خالد شیخ محمد متهم به طراحی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر گفت در صورتی که آمریکا از اعدام او صرف‌نظر کند مایل است به خانواده‌های قربانیان این حادثه برای محاکمه عربستان کمک کند.

کمک طراح حملات ۱۱ سپتامبر به قربانیان برای شکایت از عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، خالد شیخ محمد متهم به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اعلام کرد در صورتی که دولت آمریکا از تلاش برای اعدام او صرف‌نظر کند مایل است به خانواده‌های قربانیان این حادثه کمک کند عربستان سعودی را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

پیشنهاد خالد شیخ محمد اواخر روز جمعه در نامه‌ای که به دادگاه منطقه منهتن نوشته شده بود از سوی وکلای افراد و کسب و کار‌های شاکی از عربستان سعودی که به دنبال دریافت میلیارد‌ها دلار خسارت هستند، تحویل داده شد. عربستان سعودی همواره دست داشتن در این حملات را که در آن چند هواپیما ربا، هواپیما‌های ربوده شده را به ساختمان‌های تجارت جهانی و پنتاگون کوبیدند و یک هواپیما نیز در پنسیلوانیا سقوط کرد، انکار کرده است. نزدیک سه هزار نفر در این حملات جان خود را از دست دادند.

مایکل کلوگ، وکیل دولت سعودی، از اظهار نظر درباره این نامه که وال استریت ژورنال پیشتر نیز درباره آن خبر منتشر کرده بود، خودداری کرده است.

بر اساس این نامه، وکلای شاکیان با وکلای پنج نفر از شاهدان که در بازداشت فدرال هستند، درباره آمادگی‌شان برای شهادت دادن در تماس بوده اند.  این وکلا گفته‌اند سه نفر از جمله خالد شیخ محمد در زندان گوانتانامو به سر می‌برد و دو نفر دیگر در زندان فوق امنیتی فلورنس در کلرادو نگهداری می‌شوند و اگر چه در حال حاضر خالد شیخ محمد امکان شهادت دادن را نیابد، ممکن است این وضع تغییر یابد. به گفته این وکلا، احتمال مجازات اعدام، عمده‌ترین عامل تاثیرگذار در همکاری احتمالی این افراد به شمار می‌رود.

بر اساس این نامه، شیخ محمد و دیگر زندانی‌های گوانتانامو در جلسه ابتدایی رسیدگی به پرونده‌های خود حاضر شده‌اند. وکلای شاکیان و نیز وزارت دادگستری آمریکا هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده‌اند.

عربستان سعودی سالهاست که در برابر شکایت‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، مصونیت دارد، ولی این رویه در سپتامبر ۲۰۱۶ و خنثی شدن وتوی باراک اوباما از سوی کنگره در قانونی موسوم به جاستا (قانون اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم) برچیده شد.

در مارس ۲۰۱۸، جرج دنییلز، قاضی منطقه منهتن که دادخواهی قربانیان را زیر نظر داشت، اعلام کرد دعوی این افراد «تقریبا دارای مبانی منطقی» است و شکایت علیه عربستان سعودی در حوزه قانون جاستا قرار می‌گیرد. تصمیم وی بلافاصله با دعاوی خانواده افراد کشته شده و حدود ۲۵ هزار زخمی این حادثه و نیز کسانی روبرو شد که کسب و کار یا بیمه آن‌ها در این حملات دچار زیان و خسارت شده بود.

خالد شیخ محمد از بلندپایه‌ترین اعضای القاعده است که در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگیر شد. پیش‌تر مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند: طراح حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ اگر گناهکار شناخته شود، احتمالا اعدام خواهد شد.

شکوائیه خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر عربستان سعودی را به هماهنگی در اجرای این حملات متهم می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضای طرح صندوق پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، این طرح را به قانون تبدیل کرد که ۷۳ سال دیگر اعتبار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار