رای الیوم نوشت صنایع نظامی آمریکا دچار زیان شده‌اند و آخرین آن، انصراف هند از خرید هواپیما‌های جاسوسی «گلوبال هاوک» پس از سرنگونی به دست ایران بود.

رای الیوم: سرنگونی گلوبال هاوک به دست ایران ده‌ها میلیارد دلار به آمریکا زیان وارد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم در گزارشی نوشت: صنایع نظامی آمریکا در دو سال اخیر به سبب کارآیی نداشتن تسلیحات ساخت آنها، زیان بسیاری متحمل شدند و معاملاتی را به ارزش ده‌ها میلیارد دلار از دست دادند. آخرین زیان این صنایع، انصراف هند از خرید هواپیما‌های جاسوسی «گلوبال هاوک» بود البته پس از آنکه ایران ماه گذشته یک فروند از آن را در آب‌های خلیج فارس ساقط کرد.

کشور‌ها معمولا با تکیه بر عملکرد و کارآیی تسلیحات در جنگها، آن‌ها را خریداری می‌کنند. یکی از رویداد‌های عجیب در تاریخ تسلیحات آمریکا این است که این تسلیحات از جنگ جهانی دوم به بعد، ضد هیچ نیروی نظامی آزمایش نشده و صرفا علیه برخی کشور‌های ضعیف مثل پاناما، گرانادا و عراق آزمایش شده اند، هرچند جنگ ویتنام را باید جدا کرد.

پس از اینکه ایران موفق شد یک فروند هواپیمای گلوبال هاوک را به ارزش دویست و پنجاه میلیون دلار ساقط کند، هند تصمیم گرفت از خرید این هواپیما‌ها در آینده دست بکشد. این در حالی است که پنتاگون اعلام کرده بود این هواپیما، پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی در جهان است.

مطبوعات هند یکشنبه گذشته به نقل از برخی منابع نظامی اعلام کردند نیروی هوایی این کشور قصد داشت سی فروند هواپیمای بدون خلبان از نوع گلوبال هاوک به ارزش شش میلیارد دلار خریداری کند، اما پس از اینکه ایران توانست یک فروند از این نوع هواپیما را ساقط کند، مشخص شد که این هواپیما‌ها قادر نیستند در برابر پدافند موشکی ضد هوایی که پاکستان در اختیار دارد، مقاومت کنند.

هند برای مقابله نظامی (احتمالی) با پاکستان و تعدیل کفه نظامی با چین، به دنبال خرید سلاح است و به همین دلیل وقتی می‌بیند این هواپیما‌ها در اختیار پدافند هوایی چین و پاکستان قرار دارد، ریسک خرید آن‌ها را نمی‌پذیرد.

شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن معامله‌ای به ارزش شش میلیارد دلار را از دست داد و اگر در آینده همه کشور‌ها از خرید این هواپیما منصرف شوند، سی میلیارد دیگر از دست خواهد داد.

همچنین به سبب اتفاقی که برای گلوبال هاوک و سامانه موشک‌های «پاتریوت» آمریکا افتاد، ترکیه تصمیم گرفت این نوع موشک‌های دفاعی را خریداری نکند و در نتیجه به خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسیه روی آورد. موشک پاتریوت در مقابله با موشک‌هایی که انصارالله یمن به عربستان سعودی پرتاب کردند، آشکارا ناکام ماند.

پدافند سوریه نیز ماه سپتامبر گذشته توانست یک فروند هواپیمای «اف ۱۶» اسرائیلی را که ساخت آمریکا است، ساقط کند. سوریه همچنین توانست موشک‌های «اس ۳۰۰» و «اس ۴۰۰» روسیه را به کار گیرد. بسیاری از کشور‌ها پس از این رویداد در معاملات خرید این نوع جنگنده از آمریکا تجدیدنظر کردند.

بر همین اساس برخی درگیری‌ها به گورستانی برای صنایع تسلیحاتی آمریکا تبدیل شده اند و این اتفاق برای صنایع این کشور ده‌ها یا بیش از ده‌ها میلیارد دلار در کوتاه مدت و میان مدت هزینه دربر خواهد داشت. این در حالی است که اعتبار، شهرت و آوازه این تسلیحات نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ایران ۳۰ خردادماه اعلام کرد پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز گمنام
۲۳:۳۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
دنیا به سرعت رو به پیشرفت هست
اس 300 و اس 400 هم به زودی مانند پاتریوت از رده خارج میشن
هند هر نوع هواپیمایی که بخره بالاخره چند موشک پیدا میشن که بتونن این هواپیما را ساقط کنند
امریکا با این ادعاش که میشد ایران را تهدید کرد و ایران هم در عرض چند سال انواع سلاح های ضد سلاح های امریکایی را تولید کرد و امریکا را ناامید کرد
باکستان هم میره موشک بهتر برای این هواپیمای فوق مدرنی که هند میخاد بخره تهیه میکنه
این مسابقه تسلیحاتیه و پایان هم نداره
آخرین اخبار