مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: ۳۴۵ پرونده در کمیته مشاغل سخت و زیان آور استان همدان بررسی شد.

بررسی ۳۴۵ پرونده در کمیته مشاغل سخت و زیان آوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، احمد توصیفیان پیش از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت سلامت نیروی انسانی در محیط کار اظهار داشت: مشاغل سخت و زیان آور کار‌هایی است که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی) در فرد ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

وی با بیان اینکه این موضوع باید مورد توجه کارفرمایان و مدیران بخش خصوصی قرار گیرد چرا که در صورت عدم توجه، موجب خسارات جبران ناپذیری به کارگران بالاخص خانواده‌های آن‌ها می‌شود، گفت: به منظور کاهش این صدمات در قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کار‌های سخت و زیان آور ۱.۵ سال محاسبه شده و افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کار‌های سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

توصیفیان در ادامه به اطلاعات و آمار موجود اشاره کرد و افزود: از ۳۴۵ پرونده بررسی شده در جلسات کمیته بدوی ۲۸۷ پرونده مورد تایید کمیته سخت و زیان آور استان قرار گرفته و ۴۵ پرونده به کمیته تجدید نظر مشاغل سخت وزیان آور ارسال شده که ۲۲ مورد از آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته رسیدگی به درخواست متقاضیان سرعت گرفته و مدت زمان رسیدگی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

توصیفیان همچنین در خصوص آراء دیوان عدالت اداری عنوان داشت: ۱۶ مورد از آراء قطعی کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استان همدان در دیوان عدالت اداری مورد اعتراض قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: با ارسال لایحه‌ها و دفاعیه توسط این اداره کل بیش از ۹۰ درصد آراء کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استان از سوی دیوان عدالت اداری تایید و کمتر از ۱۰ درصد برای بررسی مجدد به کمیته‌های هم عرض یا تجدید نظر ارجاع شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: به استناد تبصره ۵ ماده ۸ آیین نامه اجرایی کار‌های سخت و زیان آور، رای کمیته بدوی ظرف مدت ۱۵ روز اداری از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی است.

وی ادامه داد: در صورتی که هر یک از طرفین کارگر یا کارفرما به رای کمیته بدوی اعتراض داشته باشند باید در خواست تجدید نظر خود را در مهلت مقرر به این اداره کل تسلیم کنند و کمیته تجدید نظر به اعتراضات واصله در این خصوص رسیدگی، اظهار نظر و تصمیم گیری و در نهایت نتیجه را به مراجع ذیربط اعلام کند.

انتهای پیام/د.ا

۳۴۵ پرونده در کمیته مشاغل سخت و زیان آور همدان بررسی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.