رئیس سازمان نظام پزشکی:

سوانح ترافیکی رکورددار بیشترین آمار مرگ‌ومیر هستند

محمدرضا ظفرقندی گفت: بیشترین مرگ و میرها مربوط به حوادث ترافیکی است و متأسفانه جوانان بیشترین آسیب را در این زمینه دیده‌اند.

سوانح ترافیکی رکورددار بیشترین آمار مرگ‌ومیر هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه رسانه نقش مهمی در زمینه اطلاع‌رسانی و کمک به حوزه سلامت  دارد و من معتقدم که سلامت افراد فقط مربوط به مراجعه بیماران به پزشک نیست بلکه باید سواد سلامت مردم جامعه ارتقا پیدا کند که این کار از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: امروزه بسیاری از بیماری ها که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند قابل درمان بوده که این کار با افزایش سطح سلامت مردم امکان پذیر است.

ظفرقندی تأکید کرد: آموزش همگانی یکی از برنامه‌های سازمان نظام پزشکی است و این کار از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: طبق آمار بیشترین مرگ و میرها مربوط به حوادث ترافیکی و تروما است و متأسفانه جوانان بیشترین آسیب را در این زمینه دیده‌اند.

او ادامه داد: تبلیغات می‌تواند هم به حوزه سلامت کمک کند و هم  باعث آسیب به حوزه بهداشت و درمان شود؛ بر اساس قانون تمام تبلیغات در زمینه پزشکی، دارویی باید تحت نظر سازمان نظام پزشکی انجام شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش ظرفیت پزشکی ادامه داد: دو تعادل بین کیمیت و کیفیت وجود دارد و  اگر بدون تأمین پیشرفت‌های لازم کمیت افزایش پیدا کند کیفیت دچار مشکل و کاهش پیدا می‌کند و هیچکس از خانواده‌ها حاضر نیستند فرزندانشان را در جایی جهت درمان ببرند که کیفیت و آموزش مناسبی ندارد.

ظفرقندی ادامه داد: در سال ۹۷، ۴۸ هزار و ۵۹۶ نفر در رشته پزشکی تحصیل کرده‌اند و در حال حاضر ۵۵ هزار نفر دانشجوی پزشکی در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.

او ادامه داد: توزیع پزشک باید در سراسر کشور منطقی باشد و در حال حاضر ۱۳۹ پزشک در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند. معتقدم که سرانه پزشکی ما یک عدد قابل قبول است اما مسئله مهم این است که توزیع مناسب پزشک در مناطق محروم انجام نشده است و ما باید امکانات ویژه‌ای افراد متخصص در مناطق کم برخوردار فراهم کنیم.

تخصیص۳۰ درصد از ظرفیت دانشگاه ها به دستیار پزشک در مناطق محروم

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: امروزه ۳۰ درصد از ظرفیت دانشگاه ها، ویژه جذب دستیار پزشک در مناطق محروم پذیرش می‌شوند. بر اساس برنامه ریزی‌ها تا سال ۱۴۰۴ در هیچ رشته‌ای کمبود نداریم و در برخی از موضوعات ما دچار پزشک مازاد نیز هستیم.
 
ظفرقندی در خصوص موضوع مهاجرت پزشکان به خارج از کشور گفت: این موضوع یک مسئله اجتماعی و اقتصادی است و خارج از حوزه تصمیم گیری سازمان نظام پزشکی قرار دارد؛ معتقدم باید شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور را طوری تغییر دهیم تا نیروهایمان در کشور ماندگار باشند.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی در زمینه انحصار پزشکان گفت: هیچ انحصاری در پزشکان وجود ندارد، زیرا پزشکان تنها رشته‌ای هستند که پس از فارغ التحصیلی در شهرستان و دور از خانواده مشغول به خدمت  می‌شوند.
او ادامه داد: من در زمینه "کمپین نه به انحصار پزشکی" پاسخی ندارم و معتقدم که باید در مباحث علمی با عدد و رقم جلو برویم و خوشبختانه مسئله بومی گزینی که از سوی وزارت بهداشت مطرح شده فارغ التحصیلان پزشکی باید طرح خود را در یک شهرستان دور از خانواده بگذرانند. اگر ظرفیت را ۲ برابر کنیم مشکل مناطق محروم حل نمی‌شود و باید برای مناطق کم برخوردار امکانات لازم فراهم کنیم و برای کاهش هزینه‌ها باید از ظرفیت‌های بومی استفاده بهینه را ببریم.
 
ظفرقندی داد با بیان اینکه سرانه پزشکی را نمی‌توان با کشور‌هایی مانند عربستان، پاکستان امارات مقایسه کنیم گفت: سازوکار افزایش سهمیه‌های آزاد از طریق مجلس را باید به پیش ببریم.
 
او  ادامه داد: من معتقدم که سهمیه کنکور پزشکی باید محدود و ظرفیت‌های رقابتی با آزاد افزایش پیدا کند تا ما شاهد رقابت استعداد‌های افراد شاخص و مستعد در رشته تجربی باشیم.

ظفرقندی ادامه داد: امروزه بیشترین مرگ‌ها در ایران به دلیل انواع سکته‌ها است که سرطان رتبه دوم را در زمینه علت فوت مردم ایران در بر دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در رشته پزشکی قانونی طی سال‌های گذشته این رشته رشد منفی داشته، زیرا فارغ‌التحصیلان این رشته در سازمان پزشکی قانونی فقط می‌توانند استخدام شوند و اجازه کار در فضای عمومی را ندارند.

او اضافه کرد: ظرفیت پذیرش رشته جراحی قلب در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته دستیاری سالانه ۱۶ نفر است اما تنها دو نفر برای امتحان در این رشته ثبت‌نام می‌کنند.

ظرفیت اورژانس اشباع شده است

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رشته طب اورژانس حدود ۱۳۲ درصد رشد متقاضی داشته است، افزود: ظرفیت اورژانس اشباع شده است به همین دلیل خیلی از همکاران تأکید دارند که در مقطع پزشک عمومی باقی بمانند.

ظفرقندی ادامه داد: طی سال‌های اخیر مداخلات زیادی در ظرفیت پذیرش‌ها انجام شده است و من معتقدم که یک کار علمی و کارشناسی با توجه به هزینه‌ها انجام داد و باید صبر کرد تا خروجی مداخلات در ظرفیت‌ها و پذیرش‌ها نتیجه بگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بر اساس قانون ۷۵ درصد از نیاز بیماران به وسیله پزشک عمومی برطرف می‌شود و بیماران نیازی ندارند که برای مسائل جزئی به متخصص و یا فوق تخصص مراجعه کنند.

او با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت که به وسیله رهبر معظم ابلاغ شده است، گفت: معتقدم که تغییر ناگهانی باعث ایجاد هزینه برای کشور می‌شود زیرا ۷ سال آینده یک حجم دو برابر فارغ‌التحصیل پزشک نیازمند به بیمارستان دارند که اگر این امکانات برای افراد فراهم نباشد پزشکان و متخصصان اقدام به مهاجرت به خارج از کشور می‌کنند.

با افزایش ظرفیت پزشکان بدون تأمین زیرساخت‌ها مخالفیم

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی با افزایش ظرفیت پزشکان بدون تأمین زیرساخت‌های لازم مخالف است که این کار باعث کاهش کیفی و سواد سلامت مردم می‌شود و ما مخالفت خود را با افزایش ظرفیت پزشکی به رئیس مجلس از طریق مکاتبه نامه اعلام کرده‌ایم.

ظفرقندی ادامه داد: سهمیه‌های پزشکی باید محدود شود و فضای رقابتی بین افراد با استعداد افزایش پیدا کند . من از پشت پرده موضوع افزایش ظرفیت پزشکی اطلاعی ندارم و از جهت‌گیری‌های ناگهانی ایجاد شده مطلع نیستم و نظام پزشکی نگران این درگیری‌های خاص احتمالی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به بیمه مسئولیت مدنی پزشکان گفت: بیمه مسئولیت مدنی پزشکان به عنوان وثیقه در قوه قضاییه قرار می‌گیرد و در این خصوص مکاتباتی با رئیس قوه قضاییه از سوی سازمان نظام پزشکی انجام شده است.

ظفرقندی تصریح کرد: اگر در رشته پزشکی قصوری رخ بدهد ناشی از سختی عمل یا کار جراحی است  البته باید بگویم که ممکن است اشتباهاتی انجام شود و بیمه مسئولیت مدنی در صورت صدور حکم به عنوان وثیقه مورد قبول قوه قضاییه است.

او اضافه کرد: بر اساس قانون مردم می‌توانند بر علیه فرد یا گروهی به دادگاه‌های کشور شکایت کنند و اگر بیماری از پزشکی شکایت داشته باشد باید آن را در پزشکی قانونی یا سازمان نظام پزشکی مطرح کند و اگر افراد به دادگاهی غیر از این دو مرجع مراجعه کنند جهت انجام کار کارشناسی به کارشناسان نظام پزشکی یا پزشکی قانونی پرونده افراد شاکی ارجاع داده می‌شود.

سازمان نظام پزشکی موافق جداسازی آموزش پزشکی و الحاق آن به وزارت علوم نیست

ظفرقندی در خصوص جداسازی آموزش پزشکی و الحاق آن به وزارت علوم گفت: سازمان نظام پزشکی موافق جداسازی آموزش پزشکی و الحاق آن به وزارت علوم نیست و این کار انجام نمی‌گیرد ؛ دولت و مجلس نیز موافق جداشدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم نیست.

ظفرقندی ادامه داد: کیفیت و کمیت در رشته پزشکی حرف اول را می‌زند و نمی‌توانیم به صورت بی رویه ظرفیت پزشکی را دو برابر کنیم؛ معتقدم که ارتقای استاندارد‌ها و افزایش هزینه‌ها حرف اول را در تمام دنیا می‌زند و اگر ظرفیت پزشکی را بدون توسعه زیرساخت افزایش دهیم کیفیت آن کاهش می‌شود و این مسئله تأثیر منفی بر سلامت مردم می‌گذارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در زمینه افزایش تعداد دانشجویان حوزه پزشکی از سال ۸۸ تا ۹۷ افزود: تعداد دانشجویان پزشکی در سال ۸۸، ۲۲ هزار و ۳۸۱ نفر بوده است، اما در سال گذشته در بخش دولتی با رشد ۱۱۷ درصدی به ۴۸ هزار و ۵۹۶ دانشجو رسیده است و این مسئله در رشته دندانپزشکی تعداد دانشجویان این رشته از هزار و ۷۶۸ نفر به ۱۲ هزار و ۷۰۴ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: افزایش ۲ برابری ظرفیت پزشکی باعث می‌شود که مبلغی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه در کشور تحمیل کند که به نظرم در شرایط کنونی کشور افزایش ظرفیت پزشکی انجام شدنی نیست.

ظفرقندی اضافه کرد: رشته پرتو درمانی با رشد ۲۳۳ درصدی جذب دانشجو بیشترین افزایش جمعیت را طی چند سال گذشته داشته است همچنین تعداد دانشجویان رشته مامایی از ۳ هزار و ۹۵۰ نفر در سال ۸۸ به ۴ هزار و ۵۰۱ نفر در سال ۹۷ و در بخش دولتی رسیده است و امروزه ۵۵ هزار نفر در رشته پزشکی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در دندانپزشکی،  ۵۰ هزار نفر در رشته پرستاری، ۹ هزار نفر در رشته مامایی و حدود ۱۱ هزار نفر در رشته داروسازی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ابزار نظارت در تمام رده‌ها به صورت جدی اجرا و حداقل استاندارد‌ها در دانشگاه‌های مختلف رعایت می‌شود.

وی در زمینه تحریم‌ها گفت: سازمان نظام پزشکی تلاش می‌کند تا اثر تحریم‌ها در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی کاهش پیدا می‌کند و در این زمینه از مجامع بین‌المللی و گزارشگر حقوق بشر درخواست کمک کرده‌ایم و بر این اساس نامه‌ای به گزارشگر حقوق بشر مبنی بر اعمال تحریم دارو، تجهیزات پزشکی از سوی دشمنان و ایجاد محدودیت برای مردم و کودکان و سالمندان مکاتبه کرده‌ایم، زیرا اعمال تحریم جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی کودکان، گروه‌های هدف و افراد مسن کاری غیرقانونی است.

ظفرقندی اضافه کرد: حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نباید مشمول تحریم‌ها قرار بگیرد، اما به دلیل انسداد کانال‌های مالی و بروز مشکل در نقل و انتقال پول باعث شد تا تحریم آمریکا در حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد، اما به طور کلی وزارت بهداشت تمام سعی و تلاش خود را می‌کند تا بتواند به نحوی مشکلات ناشی از تحریم‌ها را جبران کند.

فرار مالیاتی پزشکان را تکذیب می‌کنم

رئیس سازمان نظام پزشکی در زمینه طرح موضوع فرار مالیاتی پزشکان ادامه داد: جلساتی با کمیسیون بهداشت و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس به همراه نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور برگزار کرده‌ایم که در آن مرکز پژوهش مجلس و نمایندگان امور مالیاتی کشور فرار مالیاتی پزشکان را تکذیب و نادرست اعلام کرده‌اند.

وی در زمینه نصب کارتخوان در مطب پزشکان گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ مبنی بر الزام جامعه پزشکی برای نصب کارتخوان در مطب، سازمان نظام پزشکی پایبند قانون است و معتقدیم که قانون باید در مسیر درست اجرا شود، اما نکته مهم این است که جدا کردن قانون و ایجاد تبعیض برای صنف پزشکان درست .

ظفرقندی ادامه داد: اعتراض جامعه پزشکی در زمینه تبعیض اعمال شده در لایحه بودجه ۹۸ است وگرنه در زمینه نصب کارتخوان جامعه پزشکی اعتراضی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار