وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: اکنون که آسیا در حال تبدیل شدن به مرکز اقتصادی جهان است، ما به دنبال گسترش روابط دیپلماتیک خود در آن هستیم.

ترکیه به دنبال گسترش روابط دیپلماتیک خود در آسیاستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از عزم این کشور برای گسترش روابط دیپلماتیک در آسیا خبر داد و گفت این قاره در حال تبدیل شدن به مرکز اقتصادی جهان است.

چاووش اوغلو امروز (دوشنبه) در آنکارا گفت «جامعه بین‌المللی در رقابت برای مشارکت بیشتر در آسیاست، زیرا این قاره در حال تبدیل شدن به مرکز اقتصاد جهان است. بسیار ارزشمند است که بخشی از آسیا باشیم».

وزیر خارجه ترکیه در ادامه افزود «دوستان غربی ما دوباره خواهند گفت چه اتفاقی افتاد، آیا محور سیاست خارجی شما در حال تغییر است؟ آیا ترکیه به دنبال یک مکان دیگر برای روی برگرداندن از غرب است؟ خوب بگذارید از متحدان غربی خود بپرسیم: وقتی شما به آن مکان‌ها نزدیک می‌شوید، آیا محور سیاست خارجی شما تغییر نمی‌کند؟» چاووش اوغلو در ادامه تاکید کرد که «این ابتکار عمل ما به معنای دور شدن از متحدان غربی نیست».

به دنبال خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه، آمریکا ترکیه را تهدید کرده است جنگنده‌های اف-۳۵ را به این کشور تحویل نخواهد داد. ماه گذشته میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در واکنش به این تهدید آمریکا گفت: آنکارا به جا‌های دیگر روی خواهد آورد و این تصمیم واشنگتن مانع دستیابی ما به نیازهایمان نخواهد شد.

شرکت‌های ترکیه‌ای از بدو برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ در سال ۲۰۰۱ از نزدیک با آن همکاری داشتند و این کشور یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه این جنگنده‌ها در کنار متحدان خود در ناتو سرمایه‌گذاری کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آسیا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار