درحالی که بازار مسکن در رکود به سرمی‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود، این روز‌ها شاهد رونق گرانی اجاره بها در کرمان هستیم.

گرانی اجاره بها و خانه به دوشی مستأجران در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بالارفتن قیمت رهن و اجاره خانه‌ها طبیعتاً قدرت خرید مسکن برای بیشتر مردم را کاهش داده و خرید خانه  برای افرادی که درآمد آن‌ها با شرایط اقتصادی کنونی ماهیانه حداقل کمتر از دو تا سه میلیون تومان است،به رویا تبدیل شده است.

حال با افزایش قیمت مسکن که خانواده‌ها دیگر توان خرید خانه را ندارند بازار اجاره‌نشینی بیش از پیش داغ شده و مشکلات زیادی برای مستاجران به وجود آورده است.

افزایش قیمت اجاره بها جمله‌ای است که بسیاری از مستاجرین این روز‌ها با آن روبه‌رو هستند، بازار قیمت اجاره‌بها سر به فلک رسیده است.

افرادی که این روز‌ها در کرمان به دنبال اجاره مسکن درتکاپو هستند با دواتفاق همزمان روبه‌روهستند که یکی از آن‌ها افزایش اجاره‌بها و دیگری افزایش هزینه‌های خرید مسکن است.

معاون باز آفرینی شهری و مسکن اداره کل مسکن و شهرسازی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در مورد علت گرانی اجاره بهای مسکن در شهر کرمان گفت: آشفتگی قیمت‌ها در بازار مسکن به‌تبع نوسانات شدید بازار ارز شکل گرفته است و پس از تغییرات و نوسانات ارزی در بحث ساخت و ساز و قیمت تمام شده مسکن افزایش قیمت‌ها عجیب و غریب بوده، اما این دلیل نمی‌شود که سیر صعودی و بدون ضابطه در برخی از بخش‌های مسکن داشته باشیم.

او با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن تابع نوسانات ارزی شکل گرفته و مالکان نباید به این قیمت‌ها توجه داشته باشند، گفت: یکی دیگر از دلایل عمده برای افزایش قیمت مسکن، تعطیلی پروژه مسکن مهر است که پیش از این نوسانات قیمتی در این حوزه جلوگیری می کرد.

حاجی زاده افزود: ساخت و ساز مسکن مهر در کشور از سال ۸۶ در استان کرمان آغاز شد و واگذاری به دو روش تامین زمین و تسهیلات برای متقاضیان و روش دوم اختصاص تسهیلات بود.

وی تصریح کرد: با پایان یافتن پروژه مسکن مهر درابتدای سال ۹۲ عملا ساخت مسکن مهر پایان یافت و می شود گفت برخی مشکلات ناشی از عدم توازن بخشی بازار در عرضه و تقاضای مسکن پیش آمد.

وی گفت: در استان کرمان ۳۲ هزارو هشتصد و ۳۹ واحد مسکن مهر در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر در شمال استان ساخته شد و ۶۵۰۰ واحد نیز در جنوب استان تحویل شده است.

معاون باز آفرینی شهری و مسکن اداره کل مسکن و شهرسازی استان کرمان گفت: در حال حاضر از مسکن‌های ساخته شده در استان ۲۴ هزار و ۵۵۰ واحد به صورت رسمی افتتاح  و تحویل شده و بیش از ۷ هزار واحد نیز باقی مانده که هنوز به صورت رسمی تحویل و افتتاح نشده است که طی برنامه‌ای این اتفاق صورت خواهد گرفت.

و اعتبار هزینه شده برای ساخت مسکن مهر در استان کرمان را ۱۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات دولتی و ۲ هزار میلیارد تومان را از سهم آورده مردم عنوان کرد.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه درزمینه مسکن بیش از ۲۰۰ شغل و زیر مجموعه وجود دارد نرخ گذاری هم با مشکل مواجه می شود که یقینا اکنون در شرایط فعلی بازار عرضه و تقاضا تعادل مناسبی نداشته و نیازمند تعادل بخشی است.

حاجی زاده افزود: در استان کرمان اکنون ۸۲۰۰ واحد معطل مانده و ساخته نشده است و دلایل عمده آن، پرونده‌های قضایی پیمانکاران، مشکلات داخلی بین شرکای تعاونی ها، افزایش نرخ مصالح و عدم پرداخت سهم مردم و آورده آنان در سهم مشارکت است.

معاون بازآفرینی شهری ومسکن اداره کل مسکن و شهرسازی استان کرمان گفت: در طرح جدید برای مسکن اقدام ملی، ۴۰۰ هزار واحد مسکن در کشور ساخته خواهد شد.

او بیان داشت: سهم استان کرمان با توجه به نیاز سنجی‌های صورت گرفته ۲۷۰۰ واحد است که از این تعداد تا کنون هزار واحد واگذار و ۱۷۰۰ واحد دیگر نیز به زودی در قالب طرح پروژه های مارکتی برای واگذاری فراخوان خواهد شد.

حاجی زاده از اختصاص تسهیلات احیاء بافت‌های فرسوده نیز در استان خبر داد و گفت: میزان تسهیلات برای این موضوع در شهر کرمان ۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان است که در صورت استفاده از فن آوری‌های نوین در ساخت و ساز‌ها این موضوع برای انبوه سازان تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ح

گرانی اجاره بها در کرمان معضل بی خانه ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین فروزان
۱۵:۱۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
یک بازنشسته چهار نفر خانواده چطوری ماهیانه 1500میلیون اجاره بدهم آخر کی براش مهمه من آبرو دارم خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
نتیجه بی تدبیری دولت
آخرین اخبار