رئیس انجمن اپتومتری:

افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر فشار چشم/غربالگری بینایی کودکان زیر ۶ سال ضروری است

میرزاجانی گفت: کودکان ۳ سال تا ۶ سال قبل از ورود به مدرسه باید غربالگری بینایی شوند.

لزوم غربالگری کوکان تا یه یال و بین سه تا شش سال/ افراد بالای ۴۰ سال فسار چسم خودرا به صورت دوره تی کنترل کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی میرزاجانی، رئیس انجمن اپتومتری صبح امروز در نشست خبری در زمینه مسائل اپتومتری که در انجمن علمی اپتومتری برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره با حضور ۱۵۰۰ نفر با سخنرانی بیش از ۱۰۰ نفر برگزار می‌شود، هدف از این کنگره به روز رسانی علم اپتومتری است.
 
او افزود: بینایی در بین کودکی حائز اهمیت است، خانواده‌ها باید کودک خود را یک مرتبه در سه سالگی و بار دوم بین سه تا ۶ سالگی جهت سنجش بینایی به اپتومتریست ببرند.
 
میرزاجانی ادامه داد: خانه‌های بهداشت برای غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال اقدامات لازم را انجام می‌دهند. اگر کودک در حین معاینه به  تابلوی سنجش بینایی( چارت اسنلن) عکس العمل نشان ندهد، از دوربین‌های اپتومتریست برای غربالگری استفاده می‌کنند.
 
رئیس انجمن اپتومتری بیان کرد: اگر والدین نسبت به بینایی کودک خود حساس هستند باید کودکانشان به وسیله اپتومتریست معاینه شوند، در این شرایط تجویز عینک برای کودک بسیار مهم است.
 
او تصریح کرد: افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر فشار چشم هستند به همین دلیل این افراد از پزشک اپتومتریست خود بخواهند فشار چشم خود را کنترل کنند. زیرا فشار چشم یا آب سیاه یک دوز مخفی محسوب می‌شوند.
بیشتر بخوانید: با دیدن این علائم به سلامت چشمان خود شک کنید +راهکار‌های درمانی قوزقرنیه

در ادامه ابراهیم جعفرزاده پور، نایب رئیس انجمن اپتومتریک ایران گفت: در حال حاضر جامعه اپتومتری با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که برای تربیت این نیروی اپتومتریک هزینه زیادی در حوزه سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌شود که این هزینه‌ها شامل انتقال خدمات از پزشک اپتومتری به مراجعه‌کنندگان نیز است.

نایب رئیس انجمن اپتومتریک ایران ادامه داد: قانون تأسیس ساخت عینک به صورت تجربی در سال ۶۸ برای آخرین بار به روز رسانی شده است. امروزه اغلب عینک سازی‌های تجربی بدون مجوز فعالیت می‌کنند و حتی برخی از فروشندگان عینک قادر نیستند، نسخه تجویزی را بخوانند.

به گفته او ایران پیشروترین کشور در زمینه علوم بینایی است و اولین کشور سازنده تجهیزات بینا سنجی و اپتومتریک در دنیا محسوب می‌شود.

جعفرزاده  گفت:  رشته اپتومتریک از سال ۵۲ در ایران راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۳ هزار اپتومتریک در کشور فعالیت می‌کنند، اما هنوز شرایط فعالیت برای این گروه به خوبی سایر رشته‌های حوزه پزشکی نیست.

نایب رئیس انجمن اپتومتریک ایران با اشاره به اینکه بسیاری از هزینه‌ها در حوزه دلالی فروش عینک صرف می‌شود، ادامه داد: مواد اولیه انواع فِرم عینک در ایران تهیه و به خارج از کشور ارسال می‌شود و دیگر اجزای عینک با قیمت‌های گزاف نیز وارد ایران می‌شود؛ این مسئله باعث خروج میزان زیادی ارز از کشورمان می‌شود.

وزارت بهداشت نظارت کافی بر کیفیت اجزای عینک ندارد

جعفرزاده پور با بیان اینکه متأسفانه وزارت بهداشت نظارت کافی بر کیفیت اجزای عینک مانند عدسی و فرم ندارد، ادامه داد: در کشور‌های ضعیف مانند عمان که از نظر علم اپترومتری در سطح پایین‌تری از ایران قرار دارد نظارت بسیار جدی بر روی کیفیت اجزای عینک دارد، اما متأسفانه در ایران که در علوم بینایی و اپترومتری همیشه پیشرو بوده، این اقدام به خوبی انجام نمی‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: وزارت بهداشت بر روی مسائل ساده اعمال نظر می‌کند، اما امروز بدون ضابطه هرکسی اقدام به واردات و توزیع عینک می‌کنند. امروزه افراد مختلف نیازشان به عینک دودی بستگی به شرایط شغلی‌شان متفاوت است، برای مثال یک راننده نیاز جدی‌تری به عینک دودی نسبت به یک کارمند دارد.

صندوق‌های بیمه‌گر رتبه‌های اپتومتری را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند

جواد مولائی، عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: بیش از ۳ هزار اپتومتریک در کشور فعالیت می‌کنند و این افراد خط مقدم درمان بیماری‌های حوزه چشم هستند.

او ادامه داد: پزشکان اپتومتریک برای فعالیت از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مجوز دریافت می‌کنند، اما متأسفانه بیمه‌ها نسخه‌های اپتومتری را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند و این مسئله باعث سرگردانی مردم شده و سبب تحمیل هزینه‌های مختلف در حوزه سلامت و مردم می‌شود.

ایران دوره دکترای حرفه‌ای اپتومتری ندارد

عبدالله فرزانه، عضو هیئت مدیره انجمن اپتومتری ایران گفت: ۱۲۰۰ نفر امتیاز لازم برای شرکت در بیست و دومین کنگره اپتومتری کشور کسب کرده‌اند و این همایش با هدف به روز رسانی دانش اپتومتری انجام می‌شود.

فرزانه افزود: متأسفانه ایران دوره دکترای حرفه‌ای اپتومتری ندارد و من معتقدم که در یک دوره چهارساله نمی‌توان علوم بینایی را به دانشجویان آموزش داد و بهتر است این دوره از ۴ سال به ۶ سال افزایش پیدا کند.

عضو هیئت مدیره انجمن اپتومتری ایران گفت: من از وزارت بهداشت، مجلس و حتی رئیس جمهور درخواست حمایت از جامعه اپتومتری را کرده‌ام اما در وزارت بهداشت موانعی وجود دارد که نتایج اقدامات به خوبی حاصل نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه امروزه ۱۰۰ نفر در رشته اپتومتری و در مقطع دکترای حرفه‌ای در خارج از کشور به دلیل نبود این رشته در ایران مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: من امیدوارم هرچه سریعتر دوره دکترای حرفه‌ای در ایران راه‌اندازی شود تا افراد مجبور نبوده برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار