سیاست‌های تعرفه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا علیه چین برای او خطرناک است و احتمال شکست او در انتخابات سال ۲۰۲۰ را به همراه دارد.

سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ، بخت او را برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ کاهش می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا [هیل]، تهدید اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تحمیل تعرفه‌های اضافی بر چین برای او خطرناک است و احتمال بالای شکست او در انتخابات سال ۲۰۲۰ را به همراه دارد.

تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی چین به آمریکا از اول ماه سپتامبر سال جاری میلادی اجرایی می‌شود و مجموعه‌ای از کالا‌های مصرفی شامل پوشاک و قطعات الکترونیکی که پیش از این مشمول مالیات و تعرفه واردات نمی‌شدند را در بر می‌گیرد. این بدان معناست که مردم آمریکا با افزایش قیمت در بخش پوشاک و دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های تلفن همراه مواجه هستند.

در حالی که بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکایی با مشکلات ناشی از جنگ تجاری ترامپ با چین روبه‌رو هستند، اعمال تعرفه‌های جدید بر کالا‌های وارداتی چین ضربه دیگری بر اقتصاد خانواده‌های آمریکا خواهد بود و افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها شرایط را برای مردم این کشور دشوارتر خواهد کرد. جنگ تجاری و بازی تعرفه‌ها هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی را تا ۴.۳ درصد افزایش داده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که تعرفه‌های جدید ترامپ تبعات جدی و خطرناکی برای اقتصاد آمریکا دارد.

«مرون بریلیانت» از کارشناسان اتاق بازرگانی آمریکا – بزرگترین گروه تجاری آمریکا—معتقد است اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی چین، ضربه بزرگی به تجار، کشاورزان، کارگران و مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد و حتی قدرت تجاری آمریکا را تضعیف می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی چین اعمال کرده بود، اما تعرفه‌های جدید به طور مستقیم به کیف پول افراد ضربه خواهد زد و همین زمینه را برای شکست ترامپ در انتخابات سال آینده میلادی فراهم می‌کند.

پیش از این گری کوهن، مشاور اقتصادی سابق ترامپ گفته بود جنگ تجاری رئیس‌جمهور آمریکا به اقتصاد این کشور صدمه می‌زند و آنطور که انتظارش می‌رفته به چین صدمه نزده است. تعرفه‌های پکن بر آمریکا تاثیری قابل توجهی بر تولیدکنندگان آمریکایی داشته و به ایجاد فرصت شغلی در این بخش صدمه زده است.

از سوی دیگر، چین هشدار داده در صورتیکه تعرفه‌های جدید آمریکا پیش برود، اقدامات تلافی جویانه اتخاذ خواهد کرد و بخش کشاورزی آمریکا را هدف قرار خواهد داد. پکن پیش از این بر ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های کشاورزی و دامداری آمریکا تعرفه تعیین کرده بود.

کارشناسان اقتصادی هشدار داده اند سیاست تجاری ترامپ نقش بی ثبات کننده‌ای در اقتصاد آمریکا دارد چرا که چراغ اخطار را در بخش تولید روشن می‌کند. همچنین روز چهارشنبه گذشته بانک مرکزی آمریکا برای نخستین بار پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ نرخ بهره را برای حمایت از اقتصاد آمریکا در برابر رکود جهانی کاهش داد.

پیامد‌های ناشی از جنگ تجاری ترامپ در حال حاضر، انتقادات گسترده رقبای دموکرات او را به دنبال داشته و همین امر بخت ترامپ را برای انتخاب دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار