سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی نبود اراده سیاسی این دو کشور برای بهبود روابط را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی نقض آشکار تلاش‌های صلح در شبه‌جزیره کره است و نبود اراده سیاسی این دو کشور برای بهبود روابط را نشان می‌دهد.

این اظهارات از سوی یکی از سخنگو‌های وزارت امور خارجه کره شمالی در حالی مطرح شد که پیونگ‌یانگ بنابر اعلام ارتش کره جنوبی به تازگی دو پرتابه شناسایی نشده شلیک کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی گفت: با وجود هشدار‌های مکرر ما، مقامات آمریکا و کره جنوبی در نهایت رزمایش مشترک خود را که هدف از آن کره شمالی است، آغاز کردند. آغاز این رزمایش نقض آشکار بسیاری از توافق‌های حاصل شده میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد بیانیه مشترک آمریکا و کره شمالی در ۱۲ ژوئن، بیانیه پانمونجوم و بیانیه مشترک پیونگ‌یانگ در ماه سپتامبر همگی توافق‌هایی برای استقرار روابط جدید آمریکا و کره شمالی و همچنین برای ایجاد صلح پایدار در کره شمالی هستند.

پس از یک سال تنش‌های فزاینده و تهدید‌های دو جانبه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در ژوئن سال ۲۰۱۸ در نشستی در سنگاپور شرکت کردند.

دومین نشست در ماه فوریه در هانوی برگزار شد و به دلیل اختلاف نظر در مورد لغو تحریم‌های اقتصادی که کره شمالی از آن رنج می‌برد و امتیازاتی که پیونگ‌یانگ می‌توانست در قبال آن بدهد، این نشست بسیار زود به پایان رسید.

در دیداری غیر منتظره در منطقه غیرنظامی میان دو کره در ماه ژوئن هم ترامپ و کیم تصمیم گرفتند مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرند. اما این مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

پیونگ‌یانگ هفته گذشته هشدار داد اگر سئول و واشنگتن رزمایش مشترک خود را برگزار کنند احتمالا گفتگو‌های هسته‌ای صورت نخواهد گرفت. این رزمایش هم روز دوشنبه آغاز شد.

علاوه بر آغاز رزمایش مشترک، سخنگوی کره شمالی روز سه‌شنبه آمریکا را به اعزام حجم گسترده‌ای از تجهیزات نظامی عملیاتی به کره جنوبی متهم کرد. این سخنگو گفت همه این مسائل نشان می‌دهد مقامات آمریکا و کره جنوبی هیچ کدام برای اجرایی کردن بیانیه‌های مشترک که طی آن‌ها برای بهبود روابط کره شمالی و آمریکا و همچنین روابط دو کره متعهد شدند اراده سیاسی لازم را ندارند و همچنان بر مواضع خود برای در نظر گرفتن ما به عنوان دشمن اصرار دارند.

وی تاکید کرد: پیونگ‌یانگ همچنان خواستار حل و فصل مشکلات از راه گفتگوست، اما این کار بسیار دشوار شده است. پیونگ‌یانگ می‌تواند به دنبال راه‌های جدید باشد، اما در صورتی که آمریکا و کره جنوبی هشدار‌های کره شمالی را همچنان جدی نگیرند، بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار