محمدحسین نیرومند و کامبیز درمبخش از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعطیلی دوسالانه کاریکاتور تهران انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دو سالانه بین المللی کاریکاتور تهران با پشت سر گذاشتن یازده دوره، در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره قرار داشت که مدیر کل تجسمی اعلام کرد امسال به دلیل کمبود هزینه‌ها این دوسالانه برگزار نمی شود.

این خبر واکنش‌های بسیاری را از سوی هنرمندان و اهالی رسانه به دنبال داشت.

محمدحسین نیرومند دبیر نخستین دوسالانه کاریکاتور بین المللی تهران درباره برگزار نشدن دوازدهمین دوره گفت: این جشنواره اولین دوسالانه بین المللی هنری بعد از انقلاب بود؛ تعداد کاریکاتوریست‌های آن زمان شاید ۳۰، ۴۰ نفر بیشتر نبود، اما در حال حاضر با رشد کثیری از هنرمندان این عرصه روبرو هستیم که این موفقیت حاصل همان سیاست گذاری‌ها و تلاش‌های خانه کاریکاتور است.

تعطیلی دوسالانه کاریکاتور یعنی بی توجهی مدیران ارشاد به هنر/ درمبخش: متاسفم که مهمترین رویداد کاریکاتور دیگر برگزار نمی‌شود

وی افزود: انتظار می‌رود که معاونت هنری و اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد در بین فعالیت‌های سالیانه، سهمی هم برای هنر کاریکاتور قائل شوند. همانطور که برای سایر هنر‌ها و سینما بودجه اختصاص می دهند به کاریکاتور هم توجه کنند.

این گرافیست نام آشنا با بیان اینکه این دوسالانه برای هنرمندان ایرانی شأن ملی و جایگاه مهمی دارد، اظهار کرد: تعطیل کردن دوسالانه کاریکاتور مانند این است که بخواهند جشنواره فیلم فجر را تعطیل کنند؛ این تصمیم به دلیل نبود بودجه یک استراتژی اشتباه در معاونت هنری است و نشان می دهد که دوستان برای هنر ارزش قائل نیستند. خواهش من این است که حتماً دوسالانه را برگزار کنند؛ مگر کاریکاتوریست‌ها از وزارت ارشاد چه می‌خواهند؟

وی ادامه داد: در طول جشنواره کاریکاتوریست‌ها از اقصی نقاط جهان همدیگر را می‌بینند و یک فضای فرهنگی در هنر کاریکاتور شکل می‌گیرد. از طرفی با توجه به اینکه مقام معظم رهبری از وضعیت بین المللی کاریکاتور ایران ابراز رضایت کرده اند، نمی‌شود به این راحتی این رویداد را کنار گذاشت. جشنواره موسیقی، تئاتر و فیلم برای ارشاد هزینه‌های میلیاردی دارد؛ در صورتی که این دوسالانه با نهایت ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون برگزار می‌شود.

نیرومند خاطرنشان کرد: اگر متولیان فرهنگی بدانند که از سال ۷۲ تاکنون چه زحماتی برای این فستیوال کشیده شده، این بی توجهی را رفع و رجوع می‌کنند.

تعطیلی دوسالانه کاریکاتور یعنی بی توجهی مدیران ارشاد به هنر/ درمبخش: متاسفم که مهمترین رویداد کاریکاتور دیگر برگزار نمی‌شود

درمبخش: ماهیانه هنرمندان پرداخت نمی‌شود چه برسد به برگزاری جشنواره!

کامبیز درمبخش پیشکسوت عرصه کارتون و کاریکاتور نیز در این باره گفت: مشکل بودجه همه جای مملکت احساس می‌شود؛ به طور مثال پولی که ماهانه باید به هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری بدهند، چند ماهی است که نداده اند، متأسفم که با تأثیر از این فضا دوسالانه کاریکاتور هم برگزار نخواهد شد زیرا این دوسالانه از بینال‌هایی است که در جهان شناخته شده است.

وی افزود: برگزار نشدن این رویداد در کنار بی پولی‌های مکرر، آسیب جدی به هنرمندانش می زند. از بین تمامی هنر‌ها کاریکاتور و سینمای ایران در بخش بین الملل حرف بسیاری برای گفتن دارند و بقیه هنر‌ها در این سطح نبوده اند. امیدوارم که با مدیریت صحیح این مشکل هرچه سریع تر برطرف شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ali
۲۲:۱۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
کاریکاتور کاهی وقتها سوزش بیشتری از صد مقاله برای این دولت داشته و اینهم جوابش.
آخرین اخبار