رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از راه اندازی گلخانه هوشمند در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،امین رستم‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران به طرح‌های دست اقدام جهاد دانشگاهی استان اشاره کردوافزود: سه آزمایشگاه معتمد محیط زیست، آزمایشگاه همکار استاندارد و تحقیقات صنعتی و ازمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو جزء آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی است که از این تعداد، آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو در حال طی کردن مراحل اخذ مجوز است.

وی افزود: برای راه‌اندازی گلخانه هوشمند به مساحت ۶ هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در استان پیشنهاداتی مطرح شده که جزء طرح‌های منتخب اقتصاد مقاومتی است.
 
رستم زاده به کار‌های انجام شده در پژوهشکده تولید متابولیت‌های ثانویه اشاره کرد وافزود: عوامل متعددی موجب محدودیت منابع در تامین ترکیبات شیمیایی می‌گردد که می‌توان با کشت سلولی بر آن‌ها غلبه کردخشکسالی به علت تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های گیاهی و آفات نباتی می‌توانند به سرعت منابع طبیعی را تهدید کنندونوسانات در شرایط رشد گیاهان می‌توانند کیفیت و کمیت ترکیبات شیمیایی گیاهی را تغییر دهند و در نهایت فرآیند استخراج و تامین ترکیبات از مواد خام گیاهی در سطح صنعت مشکل ساز خواهد بود.
 
او بااشاره به اینکه آلوده بودن مواد گیاهی تولید شده در مزرعه به عوامل میکروبی، باقیمانده سموم، کود‌های شیمیایی، فلزات سنگین و ... تامین منابع اولیه برای صنایع مرتبط با گیاهان دارویی، معطر و ادویه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند،گفت: بنابراین نیاز به روش‌های جایگزین برای تولید دائمی و مطمئن مواد موثره گیاهی در طول سال بیشتر احساس می‌شودو به طور کلی تامین ترکیبات شیمیایی با استفاده از کشت سلولی به عنوان جایگزین کشت زراعی گیاهان دارویی و یا جمع آوری آنان از طبیعت میتواند مزایای زیادی داشته باشد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت:مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در کل کشور ازبین ۴۰ مرکز رتبه ۷ کشوری را به خود اختصاص داد است که در این مرکز درحال حاضر ۶۵ هزار نفر دانشجو در ۱۰رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
 
 
در حال تکمیل/م

 

نشست خبری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.