چند روزی است که صحبتهایی برای افزایش حقوق و دریافتی معلمان شدت گرفته است اما ضمانت اجرایی این موضوع جای شک و شبهه بسیار دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حرفه اش بر جامعه تاثیر گذار است، اما ارج و قرب چندانی در اوضاع و احوال این روزها ندارد به عبارتی برای گذران زندگی صورتش را با سیلی سرخ نگه میدارد تا منزلت شغلش پایین نیاید.
صحبت این دولت و آن دولت، امروز و دیروز نیست سالیان سال است که نگاه به آن، آنطور که باید و شاید در شان جایگاهش نیست، هزاران وکیل و وزیر و مسئول تربیت میکند، اما معیشتش همچنان اندر خم تصمیم همین مسئولانی است که روزی به همت خود یا همکارانش تربیت شدهاند.
«معلم» است و شانش در مقام اولیای الهی، اما تلاش برای تامین خواستههایش مناسبتی است آن هم زمانی که صندلیهای وزارت و وکالت خالی است، دقیقا همین ایام است که معلم میشود محور صحبتها آن هم با هزاران وعده رنگارنگ و مشکل گشا که بعد از انتخاب صاحبان موقتی این صندلیها فاصله حرف تا عمل فرسنگها فاصله میافتد.
این روزها هم اوضاع و احوال ایجاب میکند تا وعدههای پر رنگ و لعابی به معلمان داده شود، وعده افزایش حقوق، همان حقی که باید انجام شود و حالا شده ملعبهای تو بوق و کرنا برای همراه کردن معلمان با دولتیها.
هفته گذشته بود که سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش از اجرای رتبه بندی فرهنگیان و افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی خبر داد، همان وعدهای که آنقدر از آن گفته و شنیده شد که دیگر کسی امیدی به اجرای آن ندارد.
آنطور که آقای سرپرست میگوید بالاخره از مهر۹۸ این طرح اجرا خواهد شد و با احتساب تعداد حدودی ۷۰۰-۸۰۰ هزار معلم از میان بیش از ۹۵۰ هزار فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش و میانگین ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق، کم و بیش ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده کفاف میدهد، اما لایحهای که بعد از حدود یکسال رد و بدل شدن در کمیسیونهای دولت هنوز از پاستور به بهارستان نرسیده است تا الزام اجرایی پیدا کند و در این مدت کمتر از ۲ ماه چطور قرار است به نتیجه برسد؟ همان وعدهای که گفته میشود وزیر قبلی به دلیل سر و سامان نیافتن تامین اعتبار رتبهبندی رفتن را به ماندن ترجیح داد.
بعد از وعده بیسرانجام رتبه بندی فرهنگیان، طرحی به نام معلم تمام وقت مطرح شد تا بر اوضاع و احوال دریافتی فرهنگیان فرجی شود و البته که این طرح مخالفان و موافقان بسیاری داشت و در این مورد حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان گفته بود «طرحی ناشناخته به نام معلم تمام وقت در سند تحول بنیادین نیافتم» و به دنبال این خبر اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش جوابیهای حول این موضوع مبنی بر وجود مستندات قانونی در سند صادر کرد.
بیشتر بخوانید: ماجرای اجرای طرح معلم تمام وقت در مدارس+ واکنش آموزش و پرورش
به هر ترتیب سرپرست آموزش و پرورش مدعی شد که حدود ۱۰۰ هزار معلم تحت پوشش طرح معلم تمام وقت قرار میگیرند و مشمول افزایش حقوق ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی میشوند.
در اوضاعی که هنوز معوقات ۷ ماهه فرهنگیان اندر خم تامین اعتبار مانده است و کسی برای آن تلاشی نمیکند و پاسخگو نیست تخصیص اعتبار و افزایش حقوق معادلهای چند مجهولی است که چگونه قرار است جامه عمل بپوشد؟!
مهدی بهلولی کارشناس آموزشی درباره پشتوانه اجرایی این وعدههای پر زرق و برق افزایش حقوق و دریافتی معلمان در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در طرح معلم تمام وقت در واقع افزایش حقوقی نداریم چراکه اگر چنین موردی بود باید در ازای کار همیشگی افزایش دریافتی وجود داشت اما بر اساس این طرح معلم باید ساعت کار را زیاد کند و به ازای این اضافه کار حقوق بیشتر دریافت کند.
وی ادامه داد: اگر همین زمان اضافه کار را معلم برای کاری دیگر در نظر بگیرد دریافتی بیشتری خواهد داشت همانطور که معلمان اکنون هم در شغلهای دیگری مشغول هستند به عنوان فعالیت در تاکسیهای اینترنتی ثمره بیشتری دارد.
این کارشناس آموزشی معتقد است که انجام شغل دیگر ثمره دیگری دارد البته گفتهاند که اضافه کار با حقوق پرداخت میشود اما پیشتر هم چنین وعدههایی داده شده بود و نتیجهای نداشت.
بهلولی درباره رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: این طرحی کاملا بی سرانجام است و اگر هم همان اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی را برای ۶ ماهه سال اختصاص دهند و مثل حرفهای گذشته نقض نشود حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان میتواند به هر معلم اضافه شود.
اوضاع و احوال این روزها نشان میدهد آموزش و پرورش باید اولویت کار را پرداخت معوقات قرار دهد تا اینکه طرحهایی جدید را مطرح کند و در تامین اعتبار آن مشکل داشته باشد.
انتهای پیام/
سخن طلایی جناب حسینی سرپرست آ. پ. در ( آ، پ، یک لشکر اقتصادی دارد) به جان و دلم نشست که با این طرح میتوان همچون نیروهای نظامی از امکانات سازمان به صورت مشارکت تعاونیهای فرهنگیان در بخشهای شرکتهای حمل ونقل و سرویسهای دانش آموزی و به بهره برداری از مراکز اقتصادی آپ، چون سینماها، رستورانها، هتل ها و مراکز اقامتی دائمی، استخر و سالن و فضاهای ورزشی و.......... با همکاری بازنشستگان محترم و شاغلان عزیز این نهاد فرهنگی میتوانیم از لشگر اقتصادی که بالقوه است به بالفعل تبدیل نماییم.
آقای سرپرست آپ شجاع و دلسوز اگر اجازه فرمایند، این حقیر در بخش اجاره استخر، اولین تعاونی فرهنگیان تهران را ایجاد و از نتایج مثبت این طرح در سه ماهه اول همگان را مطلع خواهم ساخت که این لشگر اقتصادی در صورت حمایت چه کارهای عظیم اقتصادی را با همین امکانات موجود به منصه ظهور خواهند رساند.
بجز حمایت، ما فرهنگیان متخصص، چیزی از وزارت و دولت کریمه نخواهیم.
خداوند یار ویاور دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باشد!
سید حسن التجاء، معاون پرورشی دبستان، قهرمان شنا معلمان کشور و مجری آموزش شنا به صورت نیم بهاء در خردادماه سال جاری.
"این روزها هم اوضاع و احوال ایجاب میکند تا وعدههای پر رنگ و لعابی به معلمان داده شود"
بنده هم با نظر شما موافقم. دانشگاه فرهنگیان باید جایی باشد که فارغ التحصیلان لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه های دولتی بعد از اتمام تحصیلات در صورتی که علاقهمند معلمی هستند در این دانشگاه دوره ببینند و الا که نمیشود دانش آموز بعد کنکور در عرض سه چهار سال هم در رشته تحصیلی خود متخصص و زبده شود هم دوره ببیند و هم در دوره مهارت آموزی شرکت کند... در حالی که در دانشگاه های برتر دولتی حداقل 4 سال طول میکشد فرد صرفا در رشته خود متخصص شود... بنابراین دانشگاه فرهنگیان باید جایگاهی باشد برای دوره های تخصصی مانند دانشگاه دفاع ملی نه اینکه هم کار دانشگاه های دولتی را انجام دهد و هم کار تخصصی که همان آموزش مهارت های معلمی است...
دانشگاه فرهنگیان یکی از مهم ترین عوامل بیکاری دانش آموختگان دانشگاه های دولتی برتر می باشد. با وجود دانشگاه های دولتی، وجود دانشگاه فرهنگیان چه معنایی دارد؟ یا درب فرهنگیان را ببندید یا در رشته های مربوط به آموزش و پرورش در دانشگاه های دولتی دانشجو نگیرید
اولا در سالی که ما کنکور دادیم (91) همه چیز به هم ریخته بود و دانشگاه های تربیت معلم و شهید رجایی وووو با هم ادغام شده بودند و معلوم نبود چه میخواهد بشود.
ثانیا دانش آموز 17،18 ساله چه میداند دانشگاه فرهنگیان چیست؟ ان هم در جامعه ای که همه میگفتند چون رتبه ات خوب است برو حقوق و ... دانشگاه های تهران...
ثالثا حال کسی به عشق معلمی قید رشته های حقوق و ... رادر زده و در همان دانشگاه هایی که جامعه برای آن ارزش قائل است رفته و فارغ التحصیل شده باید از معلمی محروم بماند و در عوض یک دانش آموز که هنوز شخصیت و رشد فکری اش تکمیل نشده استخدام و معلم شود...
یا علی
طرز فکر امثال شماست که راه احقاق حقوق حقه خود را در ضایع کردن حقوق دیگران مییابید. بهترین شرایط زندگی حق اولیه همه است. قطعا بیکاری شما درد بسیاری از جوانان ماست اما بیایید حقوق خود را متناسب با شان و شخصیت خود طلب کنیم. جوانی به شایستگی شما چرا باید بیکار باشد