رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با اشاره به فعال شدن اپلیکیشن اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی، گفت : به نظر نمی‌رسد این اپلیکیشن به تنهایی نقش چندانی در کنترل بازار داشته باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،عبدالرضا یاری رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه گفت : اخیرا اپلیکیشنی طراحی شده که قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی را به اطلاع مردم می‌رساند و هدف آن آگاه سازی مردم نسبت به قیمت‌ها است.

او با بیان اینکه هدف این برنامه جلوگیری از اجحاف و گرانفروشی در حق مردم است، گفت : مردم همین حالا هم از قیمت کالا‌ها اطلاع دارند و با گوشت و پوست گرانی و کم فروشی را احساس می‌کنند و می‌دانند در حقشان اجحاف می‌شود، اما نظارت کافی برای برخورد با گرانی‌ها وجود ندارد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه افزود: به علاوه اگر مردم متوجه تخلفات جدیدی شوند باید دید آیا آنقدر امکانات و منابع انسانی در کنار این برنامه در اختیار داریم که بتوانند به این تخلفات رسیدگی کنند.

به گفته یاری، با راه‌اندازی این اپلیکیشن حجم شکایات افزایش خواهد یافت و امکان رسیدگی به تک تک آن‌ها وجود نخواهد داشت.

او افزود: همچنین شرایط بازار هم بگونه‌ای نیست که کشش برخورد‌های زیاد را داشته باشد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه عمده فعالیت‌های این اپلیکیشن برای خرده‌فروشان و ارتباط مردم با آخرین حلقه زنجیره توزیع است، گفت: این در حالی است که بسیاری از گرانفروشی و یا کم فروشی‌ها در حلقه‌های اولیه تولید یا واردات رخ می‌دهد که این برنامه نمی‌تواند به آن‌ها ورود کند. برای مثال احتمالا ساز و کاری در این برنامه طراحی نشده که مشخص کند اگر کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده، با قیمت بیشتر به فروش نرسد.

او با بیان اینکه برخی مشکلات موجود در بازار ساختاری است و با کار‌هایی مانند طراحی یک اپلیکیشن مرتفع نمی‌شود، افزود: برای کنترل بازار در کنار برنامه‌های اینچنینی باید ساز و کار‌های نظارتی هم تقویت شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه چنین کار‌های شکلی و ظاهری به هیچ عنوان نمی‌تواند مشکلات ساختاری بازار را حل کند، گفت: سال‌ها است با وجود دستگاه‌های نظارتی عریض و طویل مشکلات بازار همچنان پابرجا است و نمی‌توان توقع داشت یک برنامه به تنهایی این مشکلات را رفع کند .

 

 

انتهای پیام/د

 اپلیکیشن اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی فعال شد

 

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.