مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: برای آبرسانی به عشایر استان سالیانه پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میزان تنها ۵۰ درصد تحقق پیدا می‌کند.

سالیانه ۵ میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر ایلام نیاز است

علی سلیمی مدیرکل امور عشایر استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان اینکه مهمترین مشکل عشایر استان ایلام تامین آب آشامیدنی است، افزود: روزانه ۷۲۰ مترمکعب آب مورد نیاز عشایر به وسیله تانکر‌های آبرسانی سیار تأمین می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و خسارت سیل به زیرساخت‌های عشایر استان انتظار است از محل ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد بحران برای جبران خسارت عشایر آسیب دیده اختصاص پیدا کند.

سلیمی بیان کرد: یکی از سیاست‌هایی که امور عشایر دنبال می‌کند اسکان عشایر داوطلب به‌صورت دائم است و در این سیاست تلاش بر ایجاد شغل پایدار و حرکت از دامداری سنتی به دامداری صنعتی با حفظ ساختار عشایر مدنظر است.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام افزود: با اعلام تقاضای اسکان از سوی عشایر، این اداره کل با کمک کارشناسان خود اراضی مستعد کشاورزی متعلق به خود عشایر را برای اشتغال و افزایش بهره‌وری به امکاناتی، چون پمپاژ آب، چاه و دستگاه‌های نوین آبیاری مجهز می‌کند.

سلیمی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عشایر اسکان‌یافته ایجاد اشتغال پایدار، مولد و سودآور است که در قالب طرح‌های مختلف کشاورزی، ایجاد تأسیسات مکانیکی و برقی، احداث گلخانه، زنبورداری، دامپروری صنعتی و نیمه‌صنعتی و مرغداری این مهم تحقق پیدا می‌کند.

او اضافه کرد: جمعیت عشایر بعد از اسکان با دریافت کد روستایی به‌عنوان روستانشین محسوب می‌شوند و با دریافت تسهیلات اقدام به اشتغال مولد می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام عنوان کرد: تعداد زیادی از عشایر استان تقاضای اسکان دائم دارند و اسکان عشایر با تقاضای خود خانوار‌های عشایری مبنی به اسکان در منطقه‌ای خاص است که این اداره کل با بررسی وضعیت جغرافیایی و پتانسیل اراضی، نسبت به اسکان عشایر در آن نقاط اقدام می‌کند.

سلیمی ادامه داد: ۳۵ درصد جمعیت عشایری کوچ  استان معادل سه هزار و ۵۰۰ خانوار از ابتدای برنامه سوم تا پایان برنامه پنجم توسعه با اسکان در مناطق مستعد کشاورزی از چرخه حمایتی امور عشایر خارج شده‌اند.

انتهای پیام/ د

آبرسانی به عشایر ایلام

برچسب ها: اشتغال ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.