طرح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان از سال ۸۴ آغاز شده و تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری نوزادان کردستانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: کردستان پنجمین استان کشور برای اجرای این طرح بود و با اقدامات انجام شده تا پایان سال گذشته غربالگری نوزادان در این طرح به پوشش ۱۰۰ درصدی رسید.
فرزام بیدارپور افزود: براساس آمار‌های موجود تاکنونطرح غربالگری بر روی ۳۶۶ هزار و ۷۵۳ نوزاد مناطق شهری و روستایی استان  انجام شده و بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از این تعداد مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید بودند .

وی بهترین زمان  غربالگری کم کاری تیروئید را هفته اول زندگی نوزاد اعلام کرد و گفت: با اقداماتی که در این زمینه انجام شده، بیش از ۹۰ درصد نوزادان در بازه زمانی سه تا پنج روزگی مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تمام بیماران شناسایی شده در این طرح، تحت درمان دارویی قرار گرفته و بیش از ۸۰ درصد آنان در بازه زمانی کمتر از ۲۸ روز درمان را شروع کرده اند.
کم کاری تیروئید نوزادان نوعی بیماری کم علامت است و فقط در حدود پنج درصد مواردودر روز‌های اولیه پس از تولد  این علائم آشکار است.

انتهای پیام/ت

کم کاری تیروئید در نوزادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.