کشاورزان کشت پیاز طرح استمرار به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و از کشت بی‌رویه جداً خودداری نمایند.

افزایش تولید پیاز طرح استمرار در جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ فرامرز رستگاری مدیر زراعت و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تجربه سالیان توسعه کشت پیاز نشان داده مدیریت بازار و ثبات قیمت‌ها در فصل زمستان غالبا تابع میزان تولید پاییزه، ذخیره‌سازی انباری، سطح زیر کشت و میزان تولید طرح استمرار جنوب کرمان و سایر استان‌های گرم جنوبی می‌باشد.

وی افزود: برابر گزارشات و بررسی آمار و اطلاعات به دلیل نزولات جوی، آب گیری سد‌ها و بهبود وضعیت منابع آبی، میزان کشت در سایر استان‌ها رشد چشمگیری داشته است.

رستگاری بیان کرد: میزان تولید پاییزه و ذخیره‌سازی نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت.

مدیر زراعت و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: به دلیل تغییرات نرخ ارز و بازار سال قبل روند خزانه گیری و تقاضای کشاورزان برای توسعه کشت در جنوب کرمان و استان هرمزگان افزایش یافته و با ادامه روند مذکور، افزایش سطح و تولید طرح استمرار نسبت به سال قبل قابل پیش بینی می‌باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در تامین بذر ارقام تقاضا محور و تنوع در ارقام قابل دسترس و روند کشت گفت: برابر برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی سهمیه کاشت طرح استمرار ۳ هزار هکتار می‌باشد و بر اساس مستندات از بهمن ماه ۹۷ تا پایان خرداد ماه ۹۸ بیش از ۱۰ تن بذر از شبکه و فروشگاه‌های رسمی توزیع گردیده است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: در استفاده از ارقام با توجه به حساسیت برخی از ارقام به شوک سرمایی در فصل خزان گیری در مناطق سردسیر و امکان افزایش گلدهی در فصل تولید، از ارقام مناسب و شناخته شده استفاده کنند و حتی المقدور سعی گردد برای تولید نشا در مناطق کوهپایه و معتدل اقدام گردد.

رستگاری از کشاورزان جنوب کرمان تقاضا کرد: برای برنامه‌ریزی کشت، ضمن مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و ثبت اطلاعات در سامانه بهره برداری، سهمیه کاشت را مدنظر قرار داده و از کشت بی‌رویه جداً خودداری نمایند..


وی افزود: پیازکاران با توجه به دوره رسیدگی ارقام با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و همفکری کشاورزان پیشرو، زمان و مکان مناسب خزانه گیری و تاریخ کاشت مناسب را مد نظر قرار داده و از کاشت خارج از تقویم زراعی خودداری گردد تا در فصل برداشت با عرضه بیش از کشش بازار و نوسانات قیمت مواجه نگردند.

وی گفت: تامین و خرید بذر از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز و معتبر مراجعه وکشاورزان در هنگام خرید بذر ضمن دریافت فاکتور فروش نسبت به نگهداری قوطی یا پاکت و مقداری از بذر تا پایان فصل تولید اقدام نمایند.

وی با اشاره به فعالیت شبکه‌های دلالی و غیررسمی و افزایش میزان جعل و تقلب در تامین بذر از کشور‌های مختلف و حتی توزیع بذور فله برخی از ارقام، به کشاورزان توصیه کرد: با حصول اطمینان از اصالت بذر و بسته‌بندی از خرید بذر فله و بدون استاندارد جداً خودداری نمایند.

مدیر زراعت سازمان در پایان به کشاورزان جنوب کرمان توصیه کرد:در برنامه ریزی کشت و تولید به منظور کاهش ریسک و تضمین بازگشت سرمایه گذاری، الگوی چند کشتی را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار