معاون بهداشتی علوم پزشکی ایلام از شناسایی ۳۱ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید خبر داد

۳۱ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در ایلام شناسایی شد

ناصری فر معاون بهداشتی علوم پزشکی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ;گفت: هم اکنون ۳۱ نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید در استان ایلام شناسایی شده است که به منظور درمان این کودکان فعالیت‌های لازم صورت گرفته است.

او ادامه داد: در سال گذشته مورد۲۸ و درسه ماهه سال جاری نیز ۳ مورد نوزاد مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید دائم در سطح استان شناسایی شده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی بیان کرد: کم کاری تیروئید، کاهش هورمون‌های تیروئیدی در بدن را به دنبال دارد و در نتیجه کار سلول‌ها نیز با اختلال همراه می‌شود.

او اظهار کرد: شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید، تامین نشدن ید کافی برای بدن است و از آنجا که کشور ما جزء مناطقی است که کمبود ید دارد در سال‌های اخیر با ید دار کردن نمک‌های مصرفی، بیماری کم کاری تیروئید ناشی از کمبود ید کمتر مشاهده می‌شود.

ناصری فر افزود: از جمله شایع‌ترین علائم بیماری کم کاری تیروئید بی حالی، اضافه وزن، ورم در قسمت‌های مختلف بدن و خشکی پوست است، اما از آنجا که این بیماری ارگان‌های مختلفی از بدن را درگیر می‌سازد، علائمی، چون ریزش مو، خارش پوست، بروز اشکال در تحرک دستگاه گوارش و ایجاد یبوست، تنگی نفس و جمع شدن مایع در اطراف ریه از علائم وجود بیماری کم کاری تیروئید است.

او مطرح کرد: تشخیص کم کاری تیروئید با یک آزمایش خون ساده امکان پذیر است. پزشک با توجه به علائمی که ذکر شد به وجود کم کاری تیروئید مشکوک شده و درخواست آزمایش خون می‌کند. توصیه می‌شود هر ۵ سال یک بار آزمایش‌های تیروئید انجام شود.

انتهای پیام/ ن

شناسایی ۳۱ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.