نماینده، ولی فقیه در استان فارس گفت: اصحاب رسانه در عرصه‌های گوناگون می‌توانند به نوزایی تمدن اسلامی کمک کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ،آیت‌الله لطف‌الله دژکام در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار با تاکید بر حریت در رسانه بیان کرد: گاهی باید دست خبرنگار را که منکر افشا و جامعه را مطلع می‌کند بوسیدو از مسئولان چنین رسانه‌ای تشکر کرد.

او تصریح کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر تنها متعلق به حوزه دین نیست بلکه گاهی افشای عملکرد‌های ناصواب برخی مسئولان از جانب رسانه، نوعی امربه‌معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه رسانه در عرصه‌های گوناگون می‌توانند به نوزایی تمدن اسلامی کمک کنند، ادامه داد: جامعه به دلیل خدمات شایانی که خبرنگاران ارائه می‌دهند، مدیون اصحاب رسانه است.

نماینده، ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تأکید بر بحث معرفت‌شناسی خبر، افزود:وقتی رسانه حقایق را بیان می‌کند باید ببیند آیا خود مناسب با این حقیقت‌ها رفتار می‌کند یا نه؟ که در اینجا مو ضوع اخلاق رسانه مطرح می‌شود، و زمانی که مطلبی را منتشر می‌کنیم ذهنیت ما در ارائه مطالب تاثیر گذار است و باید دید کدام ذهنیت خبر را شفاف و کدام غیر شفاف می‌کند.

او افزود: اگر روی معرفت‌شناسی خبر و مواردی که ذکر شد، بحث و تجزیه‌وتحلیل انجام نشود توسعه‌یافتگی در عرصه رسانه روی نمی‌دهد.

امام‌جمعه شیراز نقد منصفانه و مستند را موجب رشد دانست و اضافه کرد: حتی از کسی که خطبه هم می‌خواند می‌توان نقد کرد چراکه اگر نقد نشود رشدی حاصل نمی‌شود، اما این انتقاد باید طوری انجام شود که صد در صد درست یا غلط جلوه نکند.

دژکام با اشاره به ضعف‌های رسانه اظهار کرد: هیچ رسانه‌ای از آسیب در امان نیست و ضعف‌هایی نیز در آنان مشاهده می‌شود که یکی از این ضعف‌ها، ضعف نگارشی و ادبی بوده که برخی اوقات در یک سطر مطلب چندین غلط نگارشی به چشم می‌خورد که نشان از توجه نداشتن به ادبیات فارسی و مهارت نوشتاری است.

امام‌جمعه شیراز گفت: اصحاب رسانه باید توجه داشته باشند ادبیات فارسی در این عرصه لطمه نخورد، ادبیاتی که رهبر انقلاب بر آن تأکید بسیار داشته‌اند.

اونبود آشنایی با قرآن و حدیث را از ضعف‌های رسانه برشمرد و افزود: بنده در این خصوص از اصحاب رسانه گلایه‌مند هستم که گاهی در روخوانی نیز برخی مشکل دارند.

دژکام تاکید گرد: ضرورت به‌کارگیری ادبیات صحیح در مطالبه گری‌ها مهم بوده، وبرخی اوقات می‌توان بدون نیاز به خشونت و با یک‌زبان نرم و ادبیات صحیح به مقصود رسید.

نماینده، ولی فقیه در استان بیان کرد: ما باید امروز مشکلات جامعه را در کنار یکدیگر رفع کنیم نه اینکه مثل دو رقیب شده و هرکدام فکر کند که حق با اوست و بقیه اشتباه می‌کنند.

آیت الله دژگام با اشاره به شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار گفت: اینکه امروزشهادت فردی را یک مناسبت قرار می‌دهند، باید از لحاط حرفه‌ای نیز وی را الگو قرار داد.

او نتاکید کرد: ایثار نخستین چیزی بود که شهدا به ما آموختند و مسئله‌ای که در گام دوم انقلاب اسلامی، رهبری به آن اشاره شده ارزشی است، که باید در جامعه احیاء شود.

او گفت:اتفاقی که در سه قرن پیش رخ داد عقب ماندن از عرصه تمدن است، و اگر بخواهیم دوباره بزرگ شویم باید این فاصله را با توسعه‌یافتگی جبران کنیم.

انتهای پیام/ت

کمک به نوزایی تمدن با حضور اصحاب رسانه در عرصه‌های مختلف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار