رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: مسئولان کمک کنند بتوانیم شرایط سخت کنونی تولید را ترسیم کرده و حمایت و تلاش مسئولان بیشتر شود.

بین سربازان خطوط مقدم جبهه اقتصادی با پشتیبان فاصله افتادهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان سیدمهدی طبیب زاده در همایش بزرگداشت صنعت و معدن در کرمان گفت: مسئولان کمک کنند بتوانیم شرایط سخت کنونی تولید را ترسیم کرده و حمایت و تلاش مسئولان بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی علی رغم همه مشکلات، دغدغه ها و فشارهای زیادی که به آنها وارد می شود، پرتلاش در صحنه مانده و سطح فعلی تولید و اشتغال را حفظ کرده اند افزود: انگیزه های مقدسی وجود دارد که فعالان اقتصادی زندگی خود را می فروشند تا بتوانند اشتغال را حفظ کنند و باید تلاش کنیم این انگیزه ها تداوم پیدا کند.

وی تصریح کرد : اگر فعالان اقتصادی فقط بدانند مشکلات آنها درک شده و عزم جدی برای حل آنها وجود دارد، راضی خواهند بود.

طبیب زاده گفت: بین سربازان خطوط مقدم جبهه و پشتیبان فاصله افتاده است. در حالی که در هر دو جا زحمت کشیده می شود، اما حمایت ها به خط مقدم نمی رسد.

وی بیان کرد: دشواری تامین مالی، عدم ثبات قوانین و مقررات، عدم ثبات قیمت ها و مواد اولیه، رقابت انحصاری برخی بنگاه های دولتی با بخش خصوصی و دشواری اخذ مجوزها بیش از 80 درصد دغدغه فعالان اقتصادی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: استاندار، معاونان و مدیران سازمان صمت در استان همراه، پشتیبان و دلسوز بخش خصوصی هستند و سطح عالی قضائی در استان حمایت جدی دارد اما وقتی از فعالان اقتصادی سئوال می کنیم، اذعان دارند این حمایت ها نتیجه قابل قبولی برای ما ندارد.

وی عنوان کرد:از نظر فضای کسب و کار در استان کرمان رتبه مناسبی در سطح کشور نداریم و رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده ایم.

طبیب زاده با بیان اینکه روند نزولی تخصیص منابع به صنعت و معدن از دیگر مشکلات است که علی رغم افزایش سهم صنعت در پروژه ها، سهم تسهیلات دریافتی این حوزه در سال های اخیر کاهش پیدا کرده است افزود: جایگاه قانونی برای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای اجرای مصوبات وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در استان کرمان کمتر مصوبه جدی در کارگروه رفع موانع تولید و شورای گفت و گو داریم و این در حالی است که در شرایط جنگ اقتصادی و بحران قرار داریم و دوستان و فعالان این حوزه در شرایط سختی به سر می برند و در شرایط خاص نیز نمی شود با قوانین عادی بنگاه های اقتصادی و تولیدی را اداره کرد.

وی افزود: باید نمایندگان پیشقدم شوند که قانونی برای بنگاه ها در شرایط بحرانی داشته باشیم و اینکه بنگاه ها اختیارات ویژه داشته باشند.

محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بانک ها باید پای کار بیایند. جالب است که بانک ها برای رونق تولید تسهیلات پرداخت نمی کنند یا تولید کننده را با موانع زیادی روبرو می کنند اما 100 میلیارد تومان به افراد مجهول الهویه تسهیلات می دهند.

وی افزود: متاسفانه شاهد کم لطفی بانک ها هستیم هرچند نباید در شرایط جنگ اقتصادی، حالت عادی داشته و بانک ها به فکر سود بیشتر باشند حتی اگر درازمدت فکر کنیم، به نفع بانک هاست که به تولید کمک کنند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمادگی داریم اگر لایحه ای برای حمایت از تولید و اجباری کردن اعطای تسهیلات توسط بانک ها به مجلس بیاید، همکاری کنیم اما نگران هستیم شورای نگهبان اشکال قانون اساسی بگیرد که باید با این عزیزان مشورت های لازم صورت گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت ؛ باید نگاه ما به آینده باشد و خوشبختانه هم اکنون اتفاقات خیلی خوبی در عرصه اقتصادی و گشایش های ارزی در حال رخ دادن است که به تدریج آثار آن را خواهیم دید.

وی بیان کرد: از دولت ها و کشورهایی که تاکنون سعی می کردند پنهان کاری کرده یا پای کار نباشند و از ایالات متحده آمریکا احساس نگرانی می کردند، امروز پیام های خوبی برای ما فرستاده اند و شاید بخشی از این کاهش قیمت ارز نیز به همین دلایل بوده است.

وی افزود: اقتدار جمهوری اسلامی ایران پیام های خوبی در دنیا مخابره کرده و بخشی از این اقتدار مربوط به حوزه دفاعی، امنیتی و نظامی بوده و بخش دیگر مربوط به انسجام ملی است اما در این بین معتقدیم تولیدکنندگان خط مقدم این جنگ اقتصادی هستند و هیچ عنوان نباید به گونه ای رفتار کرد که واحدهای تولیدی در سطح کشور تعطیل شوند.

میثم زالی دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در همایش بزرگداشت صنعت و معدن در کرمان گفت: جنگ اقتصادی است و تولیدکنندگان در صف مقدم هستند اما متاسفانه به آنها مهمات نمی رسد و همین امر باعث می شود که بگویم حرف امیدوار کننده ای ندارم.

وی بیان کرد: تسهیلات بانکی کمترین توقعی است که می توان برای رونق تولید داشت.

زالی با تاکید بر اینکه ما نیز به دنبال آن هستیم که بتوانیم شرایطی را فراهم کرده تا تولیدکنندگان بتوانند بازپرداخت اقساط تسهیلات خود را داشته باشند گفت: ما اعلام می کنیم خیال سیستم بانکی راحت باشد. جلوی واردات کالایی که در کشور توان تولید داشته باشد، را خواهیم گرفت اما هر چه می گوییم، تسهیلات به تولیدکنندگان دهید، گوش شنوایی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تاکیدات سران ارشد نظام بر رونق تولید در کشور است و هیچ عذری در بروز اختلال در روند اشتغال بنگاه ها تولیدی پذیرفته نیست.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در همایش بزرگداشت صنعت و معدن در کرمان گفت: هر زمان تولید و کسب و کار رشد پیدا می کند، مسائل ضدامنیتی کاهش پیدا می کند و هر چه تولید کاهش یابد، مشکلات امنیتی و اقتصادی افزایش می یابد.

وی افزود: اگر این استان در صنعت و تولید قدرت پیدا نکند، نمی تواند از شاخص های امنیتی دفاع کند.

وی عنوان کرد: بنده در هفته گذشته در تهران اعلام کردم که چرا باید خودروسازی بم که اشتغال زیادی دارد و بحث های امنیتی نیز در این منطقه مطرح است، دچار چالش شود؟ چرا تسهیلاتی که در اختیار ایران خودرو و سایپا گذاشته شده، به خودروسازان استان کرمان داده نشده؟ در حالی که آنها مشکل کارگری نداشته اند اما ما در این منطقه با مشکل و بحران تعدیل نیرو در این شرکت ها روبرو بودیم.

بصیری بیان کرد: در سال 96 آمار تولیدی ماهانه خودروسازان در ارگ جدید بم 10 هزار دستگاه خودرو و در سال 97 تعداد 7 هزار و در سال جاری 2 هزار و 500 خودرو بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث ارز باید چرخه را اصلاح کنیم، افزود: پذیرفته نیست بنگاه تولیدی به دلیل ضعف مدیریت دچار مشکل شوداستان کرمان وظایف خود را دارد انجام می دهد، از مهرماه سال گذشته تا تیرماه امسال بیش از 30 نامه از استانداری و استان به مسئولان کشور ارسال شده که در این زمینه اتفاق خوب و امیدوارکننده ای نیفتاده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان تصریح کرد: از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست ما این است که چتر حمایتی شان بر بنگاه های اقتصادی استان حفظ شود تا با اقتدار در حوزه امنیتی، سیاسی و اجتماعی کار کنیم.

انتهای پیام/ح

مبارزه در جبهه اقتصاد نیاز به پشتیبان دارد

برچسب ها: اقتصادی ، بانکها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.