کارشناس مسائل بین الملل گفت:عربستان با شناخت واقعیت‌های قدرت ایران، متوجه شد که راهی جز توافق با کشور ما ندارد.

در حال تکمیل/ عربستان

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:سعودی‌ها چاره‌ای جز اتخاذ رویکردی جدیدی در قبال ایران ندارند، چراکه آنها در ماجرای یمن به بن بست جدی رسیدند و از این موضوع آگاهی دارند که بدون جلب نظر تهران امکان خلاصی از بحران یمن را نخواهند داشت، بنابراین می‌خواهند با توسل به تعامل  از باتلاق یمن خارج شوند.

عربستان سعودی
در چند سال گذشته، به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده و رویکردی تهاجمی در قبال کشورمان داشته است. با این حال، به تازگی شاهد اظهارات دیپلماتیک‌تر و ملایم‌تر مقامات سعودی در برابر ایران بوده ایم؛ تا جایی که  به تازگی مسئولان سعودی خواهان گفت‌وگو با ایران شده اند و این در حالی ست که تهران مدت ها پیش خطاب به ریاض پیام داده بود که پایان جنگ در یمن می تواند سرآغاز مذاکره بین دوکشور باشد.

 


بیشتر بخوانید:عقب نشینی امارات از یمن حکایت از تحول در موضع گیری کشور‌های منطقه دارد


او افزود: عربستان و امارات بر روی پشتیبانی آمریکا و انگلیس حساب باز کرده بودند و با حمایت واشنگتن و پشتیبانی غیر مستقیم لندن خود را یک قدرت جدی در منطقه خلیج فارس می‌دیدند، در واقع عربستان تصور می‌کرد که اگر با ایران درگیر شوند، کاخ سفید از آن‌ها حمایت خواهد کرد و به همین خاطر در طول چند سال اخیر تحریکات، تهدید و گردن کشی‌هایی را انجام داد که در اندازه و قواره واقعی سعودی‌ها نبود.


کوشکی با بیان اینکه گستاخی سعودی‌ها پس از کشتار حجاج ایرانی در فاجعه منا افزایش یافت، گفت: ماجرا‌های یک ماه اخیر تمام محاسبات سعودی‌ها را به هم ریخته است، در واقع عربستان متوجه شد که آمریکایی‌ها نه تنها از آن‌ها حمایت نخواهند کرد، بلکه قادر به پشتیبانی از نیرو‌های خود در خلیج فارس هم نیستند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: همچنین سعودی‌ها به خوبی درک کرده اند که انگلیسی‌ها هم قادر به حفاظت از منافع خود در خلیج فارس نیستند، در چنین شرایطی عربستان با شناختی که از واقعیت‌ها و قدرت کشورمان در منطقه  پیدا کرده است و به این نتیجه رسیدند که راهی جز تعامل و توافق با بزرگترین همسایه خود در منطقه خلیج فارس یعنی جمهوری اسلامی ندارند.

او با اشاره به کشور‌هایی که به دنبال رایزنی بین تهران و ریاض هستند، خاطر نشان کرد: در حقیقت برنامه کشور ما در حوزه خلیج فارش مشخص است و ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز اعلام کرده که به دنبال همزیستی و تعامل با همه کشور‌های خلیج فارس بر اساس منافع و احترام مشترک برای ایجاد امنیت مشترک در خلیج فارس، بدون حضور بیگانگان است.

کوشکی با بیان اینکه برنامه راهبردی و قطعی ایران، ایجاد امنیت در خلیج فارس با کمک همه همسایگان آن است، تصریح کرد: ایران در چارچوب برنامه مشخص خود حاضر به همکاری با تک تک کشور‌های خلیج فارس است، همچنین کشور ما بر اساس منافع مشترک و عدم دخالت در امور یکدیگر قدم بر می‌دارد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:سعودی‌ها  برای برقراری ارتباط با ایران باید شروط معقول و عادی ما را بپذیرند، در حقیقت ایران هیچ وقت مشکلی برای برقراری رابطه با آن‌ها نداشته است و تنها یک مسئله جدی بین تجدید رابطه ایران و عربستان مانع است و آن ماجرای سرنوشت خون‌های شهدای منا می‌باشد، یعنی اینکه دولت سعودی باید مسئولیت این فاجعه را بپذیرد و بر اساس مطالبات جمهوری اسلامی و قبول مسئولیت جبران خسارت کند.

او در ادامه تاکید کرد:عربستان اگر خواهان رابطه با ایران است، باید همکاری‌های خود را با گروه‌های تروریستی در مناطق جنوب شرق کشور و سایر نقاط قطع کند و جنگ تبلیغاتی سرد خود را علیه کشور ما متوقف کند و با قبول این شروط که همان حفظ امنیت و منافع دو جانبه است، نیاز به میانجی بین تهران و ریاض نیست.

کوشکی با اشاره به صحبت‌های ظریف مبنی بر اینکه پایان جنگ یمن نقطه عطفی برای منطق است، تاکید کرد:در حقیقت جنگ یمن مدت هاست که عملا خاتمه یافته چراکه سعودی تنها به دنبال مسیری برای خروج آبرومندانه از این باتلاق هستند، به عبارت دیگر عربستان در جبهه جنگ یمن هیچ تحرکی ندارد و گاهی صرفا مناطق مسکونی را بمباران می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: در واقع اکنون مناطق جنوب یمن عملا در دست سعودی‌ها نیست و در دست گروه‌های مختلف تروریستی قرار دارد که زیر چتر سعودی‌ها و امارات رشد کردند و بحران یمن تمام شده است.

او در پایان تصریح کرد: بعد از بحران یمن، مسائل داخلی این کشور بر عهده احزاب و مردم آن است و اگر این اتفاق بیوفتد، ما شاهد تولد یک کشور مستقل مردم نهاد در منطقه بسیار حساس باب المندب خواهیم بود، کشوری که مردمانش دشمنی با آمریکا و رژیم صهیونیستی را به عنوان یک راهبرد در نظر گرفته اند، بنابراین یمن جدید می تواند یک متحد قابل اتکا برای ایران، همچنین یک عضو جدید در خانواده محور مقاومت خواهد بود.

انتهای پیام/

عربستان چاره‌ای جز اتخاذ رویکردی جدید در قبال ایران ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار