمان ارسال شد درباره آن اعلام نظر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: رونمایی از پوستر همایش چهل سالگی قانون اساسی 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه در بحث استعفای غلامی کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در مجلس یکی از نمایندگان تهران شما را به طور خاص مسئول این استعفا دانسته و مدعی شده که مهندسی انتخابات کرده‌اید هم بیان کرد: لطف ایشان است که شامل حال من شده، وظیفه ندارم در هر بحثی که از سوی افراد مطرح می‌شود اظهار نظر کنم.

او تأکید کرد: ترجیح می‌دهم درباره انصراف غلامی صحبت نکنم تا خود در این مورد صحبت کند زیرا دلایلی از زبان دیگران مطرح شده که در نامه غلامی درباره آن صحبتی نشده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا شورای نگهبان در خصوص آسیب‌شناسی انتخابات شورایاری‌ها ورود خواهد کرد، گفت: دوستان در دفتر تهران بازبینی‌هایی را با همکاری شورای شهر تهران داشته‌اند و گزارش‌هایی را هم ارائه کرده‌اند، اما ما باید همکاری خود را با وزارت کشور تنظیم کنیم و هر زمان که وزارت کشور با شرایط اعلام شده ما مقدمات را فراهم کرد، برای نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها آماده هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شورای نگهبان در تمامی دوره‌های انتخابات مجلس به دلیل قوانین محدودیت‌هایی را برای اعلام دلایل رد صلاحیت‌ها داشته است که موجب سوءاستفاده برخی جناح‌ها شده، لذا اکنون این شورا تصمیم ندارد تا تغییر رویه دهد، گفت: ما هر اقدام دیگری که بخواهیم غیر از کارهای انجام شده تاکنون در حوزه بیان دلایل رد صلاحیت‌ها انجام دهیم، نیازمند به قانون هستیم که باید در مجلس تصویب شود.

وی افزود: درباره رفتار و رویه شورای نگهبان آمادگی داریم به اشخاص رد صلاحیت شده دلایل را اعلام کنیم و اکنون هم طی هفته‌های گذشته افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند برای اطلاع از علت‌ها به ما مراجعه کرده و به آنها گفته می‌شود.

کدخدایی تأکید کرد: بر اساس قانون موارد رد صلاحیت به صورت محرمانه تنها به فرد اعلام می‌شود و اگر خدایی نکرده مسئله‌ای متضاد با عفت عمومی باشد را نمی‌توان به صورت رسانه‌ای اعلام کرد.

او درباره احتمال تحریم آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، اظهار کرد: یاوه گویی ترامپ را جدی نمی‌گیریم، تحریم وزیر امور خارجه کشورمان همبستگی میان مردم و مسئولان را ایجاد کرد و پاسخی به ناکارآمدی سیاست‌های آمریکا بود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: احراز هویت‌ها در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی خواهد بود و آمادگی داریم تا به نظارت بپردازیم.

او اظهار کرد: در هیئت مرکزی انتخابات شاخص‌هایی برای انتخاب افراد تعیین شده است، که در آینده رسانه خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات اصلاح طلبان برای گروگان گیری رای مردم و امکان مصلحت اندیشی شورای نگهبان گفت: ان شاالله که اینگونه نخواهد شد شورای نگهبان اجرای مر قانون را در دستور کار دارد.

او در پاسخ به سوالی پیرامون رایزنی‌های فراوان با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها گفت: در شورای نگهبان برای همه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد ما استقبال می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح طلبان معتقدند که علت حضور افراد ضعیف در مجلس دهم رد صلاحیت افراد قوی توسط شورای نگهبان است گفت: شورای نگهبان شرایط حداقلی که در قانون وجود دارد را لحاظ می‌کند. معرفی افراد شایسته به جناح‌ها و گروه‌ها و افرادی که در این حوزه نقش دارند بر می‌گردد این بحث را باید در جای دیگری جستجو کنیم نه شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بررسی صلاحیت‌ها از شورای امنیت اطلاعات سپاه نیز استعلام می‌شود گفت: چهار مرجع در قانون برای استعلام اعلام شده است و منعی در مورد استفاده از سایر مراجع وجود ندارد لذا شورای نگهبان میتواند از هر مرجع دیگری که اطلاعاتی داشته باشد استعلام انجام دهد.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتشار برخی موضوعات پیرامون فساد نمایندگان فعلی و نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همه اسناد و مطالبی مختلفی که منتشر می‌شود نیازمند راستی آزمایی است و باید صحت و سقم آن روشن شود اگر صحت و سقم آن‌ها در هنگام بررسی صلاحیت‌ها روشن شود قطعاً تاثیر گذار است، اما گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شود که صحت ندارد اگر صحت داشته باشد در بررسی صلاحیت دارد اثرگذار خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فشار افراد و جناح‌ها تنها برای تایید صلاحیت نامزد‌های خود گفت: شورای نگهبان تحت فشار قرار نخواهد گرفت و ملاک و معیار ما قانون است و شرایط و قوانینی که در قانون تعریف شده است، دلایل رد صلاحیت‌ها به نامزد‌ها و وزارت کشور اعلام می‌شود.

او در مورد اعلام دلیل رد صلاحیت‌ها گفت: در این باره هیچ قانونی نداریم و باید برای این حوزه قانون تصویب شود. طبق قانون، دلایل رد صلاحیت‌ها باید محرمانه باشد، گزارش های متعددی در زمان بررسی صلاحیت‌ها به دست ما می‌رسد که به همه موضوعات رسیدگی می‌شود. اگر کسی تخلف کرده باشد در بررسی صلاحیت و موثر است.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان از چه تعداد افراد برای نظارت‌ها استفاده می‌کند، گفت: در ستاد شورای نگهبان از ۱۰۰ نفر استفاده می‌شود و در نظارت بر انتخابات نیز از مردم کوچه و بازار کمک می گیریم که سر صندوق‌ها حاضر هستند که بستگی به تعداد شعب صندوق‌ها دارد آمار روشنی در این خصوص وجود ندارد، چون هر دوره از انتخابات متفاوت است.

کدخدایی در مورد هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شکل گرفته است بعد از ظهر روز سه شنبه جلسه‌ای در این باره برگزار شده است که چندین دستور داشته؛ دستور اول بعد از تعیین رئیس و سخنگو، تعیین شاخص‌ها برای اعضای هیئت مرکزی و هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی بود، البته در این جلسه گزارش اداره کل انتخابات از روند اقداماتی که تاکنون انجام شده است نیز ارائه شد.

او ادامه داد: همچنین، تعرفه‌های انتخابات مجلس و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
اگر طرح شفافیت رو تصویب کنن همه ی این مشکلات درست میشه دیگه دزدا بر ملا میشن تو هر ارگانی که باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
سلام از شورای نگهبان درخواست میکنیم که در تایید صلاحیت افراد کاندید دقا بیشتر داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
کاش روی تاییدصلاحیتشون بیشتروقت می گذاشتید
آخرین اخبار