رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: فضای کسب و کار زیربنایی‌ترین عامل توسعه کشور است و در سه ماهه آخر سال گذشته رتبه استان کرمان در کشور ۱۸ بوده است.

کسب رتبه ۱۸ فضای کسب و کار کرمان در کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  سیدمهدی طبیب زاده صبح امروز در جلسه بررسی موانع و مشکلات فضا کسب و کار استان کرمان و راهکار‌های بهبودگفت: فضای کسب و کار زیربنایی‌ترین عامل توسعه کشور است، اما نتیجه تلاش‌ها منجر به کار مطلوبی نشده و همچنان در رتبه‌های پایینی در رده بندی جهانی هستیم و این رتبه هر ساله اُفت می‌کند.

او افزود: با اشاره به تاکید همه بر بهبود فضای کسب و کار بیان کرد علت چیست که با این همه توجه، همایش و صحبت درباره فضای کسب و کار، اما هر سال رتبه فضای کسب و کار افت می‌کند؟ و در سه ماهه آخر سال گذشته رتبه استان کرمان در کشور ۱۸ بوده است.

طبیب زاده تصریح کرد: اگر محیط کسب و کار بهبود پیدا نکند، نمی‌توان انتظار توسعه اقتصادی و رونق و حضور بخش خصوصی را داشت.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: زیربنایی‌ترین عامل توسعه کرمان بهبود فضای کسب و کار می‌تواند باشد و اگر این محیط پیش برنده نباشد، نمی‌توان انتظار داشت استان رشد پیدا کند.

او افزود: ما در اتاق بازرگانی هر سه ماه یک بار فضای کسب و کار استان را با نظرخواهی از فعالان اقتصادی پایش می‌کنیم، اما وضعیت خوبی نداریم و درخواست توجه جدی از همه برای بهبود این فضا را داریم.

طبیب زاده گفت: معتقدم اگر یک موضوع به باور ملی تبدیل شود، حتما کار پیش می‌رود و اگر شعار باشد همانطور که تاکنون بوده، هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این باور به وجود نیاید که بهبود فضای کسب و کار می‌تواند عامل رشد و توسعه باشد و در حد شعار و همایش باشد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان نیزگفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان کرمان در سال ۹۷ بوده و بخش کشاورزی سهم قابل ملاحظه‌ای در اشتغال و تولید نسبت به متوسط کشور دارد.

حمید شیخ اسدی گفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان کرمان در سال ۹۷ بوده و بخش کشاورزی سهم قابل ملاحظه‌ای در اشتغال و تولید نسبت به متوسط کشور دارد.

او با اشاره به رتبه‌های اول و دوم استان کرمان در تولید بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی در کشور افزود: فاصله معناداری بین سهم بخش خدمات در اقتصاد استان کرمان و متوسط کشور وجود دارد و سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان بیش از دو برابر متوسط کشور است.

شیخ اسدی تصریح کرد: ۳۵ و نیم درصد سهم بخش صنعت و معدن در اقتصاد استان کرمان است که از متوسط کشور بالاتر است و این مسئله به دلیل جایگاه بالاتر بخش معدن است.

او بیان کرد: ۸.۲ درصد سهم معدن بدون نفت در اقتصادی استان کرمان است، در حالی که این عدد در کشور ۰.۷ درصد است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان گفت: بخش خدمات ۴۲ درصد در اقتصاد استان سهم دارد و در کشور این عدد بیش از ۵۰ درصد است که در این حوزه فاصله زیادی با متوسط کشور داریم و جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد.

او افزود: بهبود فضای کسب و کار از الزامات جدایی ناپذیر استان است و تا زمانی که این محیط بهبود پیدا نکند، رشد بخش خصوصی و بهبود عملکرد بنگاه‌ها شدنی نیست.

شیخ اسدی گفت: بهبود فضای کسب و کار به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد هنوز بستر‌های مناسب برای سرمایه گذاری امن و کسب و کار فراهم نشده است.

او بیان کرد: رتبه فضای کسب و کار ایران از ۱۵۲ در سال ۲۰۱۴ در دنیا به ۱۲۸ در سال ۲۰۱۹ تنزل پیدا کرده و گزارش نشان می‌دهد تنها سه مورد پرداخت مالیات، تجارت برون مرزی اصلاح شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان با تاکید بر لزوم اصلاح فضای کسب و کار و اصلاح شاخص‌ها گفت: غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه، رقابت غیرمنصفانه شرکت‌های دولتی، سختی تامین منابع و دریافت تسهیلات از بانک ها، سختگیری قوانین کار، بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات، رویه‌های ناظر بر کسب و کار، موانع اخذ مجوز‌های کسب و کار و ... از جمله موانع مطرح شده در بهبود فضای کسب و کار در استان کرمان از سوی فعالان اقتصادی اعلام شده است.

او تصریح کرد: رویکرد اصلی در اخذ مجوز‌ها در ایران با این پیش فرض که همه افراد قصد تخطی از مقررات را دارند، سختگیری‌ها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ح

کسب رتبه۱۸ فضای کسب و کاربرای کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار