پس از انهدام پهپاد آمریکایی در آسمان ایران، هند برای خرید پهپاد از آمریکا دچار تردید شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بعد از گذشت یک ماه تازه ابعاد جدیدی از تبعات انهدام پهپاد گلوبال هاوک آمریکا از سوی ایران، در حال مشخص شدن است. ۳۰ خرداد ۹۸ پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده است. پس از انتشار این خبر رسانه‌های غربی از ضرر ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا در این حادثه خبر دادند. اکنون، اما به نظر می‌رسد ضرر آمریکا چندین برابر قیمت پهپاد گلوبال هاوک است، زیرا کشور‌هایی که به دنبال خرید پهپاد از آمریکا بودند، به دلیل آسیب‌پذیری این پرنده‌ها از خرید خود منصرف شده‌اند. تا اینجای کار ساقط شدن پهپاد آمریکایی ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به آمریکایی‌ها ضرر زده است، چراکه هندوستان به‌عنوان یکی از خریداران سلاح‌های آمریکایی، برای خرید ۳۰ پهپاد از آمریکا تردید‌هایی جدی دارد. خبر تردید جدی دهلی‌نو برای خرید پهپاد از آمریکا را روزنامه «هندوستان تایمز» منتشر کرد.

خسارت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری  پهباد گلوبال هاوک به آمریکا!


بیشتربخوانید: واکاوی ابعاد حقوقی ماجرای شکار پهپاد آمریکایی توسط سپاه


آن‌گونه که این روزنامه گزارش کرده است، هند که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سلاح‌های آمریکایی است، برای خرید پهپاد از آمریکا دچار تردید‌هایی جدی شده است. ارتش هند با هدف نظارت بر مرز‌های مشترک با چین و پاکستان و همچنین نظارت دوربرد دریایی، به دنبال خرید ۳۰ پهپاد مدل «پردیتور-بی» (Predator-B) از آمریکا بوده است. قیمت هر فروند از این نوع پهپاد‌ها ۲۰۰ میلیون دلار (۱۰۰ میلیون دلار قیمت پهپاد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه تجهیزات و تسلیحات) برآورده شده است. با احتساب تعداد ۳۰ فروند پهپاد قرارداد ارتش هند با آمریکا در صورت نهایی شدن، ۶ میلیارد دلار درآمد برای شرکت‌های نظامی آمریکا به دنبال داشت. بزرگی این مبلغ زمانی قابل فهم است که بدانیم تنها این خرید معادل ۱۲ درصد از حجم بودجه دفاعی ۵۰ میلیارد دلاری هند در سال ۲۰۱۹ است.

دلیل اصلی تردید جدی دهلی‌نو برای خرید این پرنده‌های بدون سرنشین، بی‌ارتباط به انهدام پهپاد گلوبال هاوک توسط ایران نیست. پهپاد آر کیو ۴ گلوبال هاوک (RQ-۴ Global Hawk) در حالی از سوی ایران هدف قرار گرفت که گفته می‌شود این پرنده بهترین و پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی بود. اما پهپادی که هند قرار بوده از آمریکا خریداری کند، از فناوری پایین‌تری نسبت به گلوبال هاوک برخوردار است. با این حساب زمانی که یک سیستم پدافندی قابلیت رهگیری و هدف قرار دادن پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی را دارد، بنابراین خرید مدلی پایین‌تر و حتی همان مدل، عقلانی نخواهد بود.

بهانه به سبک هندی

مقامات نظامی هند پس از این اتفاق به دنبال بهانه‌تراشی برای انصراف از خرید پهپاد آمریکا هستند. این را می‌توان از اظهارنظر یک فرمانده ارشد ارتش هند که نخواسته نامش فاش شود دریافت. او به روزنامه هندوستان‌تایمز گفته که «این پهپاد‌های مسلح قبلا با موفقیت در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه از سوی آمریکا استفاده شدند صرفا به این خاطر که نیروی هوایی خود آمریکا بر حریم هوایی این کشور‌ها مسلط بود. از میان این چند کشور، پاکستان تنها کشوری است که قابلیت‌های پیشرفته سرنگونی این پهپاد‌ها را دارد، اما مسلما قبلا از تصمیم‌گیری برای سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی با یک موشک زمین به هوا یا هوا به هوا به‌خوبی سنجش و تحلیل خواهد کرد.» ارتش هند نمی‌خواهد با هزینه‌ای بسیار زیاد هدفی ساده را به محیط‌های جنگی بفرستند.

تقاضا برای پهپاد ایرانی

در همان زمان که مشتریان پهپاد‌های آمریکایی به علت هدف قرار گرفتن پیشرفته‌ترین پرنده بدون سرنشین آمریکایی از خرید منصرف می‌شوند، پهپاد‌های ایرانی به دلیل مخفی ماندن از دید رادار‌ها به فروش می‌روند. منطق می‌گوید کشوری که توانایی شناسایی پهپاد‌های رادارگریز و بلندپرواز را دارد، قطعا می‌تواند پهپاد‌هایی بسازد که رادار‌ها قابلیت کشف آن را ندارند. بر همین اساس نیز همزمان با منتشر شدن خبر احتمالی انصراف هند از خرید پهپاد‌های آمریکایی، در جریان سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به بولیوی، یک نشریه انگلیسی فاش کرد که بولیوی به دنبال خرید پهپاد‌های ایرانی است.

پهپاد‌های ایرانی حزب‌الله در آسمان دیمونا

دلیل تمایل بولیوی و سایر کشور‌ها -که به‌طور پنهانی در این باره با تهران مذاکره می‌کنند- برای خرید پهپاد‌های ایرانی، قابلیت‌های اثبات شده آن‌ها در میدان عمل است. یکی از گروه‌هایی که از پهپاد‌های ایرانی استفاده می‌کند، حزب‌الله لبنان است. سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) حزب‌الله لبنان با استفاده از پهپاد ایرانی «ایوب» توانست به قلب تاسیسات اتمی رژیم صهیونیستی نفوذ کند. این پهپاد بدون آنکه توسط رادار‌های پیشرفته آمریکایی و اسرائیلی شناسایی شود، به تاسیسات اتمی دیمونا در مرکز رژیم صهیونیستی نفوذ کرد. در شرایطی این اتفاق افتاد که این کارخانه ساخت سلاح اتمی، از شبکه پدافندی چند لایه تحت پوشش پایگاه راداری آمریکا برخوردار بود و آمریکایی‌ها مدعی بودند قدرتمندترین رادارشان را در این پایگاه نصب کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که این پهپاد پس از گردش کامل در سرزمین‌های اشغالی و عبور از سامانه گنبد آهنین در غزه، در نزدیکی رآکتور اتمی دیمونا و به وسیله نیرو‌های مراقبت اپتیکی (چشمی) پدافند هوایی شناسایی شد، اما با وجود این باز هم سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی از روی زمین موفق به قفل راداری روی آن نشدند. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی این پهپاد را نهایتا با موشک‌های شلیک شده از یک فروند جنگنده اف-۱۶ آن هم در فاصله کوتاه مورد هدف قرار داد.

یمن نسخه دوم فناوری پهپاد ایرانی

قدرت پهپادی ایران به‌حدی است که دشمنان منطقه‌ای تهران هرگاه توسط پهپاد‌ها هدف قرار می‌گیرند، ادعا می‌کنند فناوری این پهپاد‌های غیرقابل شناسایی متعلق به ایران است. عربستان سعودی و رسانه‌های غربی پس از هر عملیات موفق پهپاد‌های انصارالله یمن، ادعا می‌کنند که این پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی هستند. اردیبهشت سال جاری، جنبش انصارالله چندین پهپاد را برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های سعودی به پرواز درآورد. این پهپاد‌ها پس از ساعت‌ها پرواز بدون شناسایی از سوی سامانه‌های پدافند هوایی سعودی، دو تلمبه خانه مهم نفت را در نزدیکی ریاض هدف قرار دادند. به دنبال این حملات، مقامات سعودی که در ابتدای حمله به یمن در سال ۱۳۹۴، مدعی بودند آسمان مناطق هدف قرار گرفته نفوذناپذیرند، مدعی شدند فناوری پهپاد‌هایی که انصارالله به وسیله آن‌ها به قلب تاسیسات نفتی عربستان حمله کرد، ایرانی بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
خدا با ما و مومنان است مرگ بر آل سعودخائن ومرگ بر اسرائیل
پیروزی نزدیک است انشالله قائم آل محمد (عج) میاد و کلا ریشه کن میکنه استکبار و کفر را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
الله واکبر
خسته نباشن دوستان نظامی مون
اینه قدرت و آینده نگری نیروی دفاعی کشور عزیزمون ایران
آخرین اخبار