در سوگ مهمانی که بیست و پنج بهار در هوای زمین نفس کشید، اشک ها زودتر از هر دعایی به سوی آسمان می روند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سلام بر تو ای جوادالائمه (علیه السلام)، سلام برآن بارگاه خدایی ات که تا دامنه قیامت چشم نواز همه از ره رسیدگان خسته خواهد بود.

چه اضطرابی دامان زمین را فرا می گیرد آنگاه که باید دلش مزار امامی شود، اکنون زمین چه شرمسار است که تنها بیست و پنج بهار زندگی او را نظاره گر بوده است.

اگر جواد است و جود، قطره ای از پیشانی بلندش تقی،  و پرهیزگاری سطری از صحیفه وجودش بود.

در محفل سوگ تو اشک ها زودتر از هر دعایی به سوی آسمان می روند، لحظه ها به انتظار دیدار جمال دل آرایت در بغض ثانیه ها می تپند، گل های سجاده ات محراب را بوسه می زنند.

شرح فراق ابن الرضا / مهمانی که بیست و پنج بهار در هوای زمین نفس کشید

جبرئیل چون شمع بی قرارانه می سوزد و صدای گریه های مداوم، در و دیوار را غرق در ماتم می کند.

پله پله تا خدا رفتنت را ستاره ها در گوش زمین نجوا کردند، آنگاه که عرش تو را در حاله هایی از نور، بسوی کعراج دلباختگان برد.

شانه های آسمان از یادآوری سیمای روحانی ات می لرزد و بغض ناشناخته ای گلوی زمین را می فشارد و دوری است و چونان رعد، افلاک را به آتش می کشد.

ای که دعایت در سحرگاهان نیایش موجب نزول برکات است و دعایت در دل های شب های استغاثه مایه ی نفحات قدسی! محراب خالی، اشک های آسمان و بغض فروخورده ی افلاکیان، بهانه ی سوگواری داغداران تو است.

 

شرح فراق ابن الرضا / مهمانی که بیست و پنج بهار در هوای زمین نفس کشید

بخشندگی و سخاوت، بردباری، شجاعت و صراحت لهجه در گفتار های حق طلبانه و خدمت به مردم، از خصوصیات اخلاقی نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است.

در زمینه ویژگی های اخلاقی این امام همام، حضرت جوادالائمه (ع) گفت و گویی با کارشناس مذهبی داشتیم؛

حجت الاسلام و المسلمین اکبرزاده کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: روایت شده است که امام جواد (ع) با کاروانی از مدینه به کوفه سفر میکنند؛ در پایان سفر با وجود اینکه به غیر از مبلغ مقرر شده، امام به فرد کاروانچی انعام هم دادند او همچنان اصرار به گرفتن پول بیشتری داشت.

او ادامه می دهد: امام در مقابل اصرار‌های مرد به او فرمودند سبحان الله، مگر نمیدانی که شکر خدا باعث زیادی و برکت در مال تو می‌شود؟ و آیا نمیدانی آن چیز که نعمت را منقطع می‌کند نا شکری و نا سپاسی است؟

این کارشناس مذهبی می گوید: متاسفانه چنین چیزی امروزه در جامعه ما باب شده است که ما فکر می‌کنیم اگر اجناسمان را گران‌تر بفروشیم، با دروغ و سیاه بازی سر مردم را کلاه بگزاریم و از این گونه رفتار ها، روزی ما زیاد‌تر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اکبرزاده می افزوید: امام جواد (ع) در این خصوص میفرمایند که روحیه حرص و طمع را به روحیه شکرگزاری و شاکر بودن تغییر دهید و مطمئن باشید شکرگزاری برای نعمت ها است که نعمت‌های خداوند را دو چندان می‌کند.

او تصریح می کند: دیگر نکته قابل تامل برای ما در این روایت این است که به ما سفارش شده که قبل از انجام کاری مبلغ آن را با طرف مقابل خود مقرر کنید، و بعد از انجام کار مبلغ طی شده را به همراه مقداری انعام پرداخت کنید؛ و حضرت این بخشش را انجام دادند به طوری که در روایت آمده است برای آن مسافت مدینه تا کوفه حضرت ۴۰۰دینار به کاروانچی پرداخت کردند.

این کارشناس مذهبی می گوید: این کرامت از اصلی‌ترین صفات حضرت بوده و ما که امام جواد (ع) را الگوی خود قرار میدهیم باید روحیه بخشیدن و کرامت داشتن را در خودمان پرورش دهیم.

حجت الاسلام ولمسلمین اکبرزاده می افزاید: در روایتی دیگر آمده که فردی نامه‌ای به امام جواد (ع) نوشته و خواستار این شده است که در مجاورت با امام زندگی کند؛ امام نیز در پاسخ به او میفرمایند که اگر تو خواسته‌های من را به خواسته‌های خودت ترجیح بدی و سخنان مارا مسیر زندگی ات قرار بدی درکنار ما هستی هرچند که باهم فاصله داشته باشیم؛ و نه در این دنیا و بلکه در دنیای آخرت نیز در کنار ما خواهی بود و هدف تو نیز همراهی ما در آخرت باشد چرا که زندگی حقیقی نه در این دنیا بلکه در آخرت است.
 
حرم مطهر رضوی، در روز شهادت امام جوادالائمه میزبان میلیون ها زائر و مجاور خراسانی است، که برای عزاداری در این مضجع شریف حضور بهم می رسانند.
 
شرح فراق ابن الرضا / مهمانی که بیست و پنج بهار در هوای زمین نفس کشید
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در ایام شهادت حضرت جواد الائمه (ع) به صورت شبانه روزی در حرم مطهر رضوی مراسم معارفی و عزاداری برگزار می‌شود، گفت: ویژه برنامه شب، روز و شام شهادت امام جواد (ع) برای عموم زائرانی که برای تسلیت شهادت آن حضرت به محضر پدر بزرگوارشان حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند، از سوی معاونت‎ تبلیغات اسلامی آستان مقدس رضوی تدارک دیده شده است.

او تصریح کرد: ویژه برنامه شب شهادت آن حضرت بعد از نماز مغرب و عشاء پنجشنبه ۱۰ مرداد در صحن جامع رضوی برگزار شد و حجت الاسلام حسین انصاریان به ایراد سخنرانی و مداحان اهل‌بیت (ع) به مرثیه‌سرایی شهادت نهمین امام شیعیان پردازختند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در روز شهادت امام جواد (ع) نیز مراسم اقامه دسته عزاداری ویژه خادمان و خدمتیاران را خواهیم داشت که از ساعت ۶:۴۵ در مقابل باب الکاظم آغاز می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی‌نژاد با بیان اینکه مراسم غروب شهادت امام جواد (ع) با حضور هیئت‎های مذهبی در صحن انقلاب برگزار می‌شود، گفت: برنامه شام شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت نیز پس از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در صحن جامع رضوی به همراه مدیحه سرایی، روضه خوانی و سینه زنی تدارک دیده شده است.

او تصریح کرد: مدیحه و مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در سوگ شهادت ابن‌الرضا (ع) و برپایی جلسات سخنرانی با موضوع بررسی ابعاد مختلف شخصیت امام جواد (ع) در اماکن متبرکه را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت شهادت آن حضرت در مسجد گوهرشاد، رواق دارلحجه، درالهدایه و رواق حضرت زهرا (س) می باشد.
 
 
کاظمین منتظر است با آغوشی گشوده تا جوان ترین ستاره دنباله دار امامت را از خاک تا افلاک دنبال کند و این حالت محزون خاک است که ملائک را به زاری نشانده است، کدام جان است که تو را بشناسد و در هوای کاظمین تو نسوزد؟  
ذکر لب های خسته ام این است یا جواد الائمه ادرکنی...
 
انتهای پیام//ف.س
 

گزارشگر: فاطمه سلطانی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.