به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از شناور مسافری الماس یک قشم گفت: تولید کشور امسال با وجود تمام تحریمها رونق خواهد گرفت و بهرهبرداری از شناور بومی الماس یک قشم نمونهای موفق از این رونق است.
او اظهار داشت: با اعمال سیاستهای حمایتی روند رو به رشد تولید در کشور را تداوم خواهیم داد و با استفاده از ظرفیت متخصصان و صنایع داخلی به دنبال آن هستیم تا پیشرفتهترین وسایل را برای دستیابی به ایمنترین سفرها در اختیار هموطنان قرار دهیم.
اسلامی درباره پروژه پل خلیج فارس گفت: مسائل زیست محیطی، تامین منابع مالی و مطالعات مهندسی و اجرایی سه عامل متوقف شدن این پروژه است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این پروژه از سرگرفته خواهد شد و ملاحظاتی که در طراحی انجام شده است اقتصاد جزیره، تسهیل دسترسی مردم به بندرعباس و بخش ترانزیتی را با شتاب بیشتری به پیش میبرد.
اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش بیان داشت: شهرستان بشاگرد منطقهای مستعد بوده که از فرصت شکوفایی بالایی برخوردار است.
او افزود: از این رو دو هفته پیش برای اقدامی جهادی در راستای محرومیتزدایی از آن با استاندار هرمزگان به توافقاتی رسیدهایم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تکمیل راهها و تسهیل دسترسی مردم آن به مرکز استان از نخستین گامهای لازم برای محرومیتزدایی از این منطقه است که در سال جاری با همکاری وزارت راه و استانداری هرمزگان پایهریزی میشود.
او ادامه داد: استانداری هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم در حال انجام مذاکره با سرمایهگذاران خارجی هستند که پیشبینی میشود در اسرع وقت به عقد قرارداد برسد.
بعد از ظهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در اسکله شهید ذاکری قشم شناور مسافربری کاملا بومی "الماس قشم یک" باظرفیت ۱۵۸ صندلی به بهرهبرداری رسید.
با الحاق این شناور جدید ساخت داخل به ناوگان دریایی هرمزگان، تعداد شناورهای مسافری مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به ۳۹ فروند با ظرفیت چهار هزار و ۱۰۰ نفر صندلی افزایش یافت.
جنس بدنه این شناور دوطبقه از آلومینیوم است و دارای دو سالن مسافری اصلی و اختصاصی بوده که هرکدام به ترتیب ظرفیت مسافرگیری ۱۴۳ و ۱۵ نفر را دارند.
الماس قشم دارای دو موتور است و فاصله دریایی قشم- بندرعباس (۱۲ مایل دریایی) را در ۳۰ دقیقه طی میکند.
فرآیند طراحی و ساخت این شناور طی مدت زمان ۱۶ ماه توسط متخصصین داخلی در شرکت تعاونی شناورسازی مدکندالو قشم انجام شده است.
۴۳ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی در سطح استان هرمزگان وجود دارد که این استان را به کانون اصلی تولید شناورهای دریایی ایران تبدیل کرده و سه کارگاه و کارخانه از این تعداد به جزیره قشم تعلق دارد.
انتهای پیام/م