به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی فوق العاده برای بررسی مشکلات جاده قزوین، رحیم آباد به کلاچای پس از شنیدن گزارش کارشناسان گفت: سازمان محیط زیست با طرح موافق است، اما گفته اند مطالعه زیست محیطی باید یکپارچه باشد که خوب است.
وی افزود: باید دقیقاً مشخص کنیم از کدام مسیر و چگونه طرح را ادامه دهیم و ما هم استقبال میکنیم و پس از دریافت مشخصات فنی و توجیهات اقتصادی، مالی و زیست محیطی تصمیم لازم را میگیریم تا تأیید شود.
نوبخت تصریح کرد: فقط اظهار نظر محیط زیست مهم است قطعه ۴ تا ۹ به مسافت ۵ کیلومتر قرار شد انجام شود، اما کافی نیست و یک بخش هم در گیلان انجام شود تا کار عقب نماند و منتظر موافقت کلی در محیط زیست هستیم تا پروژه تسریع شود.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: یک نکته میتواند کار را تسریع کند و آن هم صدور مجوز یکپارچه در مدت یک تا دو ماه آینده است.
وی افزود: تا ۲۵ روز آینده گزارش اولیه و تا دو ماه آینده گزارش کامل داده میشود که فصل کار از بین نرود، البته سازمان محیط زیست در مسیر فعلی مشکلی ندارد، اما در مناطق جنگلی باید مطالعات زیست محیطی ارائه شود.
نوبخت گفت: باید مجوز یکپارجه صادر شود لذا تا یک ماه از طرف شرکت ساخت مطالعات یکپارچه باید ارائه شود و حداکثر در دو ماه کل کار تعیین تکلیف شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: در چهارم مهر ماه با تشکیل جلسه در همین مکان تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.
جلیلوند نماینده سازمان محیط زیست هم در این جلسه گفت: با نگرش حفظ محیط زیست و رویکرد حفظ گونههای جانوری و گیاهی موافقت شد تا کار انجام شود، اما الان از روستای ویار کیلومتر ۶۰ موضوع منابع آبی نینه رود مطرح شده است و برای اینکه چشمه نینه رود آسیب نبیند باید مسیر تغییر کند.
وی افزود:، چون در استان گیلان مطالعات انجام نشده است گفته شد که باید مطالعات یکپارچه انجام شود لذا نتیجه این شد کار متوقف شود، و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
جلیلوند اظهار کرد: عبور مسیر پروژه از مناطق حفاظت شده مشکل ساز است و منطقه ادعایی محیط زیست فعلاً منطقه تیراندازی ممنوع است برای حفظ حیات وحش و محیط زیست باید اقدام شود.
وی ادامه داد: در ۱۰ کیلومتر از مسیر منطقه الموت مشکل داریم اساساً مجوزهای پروژه ملی در سطح کشور صادر میشود.
جلیلوند بیان کرد: برای این پروژه پیشنهاد مشخص داریم با کار موافقیم مراحل قانونی و مجوز محیط زیست باید گرفته شود برای همکاری از آمادگی لازم برخورداریم.
وی گفت: در گیلان بخشی از جاده از جنگل میگذرد که الزاماتی مثل احیا جنگل و تغییر واریانت و مسیر دارد که همه باید ملزم باشیم همکاری کنیم.
جلیلوند تصریح کرد: الزامات محیط زیست استخراج شده است تا مجوز صادر نشده کار ادامه نیابد، اما هنوز گزارش زیست محیطی گیلان داده نشده و باید برای آسیبهای زیست محیطی فکر شود.
کدخدایی از وزارت راه گفت: راه موجود را تعریف کردیم و شیب مسیر اجازه میدهد کار در گیلان ادامه یابد.
وی یادآور شد: مشاور گرفته شده است تا کار مطالعات زیست محیطی به مدیریت اجرا برسد.
مدیران استان گیلان گفتند: ۷۰ کیلومتر مسیر در گیلان است و سال ۹۶ تعریض جاده رحیم آباد به کلاچای انجام شد، ۹ کیلومتر مسیر، چون در حال ساخت سد هستند باید ارزیابی شود که ارزیابی زیست محیطی ندارد و بعد از تونل در محدوده مشکلات زیست محیطی است.
محمد قاسمی دادستان قزوین گفت: ضمانت اجرایی طرح باید مشخص شود، چون زمان مفید پروژه از دست میرود، شش سال فرصت از دست رفته و قطره چکانی مشکلات مطرح میشود، منابع ملی هدر رفته است اگر در یک دستگاه کاری نشد باید پاسخگو بود مصلحت نیست کار متوقف شود.
سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی هم گفت : اگر مسئولان پاسخ ندادند مبنای ما موافقت با ادامه کار باشد.
داود محمدی دیگر نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل پروژه پذیرفته شده و بهتر است راه موجود و مسیر دیگری اگر هست ادامه یابد، اگر در اصل کار توافق است کار متوقف نشود، اجازه دهیم نقاط مشترک ادامه یابد.
حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین هم گفت: از کیلومتر ۹ تا ۴۳ مسیر جدید است و ادامه کار منطقی نیست.
انتهای پیام/ک