رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: براساس طرح های مطالعاتی ۱۸۰هزار هکتار از شالیزار‌های استان قابلیت تجهیز دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علی درجانی رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در دومین همایش روز ملی مزرعه برنج در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت گفت: تلاش می‌کنیم حضور کارشناسان و مروجان جهادکشاورزی استان پر رنگ‌تر و چرخه ورود دانش به مزارع با سرعت بیشتری اتفاق افتد.

او با اشاره به تولید بذر‌های گواهی شده، افزود: پارسال با همت بخش تحقیقات بیش از هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی شده تولید و بین کشاورزان توزیع شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: بر اساس برنامه قرار است میزان تولید بذر گواهی شده در سال آینده به ۳ هزار تن افزایش یابد.

علی درجانی با بیان اینکه، در مصوبه هیات دولت، گیلان و مازندران به عنوان متولی تولید برنج کشور معرفی شده اند، افزود: باید با استفاده از روش‌های نوین و ورود دانش به مزرعه شرایط ارتقای کمی و کیفی تولید محصول برنج افزایش یابد.

نوسازی ۸۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان 

او یکی از سیاست‌ها در عرصه افزایش تولیدات شالیزاری را تجهیز و نو سازی اراضی عنوان کرد و گفت:در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار وجود دارد که براساس طرح مطالعاتی، ۱۸۰ هزار هکتار از این اراضی قابلیت تجهیز دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان گفت:۸۵ هزار هکتار از این اراضی تجهیز و نوسازی شده و ۲۰ هزار هکتار دیگر با مصوبه سفر اخیر ریاست جمهوری به استان در سال‌های ۹۸-۹۹ مورد تجهیز قرار خواهد گرفت که از این نظر گیلان در رتبه اول استان‌های شمالی است.

علی درجانی با بیان اینکه، موسسه تحقیقات برنج کشور می‌تواند موسسه‌ای برای تحقق نظام شالیزاری ایران باشد، افزود: کشت دوم یکی از نیاز‌های استان درمنطقه است و توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری از تعهدات جهاد کشاورزی است و باید در ترویج آن تلاش بیشتری شود.

او گفت:کشت دانه‌های روغنی نیز از ۱۰۰ هکتار در سال‌های گذشته به ۹۰۰ هکتار افزایش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان از اختصاص هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به استان گیلان خبر داد و افزود: برای نخستین بار ۶۲۰ میلیارد تومان آن به بخش کشاورزی تخصیص یافته است.

استفاده از آب بندان ها برای جلوگیری از هدر رفت آب 

علی درجانی استفاده از آب بندان‌ها و جلوگیری از هدر رفت آب را یکی از اهداف مهم سازمان بیان کرد وگفت: در این راستا ۵۰ پهنه از آب بندان‌ها در سالجاری بازسازی شده است.

او اظهار داشت:اگر استفاده از آب بندان‌های سنتی بهینه شود بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره می‌شود که علاوه بر آب رسانی به اراضی کشاورزی می‌تواند در آبزی پروی، اکوتوریسم و پرورش ماکیان نیز اشتغال زایی کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: پیش بینی می‌شود امسال از ۲۳۸ هزارهکتار اراضی شالیکاری استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک (بیش از ۷۵۰ هزارتن برنج سفید) استحصال شود.

علی درجانی با بیان اینکه، ارقام برنجی که در استان کشت می‌شوند از نوع کیفی و مطرح در کشور است، افزود: سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید با بهره گیری از شیوه‌های نوین و علمی در گیلان تولید می‌شود.

او با بیان اینکه، بیش از ۸ موسسه تحقیقات بین المللی، ملی و استانی در گیلان مستقر است، تصریج کرد: در حوزه‌های مختلف تولیدات کشاورزی که یکی از آن‌ها برنج است گیلان از لحاظ نوع محصولات تولیدی در کشور جایگاه اول تا سوم را دارا ست.

 

انتهای پیام / ق 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.