هایکو ماس: آلمان با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران مخالف است

­وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های این کشور بر مخالفت با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تاکید کرد.

مخالفت آلمان با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آلمان گزارش داد هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «فانک میدین گورپه» گفت: «با اینکه همه می‌گویند جنگ را نمی‌خواهند در نهایت اروپایی‌ها هستند که فعالانه در بازنگه داشتن مسیر دیپلماسی کمک می‌کنند(!). این تلاش‌ها تنها درصورتی به موفقیت می‌رسد که ما به عنوان سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) بصورت متحد عمل کنیم. ما به روشنی اعلام کرده‌ایم که سیاست فشار حداکثری آمریکا (علیه ایران) را تایید نمی‌کنیم».

وی افزود: «تلاش‌های ما در منطقه باید به شکلی قابل تشخیص اروپایی باشد. اروپا منفعت زیادی در کمک به ترویج امنیت در خلیج‌فارس دارد. یکی از موارد مورد بحث بین سه کشور اروپایی این است که ما چطور می‌توانیم همه کشور‌های منطقه را برای بحث درباره مسئله امنیت دریانوردی به پای میز مذاکره بیاوریم. انجام این کار نیازمند حجم وسیعی از فعالیت‌های دیپلماتیک خواهد بود. با این حال به منظور جلوگیری از تنش‌های ناخواسته، باید کانال‌های واقعی از ارتباطات و گفت‌وگو درباره مقررات مشترک وجود داشته باشد».

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته تنها ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس (INSTEXT) را اعلام کردند که بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته و توانایی مقابله با تحریم‌های آمریکا و تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام را ندارد.

ماس تاکید کرد: همچنین حفظ تماس با شرکای اروپایی درباره درک آن‌ها از ماموریت دریانوردی احتمالی کاملا در جهت منافع ماست. ما بصورت ویژه با دولت جدید انگلیس نیز درتماسیم تا از موضع آن‌ها در این باره مطلع باشیم. ما زمانی درباره مشارکت در این ماموریت تصمیم‌گیری می‌کند که ایده روشنی از این ماموریت داشته باشیم. قبل از تصمیم گیری درباره این ماموریت باید به پرسش‌های سیاسی و حقوقی مرتبط با آن پاسخ داده شود.

نفتکش «استنا ایمپرو» جمعه گذشته پس از نقض قوانین بین‌المللی دریایی و ورود به آب‌های کشورمان از سوی نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز متوقف شد و با ۲۳ خدمه به سواحل بندر عباس منتقل شد. مالک این کشتی یک شرکت سوئدی است و در روز توقیف تحت پرچم انگلیس حرکت می‌کرد.

اوایل این ماه نیز انگلیس یک نفتکش حامل نفت ایران را نزدیک جبل الطارق توقیف و ادعا کرد این نفتکش در حال حمل نفت برای سوریه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان ، برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فعال اجتماعی
۰۰:۰۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
آلمان باید قدرت اقتصادی جهان باشد نه آمریکای پلید وخونخوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
دوران فشار حداکثری و قلدری به سر آمده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
مخالف است اما انجامش می دهد
آخرین اخبار