سالاری در نطق پیش از دستور خود پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا شهر تهران ارائه کرد.

ساخت پارکینگ برای مجتمع‌های ایستگاهی دعوت به خودرومحوری است / افزایش تأمل برانگیز قیمت تمام شده هر کیلومتر طول متروبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری ضرورت توجه به حمل و نقل همگانی است و پیشنهاد‌هایی را درباره تحقق توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی می‌توان ارائه کرد.

او با اشاره به ترافیک و آلودگی هوا گفت: ترافیک و آلودگی هوا همچنان جزء نخستین چالش مدیریت شهر تهران است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه موضوع نطق امروز حمل و نقل همگانی است، ادامه داد: یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهر تهران، ضرورت توجه به حمل و نقل همگانی است.

سالاری با اشاره به نقش حمل و نقل همگانی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تصریح کرد: نظرسنجی‌های سال‌ها و دهه‌های گذشته حکایت از این دارد که از منظر جامعه شهری، ترافیک و آلودگی هوا همچنان نخستین چالش شهر تهران است.

او افزود: بررسی‌های علمی، کارشناسی و نیز تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که عدم توفیق در این حوزه (کاهش آلودگی هوا و ترافیک) ریشه در مبانی نظری و نحوه تدوین، تصدیق و اجرای طرح‌های توسعه شهری شامل طرح‌های جامع و تفصیلی و از سوی دیگر طرح‌های جامع حمل و نقل عمومی دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از اواخر قرن ۱۹ میلادی و از دهه ۱۹۹۰ پیتر کالپورت شهرساز، برنامه‌ریز و معمار آمریکایی با رویکردی نوآورانه مفهوم توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی را در راستای برنامه‌ریزی شهری مطرح کرد، گفت: این نظریه شکل‌گیری محلات شهری در فاصله دسترسی پیاده به ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی و با در نظر گرفتن الگوی کاربری مختلف شامل ترکیب فضا‌های اداری، مسکونی و فضا‌های باز مبتنی بر ۴ اصل کلی توسعه فشرده، اختلاط کاربری‌ها و دسترسی به تسهیلات حمل و نقل همگانی را مطرح کرد.

سالاری گفت: هنوز در کشور ما طرح‌های تفصیلی توسعه شهری بدون کمترین توجه به طرح‌های جامع حمل و نقل همگانی تهیه، تدوین، تصویب و اجرایی می‌شوند.

او با اشاره به جانمایی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو بدون توجه به طرح‌های جامع و تفصیلی افزود: اخیرا متوجه شدم که با پیگیری مدیریت شهری دوره پنجم و به ویژه تأکیدات ریاست محترم شورا، مطالعات و جانمایی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران توسط شرکت ایرانی با همکاری شرکت فرانسوی در حال اتمام و در آستانه ارائه به شورای عالی ترافیک جهت تصمیم‌گیری است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: از سوی دیگر بنابر الزام شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر پیشنهاد کمیسیون شهرداری و معماری در احکام برنامه ۵ ساله توسعه شهر تهران بر بازنگری در طرح‌های تفصیلی و جامع شهر و با محوریت نهاد مطالعات، پایش و راهبری طرح‌های توسعه شهری که اخیرا با امضای توافقنامه‌ای توسط وزیر راه و شهرسازی، ریاست شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران آغاز به کار کرده است.

سالاری تصریح کرد: قرار است این بازنگری مبتنی بر حمل و نقل همگانی صورت پذیرد و این در حالی است که در فرآیند بانگری طرح‌های توسعه شهری هیچ اثر و نشانه‌ای از برقراری ساز و کار تعاملی با شورای عالی ترافیک به منظور انجام این مهم نیست.

او با اشاره به افزایش قیمت تمام شده احداث هر کیلومتر طول مترو گفت: گزارش‌های رئیس هیئت مدیره و مدیران تهران حکایت از این دارد که در مدیریت شهری گذشته حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در این دوره مدیریت بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و تا اتمام و تجهیز و بر اساس نرخ‌های روز بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به منابع مالی نیاز است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: بر اساس توصیه ریاست شورای شهر تهران و دعوت رئیس هیئت مدیره شرکت مترو، هفته گذشته در جلسه مجمع عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو که با ریاست معاونت حمل و نقل و ترافیک اعضای هیئت مدیره مترو و شرکت مجتمع‌های ایستگاهی برگزار شد شرکت کردم.

سالاری گفت: گزارش مهم و مقصودی درباره فعالیت‌های انجام شده جهت احیای این شرکت و انجام مأموریت‌های محوله و چالش‌های فراروی تصمیم‌گیری‌های این حوزه در این جلسه بررسی و مطرح شد.

او افزود: رسالت تاریخی پارلمان محلی پایتخت ایجاب می‌کند تا نسبت به کنشگری مؤثر جهت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اثبات رویکرد‌ها و تحقق توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی به ویژه توسعه مترو اقدام کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: بازنگری طرح تفصیلی و جامع شهر تهران مبتنی بر حمل و نقل همگانی در تعامل مدیریت شهری، شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی ترافیک با محوریت کمیسیون‌های حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی و معماری و با حمایت مدیریت شهری صورت گیرد.

سالاری در توضیح پینشهاد دوم خود گفت: با عنایت به طولانی بودن بیش از حد فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی ساز و کار و مکانیسم صدور پروانه ساختمانی برای محدوده‌ها و زون‌های مجتمع‌های ایستگاهی بزرگ مقیاس مبتنی بر اصل و چارچوب‌های لازم ایجاد شود.

او در توضیح سومین پیشنهاد خود گفت: همچنان که رویکرد مدیریت شهری این دوره ایجاد محدودیت برای احداث مجتمع‌های بزرگ مقیاس چند منظوره از جمله مال‌ها و مگامال‌ها و پاساژ‌های بزرگ در دل محلات مسکونی و در فاصله‌ای دور از محور‌های حمل و نقل همگانی و ریلی و فاقد پیوست‌های مطالعاتی است، نسبت به تسهیل‌گری جهت افزایش تراکم مثبت و بارگزاری‌های خدماتی مبتنی بر نیاز جامعه شهری و در راستای تأمین سرانه‌های خدماتی در محورها، زون‌ها و مجتمع‌های ایستگاهی مترو و فضا‌های زیرسطحی مربوطه اقدام شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در توضیح پیشنهاد چهارم خود بیان کرد: تغییر رویکرد اساسی و تغییر رفتار نسبت به سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران در شهر تهران و به ویژه در حوزه حمل و نقل همگانی و ریلی و مجتمع‌های ایستگاهی صورت گیرد و بسته‌های تشویقی به تسهیل‌گری در ارائه خدمات و کاهش فرآیند بروکراتیک (کاغذبازی) محقق شود.

سالاری در توضیح پیشنهاد بعدی خود گفت: در الزام به تأمین پارکینگ در مجتمع‌های ایستگاهی که در محدوده‌های میانی و مرکزی شهر هستند و قرار است احداث شوند، بازنگری جدی صورت پذیرد، چرا که هم اکنون به موجب مفاد طرح تفصیلی یک نسخه واحد در نحوه و میزان تأمین پارکینگ اماکن تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی برای کل شهر تهران تجهیز می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: امیدوارم در راستای عمل به وعده‌هایی که به مردم تهران داده‌ایم و علی‌رغم تنگانا‌های مالی مدیریت شهری وضعیت حاکم در فضای سرمایه‌گذاری کشور بتوانیم با هم افزا کردن ظرفیت‌ها نسبت به انجام این مهم موفق شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار