کارشناسان معتقدند با ورود جدی کارت سوخت به چرخه توزیع و اصلاح الگوی مصرف، ترمز قاچاق سوخت کشیده خواهد شد.

بامداد// محاسنات ورود کارت سوخت به چرخه سوختگیری کشور/به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت نفت با اعلام رسمی زمان استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها برای سوخت گیری خودرو‌های سواری و باری در کشور،  رسما سوت عملیاتی شدن این موضوع را زد. موضوعی که به نظر می‌رسد با مقداری کم لطفی طی سالیان گذشته کنار گذاشته شد و همین امر هم منجر به روند رو به رشد قاچاق سوخت در کشور شد.

ایران یکی از کشور‌های دارای منابع غنی انرژی و همچنین صاحب نام طلای سیاه به شمار می‌رود که همین موضوع چشم بسیاری از دشمنان را به منابع ملی ما دوخته است؛معاندانی که با ترفند‌های زیادی قاچاقچیان را ترغیب به خروج بنزین از کشور با روش‌های مختلف می‌کنند.

گفته می‌شود ایرانیان ۳ برابر حدمجاز سرانه بنزین در کشور، بنزین استفاده می‌کنند که این آمار نشان دهنده مصرف بدون قاعده و الگوی مناسب است که البته در این آمار نقش پررنگ ۸ میلیون لیتر قاچاق روزانه سوخت از کشور را نباید نادیده گرفت.

حال تصمیم دولت برای ساماندهی این اوضاع جدی است و کارت سوخت  ۲۰ مرداد امسال دوباره به چرخه مصرف انرژی کشور می پیوندد. این موضوع بسیار قابل تامل است که مصرف بنزین در ایران ۱۰۰ میلیون لیتر در روز گزارش شده است یعنی بطور معمول در هر شبانه روز به ازای هر نفر، چیزی حدود ۲  لیتر بنزین مصرف می‌شود.

این در حالیست که چین با جمعیتی بیش  از یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفر (آمار سال ۲۰۱۷) حدود ۴۷۰ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌کند. به عبارتی در هر شبانه روز به ازای هر نفر، ۱ لیتر بنزین مصرف می‌شود.

بامداد// محاسنات ورود کارت سوخت به چرخه سوختگیری کشور/محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آثار مثبت کارت سوخت در اقتصاد و انرژی ایران گفت: در شرایط فعلی که مصرف سوخت کشور حتی در برخی فصول به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد یکی از بهترین روش‌ها،  استفاده اجباری از کارت سوخت شخصی برای مصرف بنزین است.

او در ادامه گفت: شاید این موضوع مطرح شود  که کارت سوخت بدون سهمیه بندی مفهومی ندارد، اما این صحیح نیست، زیرا وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران با سیستم عامل‌های قدرتمندی می‌توانند میزان مصرف سوخت افراد را در روز با استفاده از کارت سوخت بررسی کنند و در صورت استفاده بیش از حد،  برخورد لازم را داشته باشند.

به گفته خطیبی در وهله اول هدف اصلی وزارت نفت کنترل و به صفر رساندن قاچاق سوخت از مرزهاست و در مرحله بعدی به سمت بهینه سازی مصرف سوخت حرکت خواهد کرد.

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: در بازه زمانی که کارت سوخت استفاده می‌شد شاهد کاهش قابل توجه واردات بنزین به کشور بودیم بطوریکه شاید در سال تنها چند محموله وارد کشور شد.


بیشتر بخوانید: الزام سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از ۲۰ مرداد / نحوه بازیابی رمز کارت سوخت


بهزاد خسروی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به اهمیت اجرای صحیح استفاده از کارت‌های سوخت شخصی اشاره کرد و گفت: انرژی و سوخت‌هایی نظیر بنزین از جمله سرمایه‌های بی بدیل ایران به شمار می رود که قطعا با چشمداشت کشور‌های رقیب همراه است.

وی افزود: یکی از راهکار‌های اجرای صحیح قانون کارت سوخت در کشور، حذف کارت‌های سوخت مورد استفاده در جایگاه‌های عرضه یا همان پمپ بنزین هاست. زیرا با وجود این کارت‌های سوخت تا حدودی طرح با ابهامات آماری روبرو خواهد شد. وزارت نفت با شخصی سازی کارت‌های سوخت موفق به کنترل مصرف سوخت خواهد شد.

قاچاق بنزین به دلیل سوءاستفاده از کارت‌های شخصی

امیر وکیل‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز درباره روند اجرای استفاده از کارت سوخت شخصی، گفت: در تعدادی از کلان‌شهر‌ها از ۲۰ مرداد امسال دریافت بنزین باید از طریق کارت سوخت شخصی انجام شود و این طرح ظرف مدت ۳ ماه در تمامی نقاط کشور اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های قاچاق بنزین سوءاستفاده از کارت‌های سوخت است، افزود: اگر هر فرد از کارت شخصی سوخت خود استفاده کند از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری می شود و این امر در کاهش قاچاق بنزین تاثیر مثبتی خواهد داشت.

به گفته وکیل‌زاده در صورت استفاده از کارت شخصی سوخت بیش از ۲ میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور، اظهار کرد: در ۴ ماهه نخست امسال  حدود ۹۵ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف شده است و با در نظر گرفتن اینکه هر ساله به صورت نرمال باید حدود ۷ درصد بر این میزان افزوده شود اکنون مصرف استاندارد بنزین تقریبا باید ۴ میلیون لیتر کمتر از میزان فعلی یعنی ۹۱ میلیون لیتر در روز باشد.

حال باید منتطر ماند و دید که الزام استفاده از کارت سوخت شخصی در ماه‌های آینده چقدر از مصرف بی رویه و قاچاق سوخت جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوخت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
dorehamiim
۱۳:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
کارت سوخت ترمز گرون نشدن بنزین را آزاد میکنه....منتظر بنزین گرونه سهمیه بندی شده ایم...تو رو خدا یارانه ها رو از بین ببرید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
کشتی های نفتکشی که با حجم ۲ میلیون لیتر از ایران خارج می شوند چی میشه؟ کارت سوخت بیاد مشکل حل میشه؟ فشار به ما میاد والا بنزین گرون بشه ۱۰۰ قلم جنس دیگه هم گرون میشه.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۰۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
چرا با ذوق و شوق حذفش کردین و که حالا با این همه تعریف و تمجیدید بخاین احیاش کنید؟؟؟

هنوز آزمون و خطا !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
زمانی که اعلام شد سهمیه بندی دیگر صورت نخواهد گرفت و بنزین تک نرخی آن هم 1000 تومان می گردد خود همین آقایان اعلام کردن که سهمیه بندی بنزین هیچ اثری بر کاهش مصرف سوخت و قاچاق ندارد که هیچ بلکه مصرف بنزین هم زیاد شد چرا که شخصی که در کارت سوختش ماهانه 60 لیتر واریز می شد زیاد هم از خودرو شخصی اش استفاده نمی کرد حتی خودرو 2 گانه هم بود این اشخاص میرفتند برای عدم سوخت شدن میزان سهمیه خود یا میفروختن سهمیه خود را یا خودشان مصرف می کردند هر روز رانندگی مسیر های طولانی و بی هدف انجام می دادند تا سهمیه کارتشان صفر شود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
خیلی جالبه . من موندم مگه چند لیتر بنزین میشه توی باک یک پراید زد که میگن با کارتی شدن جلوی قاچاق بنزین گرفته میشه . اینا باید برن جلوی پالایشگاه ها رو بگیرن که تانکر تانکر بنزین رو قاچاق میکنن نه کارمند بیچاره ای که خیلی بنزین بزنه باک پرایدش رو پر میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
giddy
۱۲:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
این طرح ها همه بهانه ای است برای وارد کردن طوفان گرانی
-
عباس گودرزی
۱۰:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام اگر یارانه بنزین به توسعه ریلی و کاهش چشمگیر قیمت بلیط قطار بینجامد ، علاوه بر کاهش مصرف بنزین کاهش تصادفات و مرگ و میر و پرداخت دیه و هزینه های دیگر را خواهیم داشت . همچنین تولید خودرو های کم حجم کم مصرف و برقی درون شهری می تواند علاوه بر کاهش مصرف ، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک را در پی داشته باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
به نظرم لطفا در مقابل این گزارش سرانه دسترسی به وسایل نقلیه عمومی رو هم در کشورهای صنعتی ارئه بدید.

وقتی یک مسیر رو می تونی با ماشین خودت در حالت تک سرنشین در سریعترین زمان ممکن بری کدام منطقی ما رو به سمت استفاده از وسیله نقلیه ای میکنه که همون مسیرو 3 برار می کنه

ایننکته در اکثر مسیرهای شهر تهران قابل رویت هست.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
چرا در همه کشور همزمان اجرا نمیشه ؟!! اغلب کلانشهرها در فاصله دور از مرزها قرار دارند و بیشتر سوخت از طریق پمپ بنزین های شهرها و روستاهای کوچک نزدیک مرز ها صورت میگیره به طوری که مصرف کننده های واقعی سوخت در این شهرها اغلب به خاطر قاچاق شدن سوخت جایگاه ها با مشکل تامین سوخت مواجهه هستند .حالا پرسش اینه که چرا استفاده از کارت در این نقاط قراره با یه تاخیر سه ماهه اجرا بشه ؟؟!! البته پرسش اصلی تر اینه که چرا شش سال این طرح متوقف شد در حالیکه هزینه اولیه آن از جیب مردم ، جایگاه دارها و دولت پرداخت شده بود و ادامه آن هزینه ای در بر نداشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
بهانه دولت برای گران کردن بنزین. مردم دیگه طاقت گرونی ندارن. به جای این کارها یه فکر اساسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
اگه خوب بود چرا جمعش کرديد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
خب توشم بنویس که علت مصرف سوخت خودروهای بیکیفیت داخلی هست که به جای هر صد کیلومتر 5 یا 6 لیتر 10 تا 12 لیتر میسوزونه که این خودش مصرف سوخت را سه برابر کرده دولت اگر خودرو با کیغیت وارد میکرد هم تصادفات کم میشد هم جلوی مصرف سوخت گرفته میشد. قاچاقشم به چشم نمیومد
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۶:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
اینا همش بهانه است مگر غیر اقازاده ها چه کسی راحت میتونه قاچاق سوخت و قاچاق کالا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
واي نهههههههههه اينم يه گرفتاري ديگه حالا بايد بيوفتيم دنبال اين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
پس چرا چند سال اجرا نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
خودروهای کم مصرف چینی با خودروهای پر مصرف ما مقایسه میشه؟ که میگن چین کمتر مصرف می کنه
ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
معلومه که کارت سوخت خيلي خوبه فقط 6 سال بخاطر لجبازي اقايان جمعش کردن و ميليونها ليتر سوخت هدر رفت به وسيله قاچاق
آخرین اخبار