به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ، محمدرضا مسفروش رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: زمانی تجارت به میزان تولید و فروش در بازار بستگی داشت، سپس به بازاریابی تغییر پیدا کرد، اما در حال حاضر در دنیای
تجارت دیگر بحث بازاریابی مطرح نیست بلکه امروزه این برندها هستند که در بازارهای داخلی و خارجی با اعتمادی که در مصرفکننده ایجاد کردهاند برنده عرصه رقابت خواهند بود و میتوان گفت مردم دیگر کالا نمیخرند بلکه برندها را خریداری میکنند.
او ادامه داد: در مورد اینکه برند چیست باید بگوییم که برندها همان مدل ذهنی افراد هستند یا به عبارت دیگر برند چیزی است که مردم در آن احساسات و نیازهای خود را بیان میکنند و آن لوگویی که در کالا مشاهده میکنید نام و نشان کالاست؛ در حقیقت برند با مارک کالا تفاوت دارد به عنوان مثال علامتی که روی یک کالا میبینید نام و
نشان تجاری است و خصوصیاتی که در مورد کیفیت کالا از سمت مردم بیان میشود همان برند یا هویت کالا را میسازد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مبحث
برندسازی سه ضلع اصلی وجود دارد که شامل تولیدکننده، دولت و مصرفکننده میشود؛ تولیدکننده باید با خلاقیت و جدیت به دنبال کیفیسازی محصول خود باشد یعنی برای بهبود کالای خود تلاش کند و در بازار امروز برای برند شدن به دنبال منابع فکری و مالی جدید باشد، چون انتخاب طرح و لوگو یک چیز است و رضایت مصرفکننده چیز دیگری است که با ابزار سنتی و روشهای قدیمی در دنیای تجارت امروز راه به جایی نمیبرد.
نقش دولت در سیاستگذاری، حمایت و نظارت در برندسازی
مسفروش افزود: محوریت دوم دولت است که نقش سیاستگذاری، حمایتی و نظارتی را باید در مقوله برندسازی به عهده بگیرد به عنوان مثال دولت میتواند در جهت حمایت از واحدهای صنعتی و صنفی که اقدام به برندسازی کردهاند تسهیلات بانکی بلند مدت در نظر بگیرد؛ از سوی دیگر تشکلهای بخش خصوصی به عنوان بازوی دولت برای حمایت از بنگاههای صنعتی در حوزه برندسازی پای کار بیایند و مباحث آموزشی و مفاهیم این حوزه و تاثیرات برندینگ و تشویق و ترغیب واحدها را انجام دهند.
او تصریح کرد: اصلیترین محور برندسازی را مصرفکنندگان تشکیل میدهند و همانطور که گفته شد رضایت و اعتماد مشتری است که یک برند را در بازار موفق میکند.
انتهای پیام//ف.ح