استاندار خراسان رضوی گفت: الگوی بازآفرینی شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت شهرداری مشهد و مشارکت همه دستگاه‌ها در ۶ محله حاشیه شهر مشهد اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی‌رضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در همایش بازآفرینی؛ هم افزایی و هم‌آفرینی، گفت: بیش از ۴۰ سال است که به دلیل تمرکز بر درآمد‌های نفتی و غفلت از اقتصاد خانوار، جامعه روستایی از ۷۴ درصد در اوایل انقلاب، امروز به ۲۶ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: در سنوات قبل به رغم هزینه کرد بودجه‌های فراوان برای ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها در روستاها، متاسفانه بسیاری از خانوار‌های روستایی به حاشیه شهر‌ها مهاجرت کردند به طوری که امروز بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، بیش از ۲۵ میلیون نفر در پیرامون شهر‌ها سکونت دارند.

استاندار خراسان رضوی گفت: بی توجهی به اقتصاد خانوار روستایی باعث تشدید مهاجرت به حاشیه شهر‌ها شده است بنابراین باید رویه نادرست گذشته را اصلاح کرد و معکوس شدن روند مهاجرت از روستا به شهر، از ظرفیت شرکت‌های توسعه گرا به منظور توانمندسازی مردم در روستا‌ها بهره گرفت.

رزم حسینی افزود: به دلیل اجرا نشدن وظایف قانونی برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه جلوگیری از حاشیه نشینی و تغییر کاربری اراضی دولتی و موقوفه در پیرامون شهرها، امروز با مشکلات عدیده‌ای تحت عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه هستیم که برای ساماندهی آن همه نهاد‌ها باید پای کار باشند.

او تصریح کرد: براساس آمار‌های رسمی، درحال حاضر ۸۰ درصد درآمد کشاورزی کشور متعلق به ۲۰ درصد افراد جامعه است به این معنی که کشاورزان زحمت کش به دلیل نبود بستر‌های کسب و کار در روستاها، به حاشیه شهر‌ها مهاجرت کرده اند.

استاندار خراسان رضوی گفت: هدف از اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان توانمندسازی مردم در روستا‌ها است.
 
رزم حسینی افزود: به دنبال بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های توانمند اقتصادی در مسیر تحقق این مهم هستیم و خوشبختانه تا به امروز گام‌های ارزشمندی به این منظور برداشته شده است.

او ادامه داد: امروز هم اگر صرفا بر روی مسئله بازآفرینی تمرکز داشته و از مسئله بسیار مهم تقویت اقتصاد خانوار روستایی غفلت کنیم، در آینده بافت ناکارآمد دیگری در پیرامون بافت‌های موجود ایجاد خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه محوریت بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد با مدیریت شهری است، گفت: شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصاد مقاومتی این شهرستان، مسئولیت توسعه محلی و راه اندازی دفاتر تسهیل گری در محلات حاشیه شهر را برعهده گرفته است و دیگر دستگاه‌ها باید باید مدیریت شهری در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده مشارکت کنند.

رزم حسینی افزود: در ۶ محله حاشیه شهر الگوی بازآفرینی شهری شامل طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی و طرح بهسازی کالبدی با مشارکت مردم اجرا و در ۶۶ محله هم دفاتر تسهیل گری توسط شهرداری مشهد راه اندازی خواهد شد.

او همچنین خواستار توجه ویژه به حاشیه شهر مشهد در تخصیص اعتبارات ملی برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری شد، و تصریح کرد: از مشکلات بافت‌های ناکارآمد در شهرستان‌ها هم غافل نشده ایم و به زودی با تعیین شرح وظایف ادارات مرتبط، فرمانداران مکلف به پیگیری موضوع بازآفرینی شهری مطابق دستورالعمل‌ها خواهند شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: مدیران استانی از اختیارات لازم برای تصمیم گیری درباره مسائل مختلف برخوردار نیستند و باید برای برون رفت از این مشکل چاره‌ای پیدا کنیم.
 
انتهای پیام//ف.س

توانمندسازی روستا‌ئیان  نتیجه اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی در استان

برچسب ها: استانداری ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.