شادلو گفت: از مجموع ۹۰۰ تن سیب مانده در سردخانه‌ها حدود ۸ تا ۹ درصد محصول به سبب ممنوعیت صادرات و افت کیفیت از بین رفت.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات مازاد سیب ذخیره شده شب عید اظهار کرد: با وجود آنکه سرمازدگی شدیدی در بهار سال گذشته داشتیم، اما بار‌ها اعلام کردیم که نه تنها نگران تنظیم بازار داخل نیستیم، بلکه بخشی از سیب تولیدی باید به بازار‌های هدف صادر شود.

وی افزود: علی رغم شرایط مساعد تولید، برخی افراد خبر از کمبود سیب تنظیم بازار شب عید دادند که به همین خاطر مسئولان وزارت صمت، صادرات سیب را از ۱۵ اسفند تا اوایل اردیبهشت ممنوع اعلام کردند، در حالیکه این امر تهدید جدی برای تولید داخل به شمار می‌رود.

شادلو با اشاره به اینکه اول اردیبهشت حدود ۲۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های کشور داشتیم، بیان کرد: همه ساله در فصل برداشت، مقداری سیب برای توزیع در طول سال از سطح بازار جمع آوری و در سردخانه‌ها نگه داری می‌شود که هیچ ارتباطی به سیب‌های تنظیم بازاری ندارد، اما بسته شدن صادرات و انجام ذخایر احتیاط ملی که براساس مشورت‌های اشتباهی صورت گرفته بود، موجب شد بخشی از سیب‌های ذخیره شده در انبار‌ها کیفیت خود را از دست دهند.


بیشتر بخوانید: توضیحات تعاون روستایی درباره مازاد سیب ذخیره شده برای شب عید


این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه عمده صادرات سیب مربوط به ماه‌های مهر تا فروردین است، از این رو صادرات سیب در اوایل اردیبهشت به سبب افزایش دمای هوا در کشور‌های همسایه و از دست دادن کیفیت سیب‌های تولیدی، عملا متوقف شد.

به گفته وی، امسال از مجموع ۲ هزار تن سیب خریداری شده برای تنظیم بازار شب عید، ۱۱۰۰ تن آن مورد استفاده قرار گرفت و ۹۰۰ تن در سردخانه‌ها نگه داری شد که در اواخر خرداد بخشی سیب مانده در سردخانه‌ها در بازار داخل عرضه و بخش دیگر به صورت مستقیم و بخشی تحت عنوان مشتقات سیب به بازار‌های هدف صادر شد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در پایان رقم معمول میزان ضایعات را ۵ تا ۶ درصد اعلام کرد و گفت: امسال به سبب ممنوعیت صادرات و از دست دادن کیفیت سیب‌های تولیدی، حدود ۸ تا ۹ درصد سیب‌های مانده در سردخانه‌ها از بین رفت.

انتهای پیام/

ممنوعیت صادرات منجر به هدر رفت سیب های سردخانه ای شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
ميگن ميوه دو سه هفته بعد از چيدن نصف ويتامينتش تجزيه ميشن و از بين ميرن واي به حال انباريا كه ماهها بعد ميدن مصرف كننده
آخرین اخبار