رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: نباید خارج از مرز‌های استان دنبال منابع آب بگردیم اگر مدیریت کلان دست به دست هم می‌داد، نیاز به انتقال آب خارج از استان نداشتیم و آب به اندازه مصرف بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، نقوی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: ما به دلیل اینکه منبع آب را نمی‌بینیم، فکر می‌کنیم نامتناهی است و آب خیلی زیادی مصرف می‌کنیم و سهم صنایع و کارگاه‌ها نیز در این بین در مجموع تنها دو درصد آب مصرفی را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: اهمیت آب شرب برای این است که آب‌های پاکی که مناسب با کیفیت آشامیدنی باشد، خیلی نداریم و آب گل آلود و دارای بار میکروبی را می‌شود برای کشاورزی استفاده کرد، اما آب شرب باید با کیفیت بالا باشد و روا نیست آبی که روی آن زحمت کشیده می‌شود، برای کولر، شست و شو استفاده شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پیشنهاد این است که فقط آب شرب به مردم تحویل بدهیم و آب بهداشتی نیاز به این همه زحمت ندارد و در صورتی که درایتی باشد، می‌توانیم ورودی آب را ۴۰ درصد کاهش داده و منابع آب را حفظ کنیم که این کار نیاز به هزینه زیادی ندارد و با درایت و برنامه ریزی به راحتی می‌توانیم تامین کنیم.

وی گفت: مشکل با کمبود آب نیست، مشکل با کمبود برنامه و تصمیم در اجرا است و اکنون موقعیت طلایی است.

نقوی عنوان کرد: کشاورزی اگر به عنوان یک فعالیت اقتصادی دیده شود، یک مقدار معین نیاز واقعی به آب دارد، زیرا بیشتر کشاورزی استان باغداری است.

وی تصریح کرد: در آبیاری به روش سنتی یک هکتار باغ پسته را تا ۱۲ هزار مترمکعب آب می‌دادند که با سیستم ابتکاری و مطالعات انجام شده، آبیاری زیرسطحی را در منطقه ریشه اجرا کردیم که روش موفقی بود و در اجرای این روش با ۴۰ درصد آب قبلی می‌توانستیم همان مقدار عملکرد داشته باشیم که قدم بزرگی بود.

نقوی گفت: بعد از آن نیز کشاورزان خرده مالک روش آبیاری زیرسطحی کم فشار را اجرا کردند که مصرف آب را به یک سوم و حتی تا ۵۰ درصد کاهش داده و عملکرد را در هکتار نیز افزایش می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه سطح اراضی کشاورزی استان وسیع و ظرفیت حمایت دولت ضعیف بوده و زمان زیادی طول می‌کشد تا همه اراضی به این سیستم آبیاری مجهز شوند افزود: ما در وزارت جهاد کشاورزی مصرف کننده آب، مسئول تامین غذای مردم و مسئول تامین اقتصاد کشاورز هستیم، اما حافظ منابع آب نیستیم.

نقوی تصریح کرد: تامین و حفاظت منابع آب دست وزارت نیرو است و بهتر است تمام اختیار آب دست یک وزارتخانه و به او بگویند سفره آب دست شما و هر سال سطح این سفره باید ۵ سانتی متر افزایش پیدا کند و آن زمان وقتی کشاورزی بخواهد تسهیلات بگیرد، اول الزام می‌شود آبیاری را اصلاح کند و دقت می‌شود با همان میزان آبی که موجود است، سطح زیرکشت افزایش داده نشود.

وی بیان داشت: نباید خارج از مرز‌های استان دنبال منابع آب بگردیم گرچه صنایع در تامین آب در وضعیت موجود مشکل دارند و به همین منظور در حال انتقال آب از حوزه‌های دیگر به استان کرمان هستند، اما اگر مدیریت کلان دست به دست هم می‌داد، نیاز به انتقال آب خارج از استان نداشتیم و به اندازه مصرف آب داشتیم.
انتهای پیام/ی

استفاده ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار