­برخی کارشناسان معتقدند تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق تجاری میان چین و آمریکا حاصل نخواهد شد.

خبرگزاری فرانسه: تا انتخابات آمریکا برگزار نشود، توافقی میان واشنگتن و پکن حاصل نخواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکره‌کنندگان چین و آمریکا روز چهارشنبه برای از سرگیری مذاکرات تجاری وارد شانگهای شدند. این نشست با وجود انتقاد‌های شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از چین برگزار می‌شود. ترامپ‏، چین را به تغییر در تعهدات خود متهم کرده است.

اندکی پیش از آغاز مذاکرات پشت در‌های بسته، «رابرت لایتزر» نماینده تجاری و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با «لیو هه» معاون نخست‌وزیر چین و از نزدیکان «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین دست دادند. این دوازدهمین دور مذاکرات میان دو قدرت اقتصادی جهان و همچنین نخستین مذاکرات رو در روی چین و آمریکا از زمان شکست مذاکرات سه ماه پیش است.

پکن و واشنگتن از سال گذشته درگیر مناقشات تجاری شدند که منجر به اعمال تعرفه‌های گمرکی تنبیهی متقابل بر بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار تبادلات سالانه شد. این اختلافات به حوزه فناوری هم کشیده شد و آمریکا به دلایل امنیتی در ماه مه شرکت هوآوی چین را در فهرست سیاه خود قرار داد.

روز سه‌شنبه در زمانی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و چینی در مراسم شام و مذاکرات غیررسمی شرکت کردند، رئیس جمهور آمریکا باز هم بدون هر نوع ملاحظه ای، سخنانی علیه پکن به زبان آورد.

دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: تیم من حالا در تلاش برای مذاکره با آن‌ها هستند، اما چینی‌ها همیشه توافق را به نفع خود تغییر می‌دهند. چین متعهد شده بود میزان خرید محصولات کشاورزی را از آمریکا افزایش دهد، اما هیچ چیز نشان نمی‌دهد که این کشور در حال چنین کاری باشد. مشکل با چین این است که آن‌ها در واقع هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آن هم کار‌هایی که گفته بودند، انجام می‌دهند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند این اظهارات اجازه آرام شدن روابط پرتنش میان پکن و واشنگتن را نخواهند داد. خبرگزاری چین روز چهارشنبه به این اظهارات واکنش نشان داد. روزنامه گلوبال تایمز در مطلبی نوشت به نظر می‌رسد بیان اظهارات غیرسازنده در زمان از سرگیری مذاکرات تجاری به یک عادت تبدیل شده است. این روزنامه تاکید کرد چنین تاکتیکی، نتیجه بخش نخواهد بود. روزنامه خلق چین هم بدون اشاره به دونالد ترامپ نوشت ملودی اصلی با سر و صدای طبل‌های برخی آمریکایی‌ها آشفته شد.

استفن اینس، تحلیلگر موسسه سرمایه گذاری ونگارد مارکتس می‌گوید با اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا علیه چین، خوش بینی بازار در مورد مذاکرات تجاری به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

شن دینگلی Shen Dingli، استاد دانشگاه شانگهای و کارشناس روابط بین الملل می‌گوید این توئیت‌ها نشان دهنده بی قراری ترامپ برای توافق با چین است. این اقدامات ترامپ نشانه ضعف او است.

مذاکره کنندگان دو کشور هم اکنون محتاط هستند و هیئت آمریکایی تلاش کرد از رویارویی با رسانه‌ها در برابر هتل خود در شانگهای بپرهیزد.

ترامپ چند روز پیش از آغاز دوباره مذاکرات، گفت: احتمال می‌رود چین آگاهانه تلاش می‌کند مذاکرات تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ادامه یابد به امید اینکه رئیس جمهوری سازش کار در آمریکا روی کار بیاید و چین به کلاهبرداری از آمریکا ادامه دهد.

درک سیزرز Derek Scissors، کارشناس روابط چین و آمریکا در مؤسسه امریکن انترپرایز می‌گوید به این ترتیب دونالد ترامپ نمی‌تواند در کارزار‌های انتخاباتی خود بگوید من به توافقی بزرگ با چین دست یافتم. آن هم در حالی که این صحت ندارد. به همین دلیل احتمالا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافقی در کار نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار