گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب هشتم مردادماه با موضوع بررسی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و طرح‌های پیشگیری از اعتیاد شد.

سردار مومنی: بنیان‌های مالی قاچاقچیان به نفع کشور مصادره شود/ ۴۰ درصد مواد مخدر از ایران عبور می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر امشب ۸ مرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و طرح‌های پیشگیری از اعتیاد پرداخت.

مومنی در ابتدا با اشاره به اموال قاچاقچیان گفت: یکی از راهکارهای اصلی مبارزه با شبکه‌های بزرگ؛ قاچاقچیان بزرگ ، بین المللی و داخلی گسترده است که باید ضربه به بنیان‌های اقتصادی آنها وارد شود.

وی با اشاره به اینکه باید به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان بزرگ ضربه اساسی وارد شود تا استمرار پیدا نکنند افزود: در برخی از قوانین اشاره شده است که اموال قاچاقچیان ناشی از جرم باید مصادره شود، کلمه ناشی از جرم یعنی عمليات و اقدامات بسیار گسترده ای را باید دستگاه‌ها انجام دهند لذا باید ثابت شود که اموال قاچاقچیان ناشی از جرم مواد مخدر است در حالی که همه معتقد هستیم که باید این موضوع برعکس باشد قاچاقچیان باید ثابت کنند که اموال شان به چه صورت به دست آمده است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این موضوع فرآیند را برای دادسرا و ضابطین سخت می‌کند، زیرا ثابت کردن این موضوع که اموال آن‌ها ناشی از جرم بوده سخت است ادامه داد: رئیس جمهورو مقام معظم رهبری فرمودند که باید قانون اصلاح شود بهترین قانون در اصل مرور زمان باید روزآمد شود، رییس‌جمهور امروز فرمودند تا مراحل اجرایی مسئله طی شود.

وی با اشاره به اینکه مجازات باید بازدارنده باشد تا شبکه‌های اطلاعاتی آن‌ها از هم پاشیده شود گفت:باید بنیان‌های مالی قاچاقچیان به نفع کشور مصادره شود.

مومنی با اشاره به اینکه باید قانون در برخی موارد روزآمد شود ادامه داد: یکی از مسیر‌های باند‌های بین المللی از سمت ایران است، از مجموعه تولیدات در افغانستان برآورد‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کل مواد مخدری که در افغانستان تولید می‌شود از این مسیر عبور می‌کند که اگر جمهوری اسلامی ایران اقدامات جهادگونه را انجام ندهد و جلوی آن‌ها نایستد و هزینه پرداخت نکنند اتفاقات بزرگی در سمت اروپا می‌افتد که بسیار‌ی از جوانان آن‌ها دچار اعتیاد می‌شوند و ضربات سختی به اروپا می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مواد مخدر از طریق دریا و بخشی از آسیای میانه به سمت اوکراین، روسیه و بلاروس می‌رود گفت: ۴۰ تا ۴۵ درصدمواد مخدر نیز از مسیر ایران عبور می‌کند و قاچاقچیان بین المللی در شبکه‌های بزرگ حضور دارند که دستگاه‌های مقابل‌های ما ضر به‌های بسیار سختی به آن‌ها زد ه اند گاهی به عنوان ۶۰۰ تا ۹۰۰ کیلو هرو ئین کشف می‌شود و به سفیر و مقامات امنیتی داده می‌شود و به آن‌ها فراخوان داده می‌شود و گفته می‌شود که مواد در کجا عرضه خواهد شد، اما متاسفانه از سوی آن‌ها شاهد اقدامات مقابله‌ای نیستیم.

مومنی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اگر این مقابله را انجام ندهد حوادث دردناکی به ویژه درکشور‌های اروپایی اتفاق می‌افتد افزود: پیشنهاداتی در خصوص اصلاح قانون ارائه شده که  مواد و لوایح  بسیار گسترده‌ای دارد؛  یکی از آن‌ها مربوط به اموال ناشی از جرم است که باید برداشته شود، قطعا  اموال به دست آمده از تجارت مواد مخدر  باید مصادره شود.

وی افزود: موضوع دیگر مربوط به معتادان متجاهر است، معتادان متجاهر دستگیر می‌شوند و یک تا سه ماه نگهداری می‌شوند، اما قرار شده است تا مدت زمان نگهداری آن‌ها به ۶ ماه برسد، معتاد معمولی در ماده ۱۵ کسانی هستند که پدر و مادر بالای سر آن‌ها است و خانمان و سرپناه دارند و تعداد کمتری از آن‌ها نیز متجاهر هستند لذا خانواده آن‌ها را طرد کرده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اردوگاه جدیدی برای آن‌ها را اندازی شده است گفت: آن‌ها باید بعد از درمان مهارت یاد بگیرند تا پس از بیرون آمدن دوباره به گذشته خود بر نگردند.

مومنی با اشاره به اینکه یکی از مواد قانون این است که این اختیار به نهاد‌های درمانگر داده می‌شود تا فرد بتواند بر روی پای خود بایستد گفت: مجازات باید بازدارنده باشد تا تکرار برای مجرم و قاچاقچی پیش نیاید، ما نمی‌گویم همه باید اعدام شود، این گونه نباشد که آن‌ها ۳۰ سال عفو بخورند و پنج سال حبس بکشند، آن‌هایی که جرایم سنگین دارند شامل عفو نباید شوند و زمان حبس خود را طی کنند و حبس ابد باید واقعی باشد کسی که دست به جرم میزند نباید به چرخه برگردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اصلی در قانون این چند نکته است و امیدواریم ظرف چند ماه آینده این اتفاق بیفتد گفت:پیشنهاد بر این است تا قوانینی که مجمع تصویب کرده اصلاحات به آنجا برود، درخواست شده این موضوع در مجمع تسریع پیدا کند تا قانون اصلاح شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بر اساس تحقیق ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال ۸۶ تا ۹۷ میانگین ۵ درصد رشد در مصرف مواد مخدر در سطح کشور داشتیم گفت: از نظر کیفی تغییر الگوی مصرف در مواد مخدر داشتیم، در تهران دو هزار نفر معتاد متجاهر و در سطح کشور ۸ تا ۱۰ هزار نفر معتاد متجاهر که بیماری دیگری علاوه بر اعتیاد دارند را می‌توان اشاره کرد وزارت بهداشت ظرف دو ماه آینده ساز و کار لازم را در این خصوص فراهم می‌کند.

مومنی افزود: حدود ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که از بهمن سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از­ آنان جمع آوری شده و مراحل درمان را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده ۳۰ درصد ازمعتادان متجاهر جمع آوری شده نیز با دیدن وضع و مهارت آموزی آن‌ها دوباره این­ افراد را به خانواده بازگردانده و تحت پوشش خود قرار داده اند.

مومنی با اشاره به اینکه قرار است مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اصلاح قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود، زیرا قوانین گذشته را نیز مجمع تصویب کرده است ادامه داد: برای خرده فروشان نیز قرار شده جرائم مناسبی تعیین شود و آن‌ها در اردوگاه‌های معتادان متجاهر قرار بگیرند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سن اعتیاد در کشور به طور میانگین ۲۴ سال و چند ماه است خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد معتادان شاغل بوده اند و باید اعتماد به نفس آن‌ها را بازگرداند، در حوزه مقابله با قاچاق مواد­ مخدر مجاهدت‌های بسیار انجام و سه هزار شهید داده ایم و در حوزه درمان نیز درمنطقه سر​آمد هستیم، اما در پیشگیری از مصرف مواد مخدر غفلت کرده ایم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تلاش ما این است موادمخدر در دسترس نباشد، یادآور شد:در گام دوم انقلاب باید روش‌ها را بازنگری کنیم، در حوزه مقابله اقدامات مناسبی صورت گرفته است و شهدای بسیاری و کشفیات متعددی در مبارزه با مواد مخدر انجام دادیم؛ ولی در حوزه پیشگیری از ظرفیت‌های خود به طور مناسب استفاده نکردیم.

مومنی با اشاره به تصویب طرح یاری گران، تصریح کرد: اولویت این طرح با آموزش و پرورش است و وزارت علوم، حوزه ورزش، گروه‌های مرجع، اساتید دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، ورزشکاران، هنرمندان جزو ذینفعان این طرح محسوب می‌شوند. کلیات این طرح تصویب و مقرر شد طی مدت ٢ ماه ستاد مبارزه با مواد مخدر با تمامی دستگاه‌های فرهنگ ساز جلسات مختلفی برگزار و زمان بندی و اجرای این طرح در آن جلسات تبیین شود.

وی گفت: در طرح یاری گران زندگی، جامعه هدف ما، سبک زندگی، پرهیز از رفتار‌های پرخطر و  ایجاد نشاط است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طرح یاری گران زندگی ١٠ هزار مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: این طرح ابتدا در شهر‌هایی اجرا می‌شود که شیوع مواد مخدر در آن منطقه بیشتر باشد.

مومنی ادامه داد: به لحاظ نرخ شیوع مواد مخدر در مدارس به ترتیب اولویت؛  تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان بالاترین نرخ شیوع مواد مخدر را دارند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: رتبه اول در مصرف موادمخدر  تریاک با میزان ۵۴ درصد و  رتبه دوم شیشه بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته به رتبه سوم کاهش پیدا کرد و گرایش به آن کمتر شده است.

مومنی خاطر نشان کرد: ١٨٠ تن تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ٢٠٠٠ میلادی ، اکنون به ٩٠٠٠ هزار تن رسیده است، مصرف شیشه و کشفیات این نوع مواد در کشور ما ١٠ برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه آهنگ رشد مواد مخدر روان گردان کنترل شده است، یادآور شد: مسئولان صداوسیما در کاهش مصرف مواد مخدر در کشور نقش تعیین کننده‌ای داشتند و مقام معظم رهبری در ایجاد جریان رسانه‌ای در این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشتند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بیش از ١١ درصد ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود، خاطر نشان کرد:ما در کنار کشوری «افغانستان» قرار داریم که تولیدات مواد مخدر این کشور ۵٠ برابر شده است و دولت و مردم باید در کنار هم در جهت مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار