پارسال ۱۰ تن شیرابه آنغوزه و باریجه در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد که برای بهره برداران ۲۵ میلیارد ریال درآمد زایی داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،   معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداریکهگیلویه وبویراحمدگفت: برداشت بذر‌های جنگلی و مرتعی تا نیمه دوم شهریور در استان ادامه دارد.

گودرز باقری‌فرد افزود: هر کیلوگرم بذر به قیمت‌های متفاوت و براساس تصمیم کارشناسی کمیته فنی بذر، ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار ریال از بهره برداران خریداری می‌شود و در فصل کاشت به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا طرح توسعه گیاهان دارویی انجام شود.

وی بیان کرد: پارسال به دلیل خشکسالی بذر مورد نیاز توسعه گیاهان دارویی از استان‌های مجاور خریداری شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: امکان برداشت بذر تنها در عرصه‌های قابل حفاظت و بدون معارض اجتماعی امکان پذیر است.

باقری فرد ادامه داد: اجرای این طرح ضمن احیای جنگل‌ها و مراتع باعث ایجاد انگیزه در جوامع محلی برای تحقق صیانت از این گنجینه‌های خدادادی می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۱۰ تن شیرابه گیاهان دارویی شامل آنغوزه و باریجه در این استان برداشت شد که ۲۵ میلیارد ریال درآمد برای بهره برداران ایجاد کرد.

گودرز باقری فرد ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم شیرابه در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود و امسال قیمت این محصول به چهار میلیون ریال افزایش یافته انتظار می‌رود در سال جاری بهره برداران استان ۴۰۰ میلیارد ریال از محل فروش گیاهان دارویی درآمد کسب کنند.

وی بیان کرد:محصول برداشت شده از سوی تاجران خریداری و به کشور‌های فرانسه، هندوستان و آلمان صادر می‌شود.

باقری فرد گفت: از شیرابه گیاهان دارویی در صنایع داروسازی، جواهرسازی و حتی نظامی استفاده می‌شود.

وی نبود کارخانه‌های فرآوری و ضعف بسته بندی‌های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره برداران شده است.

بیش از ۳۶ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.

انتهای پیام/غ

درآمد زایی از شیرابه گیاهان دارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.