شریفی مقدم گفت: هنوز قول مسئولان درباره جذب ۱۰ هزار پرستار تا پایان تیر ماه عملی نشده در حالی که اوضاع جذب پایین‌تر از حداقل‌های مجاز است.

جذب پرستار در پیچ و خم جاده باند‌های وزارت بهداشت / هنوز قول مسئولان در خصوص جذب ۱۰ هزار پرستار تا پایان تیر ماه عملی نشده است / ایران پایین‌تر از حداقل استاندارد دنیا در زمینه جذب پرستاربه گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش سعید نمکی وزیر بهداشت در جشن روز پرستار قول استخدام ۲۰ هزار پرستار در سال ۹۸ را  داد  که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود ۱۰ هزار نفر تا تیرماه ۹۸ و مابقی  تا پایان سال با هدف رفع مشکل کمبود نیروی پرستار استخدام شوند، اما متأسفانه تا به امروز هنوز هیچ خبری از آزمون استخدامی و مجوز جذب ۱۰ هزار پرستار نشده است.

به نظر می‌رسد هنوز دعوای بین پزشک و پرستار در نظام سلامت وجود دارد و همین مسئله مشکلاتی را  نه تنها برای پرستاران بلکه برای تمام مردم به وجود آورده است.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کمبود کادر پرستاری در حقیقت یکی از مشکلات مهم نظام سلامت محسوب می‌شود، زیرا این افراد بیشترین خدمات را در حوزه سلامت به بیماران و مراجعه کنندگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه باید بگویم که از نظر تعداد استاندارد‌های پرستاری، پایین‌تر از حداقل استاندارد‌های دنیا نیرو داریم و کشور‌هایی مانند آذربایجان، ارمنستان و گرجستان که از نظر پزشکی سطحشان خیلی پایین‌تر از ایران است، اما حداقل تعداد پرستار آنها  به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

ایران حداقل استاندارد نیروی پرستار را ندارد

دبیرکل خانه پرستار افزود: متوسط جهانی از نظر تعداد پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۶ نفر است و کشور‌هایی مانند آذربایجان و گرجستان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارای ۳ پرستار هستند که در نهایت تأسف باید بگویم که تعداد پرستاران  در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در حدود یک و نیم نفر است که  این مسئله می‌تواند آسیبی جدی به مردم و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وارد کند.


بیشتر بخوانید: معوقات یک ساله، مشکل پرستاران پیمانی



شریفی‌مقدم تأکید کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار پرستار بیکار و آماده به خدمت داریم که به دلیل نبود بودجه  استخدام آن‌ها بسیار محدود انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت تعداد پرستاران کشور  حدود ۱۰ هزار نفر است که اگر بخواهیم به حداقل استاندارد‌های دنیا برسیم باید تعداد پرستاران را به ۳۰۰ هزار نفر افزایش دهیم.

دبیرکل خانه پرستار ایران بیان کرد: امروزه صحبت‌های زیادی مبنی بر فساد مالی در وزارت بهداشت شنیده می‌شود و معتقدم که میلیارد‌ها تومان پول به حوزه سلامت تزریق می‌شود، اما کار خاصی برای جذب پرستاران در زمینه تضمین سلامتی بیماران و مراجعه کنندگان انجام نمی‌شود؛ جذب ۲۰ هزار پرستار باید مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت در مسیر درست باشد.

مافیای وزارت بهداشت جذب پرستاران را منتفی کرده است

شریفی‌مقدم گفت: مافیایی در وزارت بهداشت وجود دارد که اجازه جذب پرستاران را به دلیل تعارض منافع نمی‌شود.

دبیرکل خانه پرستار ایران با اشاره به مسئله جدب ۱۰ هزار پرستار تا تیر ماه ۹۸ گفت:  اگر سالیانه ۱۰ هزار پرستار جذب کنیم به دلیل آن که ۵ هزار نفر در سال از نیروی پرستار بازنشسته می‌شوند تا رسیدن به حداقل استاندارد‌های دنیا فاصله زیادی داریم.

وی یادآوری کرد:  امیدوارم جذب پرستار هر چه سریع‌تر انجام شود، زیرا در این بین مردم بیشترین ضرر  را متحمل می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.