مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از افزایش آمار بازدید کنندگان از تکیه بیگلربیگی و معرفی بیشتر آن به مردم کرمانشاه با انجام یک اقدام خوب خبر داد.

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تکیه بیگلربیگی را یکی از پربازدیدترین بنا‌های تاریخی استان دانست و گفت : این اثر پس از تاق بستان و تکیه معاون الملک، پربازدیدترین بنای تاریخی شهر کرمانشاه است.

وی به افزایش آمار بازیدکنندگان از این بنای تاریخی با یک اقدام مثبت و سازنده اشاره کرد و گفت : تا سال گذشته درب ورودی مجموعه از سمت محله فیض آباد و داخل یکی از کوچه‌های این محله بود که این مسئله باعث سرگردانی گردشگران و حتی ناشناخته ماندن این بنای مهم تاریخی برای خود مردم کرمانشاه شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: باتوجه به این مسئله از اواخر سال گذشته به بازگشایی درب دیگر این مجموعه که داخل خیابان پرتردد مدرس بود، اقدام کردیم که این اقدام افزایش قابل توجه آمار بازدید کنندگان از بنای تاریخی تکیه بیگربیگی را بدنبال داشته، بگونه‌ای که حتی در روز‌های عادی هم آمار خوبی از بازدیدکنندگان داریم.

وی در ادامه بااشاره به وجود دو موزه خط و کتابت و موزه پارینه سنگی در داخل بنای تاریخی تکیه بیگلربیگی عنوان کرد: موزه پارینه سنگی بیگلربیگی یکی از منحصربفردترین نوع از این موزه‌ها در خاورمیانه است که براساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌کنیم آن را توسعه دهیم.

قادری همچنین بابیان اینکه قریب به ۳۰۰ نسخه خطی تاریخی در موزه خط و کتابت تکیه بیگلربیگی وجود دارد، عنوان کرد: در روز‌های اخیر کار مرمت برخی از اسناد این مجموعه را آغاز کرده ایم. همچنین کار برگردان برخی از نسخ فارسی تاریخی این مجموعه به زبان فارسی امروزی را نیز در حال اجرا داریم تا با قراردادن متن امروزی در کنار متن تاریخی، بازدید کنندگان درباره محتوای اسناد اطلاعاتی داشته باشند.

وی در ادامه به برخی اقدامات مرمتی در تالار آینه تکیه بیگلربیگی طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: بخش‌های دیگری از مجموعه همانند ستون‌های ایوان حسینیه، درب و پنجره و .. نیاز به تعمیر دارند که باید برای آن‌ها اعتبار لازم را اختصاص دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین درخصوص اهمیت این بنای تاریخی افزود: تکیه بیگلربیگی یکی از بنا‌های عصر قاجار در استان است که توسط عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شده و از نظر نوع معماری آن که ریشه در فرهنگ و اندیشه مردم این سرزمین دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: معماری درون گرا و محرمیت واری دو ویژگی اساسی معماری بنا‌های قدیمی ایرانی است که هر دوی آن‌ها را می‌توان در تکیه بیگلربیگی دید .

 

 

انتهای پیام/د

پربازدیدترین بنای تاریخی شهر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.