روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت تعامل اخیر میان تهران و ریاض می‌تواند از تنش در روابط دو طرف در همه پرونده‌های مورد اختلاف بکاهد.

رای الیوم: تعامل بین ایران و عربستان بازتاب‌دهنده زبان دیپلماسی جدید استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مطلبی نوشت: ”عشقبازی متقابل“ که بین ایران و عربستان شاهد هستیم آنهم در حالی که تنش در خلیج (فارس) فزاینده است، موضوع قابل تأملی به شمار می‌رود و باید زوایای پنهان این مسئله را بررسی کرد تا بتوانیم از آنچه امروز رخ می‌دهد، دورنمایی به آینده داشته باشیم.

قبل از ورود به هرگونه برداشتی باید به دو رخداد اصلی اشاره کنیم که این عشقبازی بی‌سابقه را، دست‌کم در سال‌های اخیر، بازتاب می‌دهد:

اول: استقبال گرم از حجاج ایرانی که وارد عربستان شدند. مسئولان حج عربستان با گل و شیرینی از حاجیان ایرانی در مدینه منوره استقبال کردند.

دوم: اقدام عربستان در رفع توقیف کشتی ایرانی «هابینس» یک که به سبب نقص فنی در بندر جده لنگر انداخته بود. بعد از تعمیرات لازم عربستان به این کشتی اجازه داد به آب‌های منطقه‌ای ایران برگردد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز از تلاش‌های عربستان در این خصوص تشکر کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: این تعامل متمدنانه بین حکومت‌های دو کشور بعد از یک دوره طولانی از تنش و اختلاف مشاهده می‌شود به خصوص اختلاف‌هایی که به سبب بحران حجاح ایران و شکایت‌های متعدد آن‌ها از سوء برخورد برخی کارمندان و نیرو‌های امنیتی سعودی در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی شده بود. این مسئله بازتاب‌دهنده زبان تعامل و دیپلماسی جدید است که امیدواریم پیشرفت کند و مقدمه‌ای باشد برای گفتگو‌ها و دیدار‌هایی که به نوبه خود می‌تواند از تنش در روابط دو کشور در همه پرونده‌های مورد اختلاف به خصوص جنگ یمن بکاهد.

رای الیوم افزود: در حالی که دولت آمریکا میانجی‌هایی به تهران می‌فرستد تا راه‌های حل سیاسی برای بحران کنونی ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران حاصل شود، منطقی نیست که عربستان و کشور‌های محور آن این کار را انجام ندهند تا راه را در برابر کسانی ببندند که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و از ”مترسک“ ایران برای اخاذی از عرب‌ها استفاده کنند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش در منطقه نوشت: این عرب‌ها و ایرانی‌ها هستند که با ویرانی شهرها، زیرساخت‌ها و دادن صد‌ها هزار کشته، بهای رویارویی نظامی در منطقه خلیج (فارس) را می‌پردازند، مسئله‌ای که نتیجه دخالت‌های آمریکا برای خدمت به منافع اسرائیل است. امیدواریم که عربستان و ایران با پیش گرفتن جانب عقل و درایت، این فتنه را پشت سربگذارند؛ فتنه‌ای که اسرائیل و متحدان آن در آمریکا پشت آن ایستاده‌اند زیرا این روند به نفع همه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
نه خیر بازتاب قدرت نظامی ایران است عربستان حساب امده دستش که اگر کمی پاشو از گلیمش دراز تر کنه با خاک یکسان میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
لعنت بر آل سعود
آخرین اخبار