به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا امروز در دوازدهمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حمل ونقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور در اصفهان، اظهار کرد: دولت در تنگنا قرار دارد و مشکلات اقتصادی بسیار زیاد شده، اما لازم است به حوزه ترافیک که با جان مردم در ارتباط است توجه بیشتری صورت بگیرد؛ این زیبنده کشور ما نیست که در سال گذشته، ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در جادهها و شهرها بر اثر تصادف جان خود را از دست بدهند و بیش از ۳۶۵ هزار نفر معلول و مجروح شوند.
او با بیان اینکه ۳۷ درصد تصادفات در جاده است که ۷۰ درصد کشتهها را شامل میشود، تصریح کرد: در مقایسه با سال ۸۵ شرایط بسیار بهتر شده و دولتها نیز اهتمام بیشتری به حوزه ترافیک و حمل و نقل داشته اند، با توسعه تجهیزات بسیاری از دغدغهها برطرف شده، اما همچنان کافی نیست.
رئیس پلیس راهور ناجا حوزه ترافیک را دغدغه همه دنیا عنوان کرد و افزود: سالانه ۱.۵ میلیون نفر جان خود را در اثر تصادف از دست میدهند، اما آنچه باعث نگرانیها میشود ناهنجاری ها، بی نظمی ها، جان باختگان و شدت تصادف است که باید از روشها و شرایط جدید دنیا استفاده کنیم همچنین در سال ۸۵، ۲۷ هزار کشته در جادههای کشور وجود داشت که حدود سه برابر این رقم را آمار مجروحین شکل میداد.
سردار هادیانفر با بیان اینکه اتفاقاتی در کشور رخ داد که باعث کاهش آمار تصادفات تا سال ۹۶ شد، ادامه داد: افزایش جهشی بنزین و در نتیجه آن کاهش سفرها، تشدید مجازاتهای بازدارنده، ورود خوردروهای خارجی و بالا رفتن ایمنی از جمله این اتفاقات بود. با تحلیل ۱۱ سال تصادفات کشور ۳۴ درصد جان باختگان در پراید بودهاند که به استناد ماده قانونی که پلیس راهور در آن مسئولیت دارد برای سال ۹۹ توقف تولید پراید را خواستار شدهایم.
او تصریح کرد: هم اکنون بنزین از آب ارزانتر و قانون از بازدارندگی لازم برخوردار نیست، واردات خودروهای خارجی متوقف و خودروهای داخلی از ایمنی کافی برخوردار نیست، قالب تصادفات کشور تصادفاتی است که به دلیل مشکلات خودرویی رقم میخورد، محدودیت منابع دولت شرایط را در وضعیت کنونی بسیار سخت کرده است.
رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در حوزه درون شهری در سال گذشته از ۱۷ هزار و ۱۸۳ تصادف، ۴ هزار و ۲۷۳ مورد تصادفات درون شهری با ۱۲ هزار و ۱۲۸ مجروح بوده است و نقش عابر پیاده و موتورسوارها بسیار زیاد بوده است.
وی با بیان اینکه در تصادفات ۹ تا ۱۲ درصد فوت شدگان از بین کودکان هستند، گفت: آمار جان باختگان عابران کشور به طور متوسط در درون شهر و بیرون شهر ۲۷ درصد است.
سردار هادیانفر گفت: این آمار در درون شهر ۴۵ درصد است که نشان میدهد حوزه عابرین بی دفاعترین افراد در تصادف هستند، رانندگان نیز ۲۴ درصد و ۳۰ درصد نیز موتورسیکلت سواران جان خود را از دست میدهند.
او با بیان اینکه در سه ماهه اخیر ۴۰۰۲ نفر جان خود را از دست داده اند که ۱۰۴۰ نفر آن در حوزه درون شهری است، تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که روشهای گذشته نمیتواند پاسخگوی مشکلات ترافیکی امروز باشد، لازم است نگاهی به حوزه اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم. امروز در حال حرکت به سمت حوزه فناوری اطلاعات هستیم، زیرا احساس میکنیم کشور در این حوزه ضعیف است. هم اکنون آشنایی خوبی با ظرفیتهای استارتاپها و اپها وجود ندارد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه امروز با جمعیت ۸۰ میلیون نفری ۱۱۰ میلیون موبایل در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۷۲ درصد این موبایلها اسمارت و هوشمند است، امروزه آموزش در دنیا متفاوت شده و دیگر کلاسها به صورت حضوری برگزار نمیشود، آموزشها به صورت اپ انجام میشود، اما کشور ما چه میزان توانسته از این ظرفیت و فناوریها در حوزه ترافیک استفاده کند.
او اضافه کرد: در حوزه ITS به معنای واقعی کاری نشده، خط کشیها فاقد سنسور است، امروز دوربین وجود دارد، اما هوشمندی نیز وجود دارد؟ به طور مثال هوشمندی یعنی اینکه قبل از خط عابر پیاده زیر خط سفیدی که باید خودرو متوقف شود سنسور گذاشته شده و لاستیک ماشین که روی آن قرار گرفت ثبت تخلف و جریمه صورت بگیرد. هوشمندی یعنی اینکه پلیس نباید بر سر جریمه کردن با مردم درگیر شود باید دوربین هوشمند بوده تا خودش ثبت تخلف، تحلیل، جریمه و ارسال پیامک را انجام دهد.
سردار هادیانفر یکی از مشکلات جدی را مربوط به حوزه فرهنگ مردم دانست و اضافه کرد: ما باید به دنبال تغییر رفتارهای غلط و فرهنگ سازی باشیم، نقش رسانه در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. تغییر رفتار نیز به عنوان مهمترین موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، ۹۲ درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و تا زمانی که تغییر رفتار صورت نگیرد تعداد کشتهها کاهش نمییابد.
او رویکرد راهور ناجا با شهرداری را کاملا تعاملی ذکر کرد و افزود: با این وجود ۳۳ دستگاه در حوزه ترافیک نقش دارند که لازم است همه آنها را فعال کنیم، به کمیسیون راهبری استانها ابلاغ شده تا با حضور استانداران هر نقصی که وجود دارد برطرف و نقش همه سازمانهای مرتبط مشخص شود. همه باید در این حوزه کمک کنند تا مشکلات کمتر شود.
انتهای پیام/م