مهدی‎نژاد گفت: با توجه به ابلاغ قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن در تیر امسال به شهرداری و راه‎آهن تهران، وزارت نفت در انتظار اعلام فهرست واگن‎های جدید از شهرداری تهران است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شانا، مریم مهدی‎نژاد مدیر پروژه طرح توسعه مترو در بهینه‎سازی مصرف سوخت  با اشاره به ابلاغ قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن (در قالب قرارداد افزودن هزار واگن جدید به ناوگان متروی تهران) در تاریخ نهم تیرماه امسال به شهرداری و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، گفت: هم اکنون، شهرداری مکلف است فهرست واگن‎های جدید را به وزارت نفت اعلام کند تا بعد از تایید، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت اقدام کند که با وجود پیگیری‎های صورت‎گرفته، هنوز فهرست در اختیار وزارت نفت قرار داده نشده است.


بیشتر بخوانید: اقدام به موقع وزارت نفت در شناسایی وجوه ارزی راکد در یکی از صرافی‌ها 


وی درباره سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت گفت: شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سال‎های ۸۰ و ۸۱ نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح مترو تهران در اختیار شرکت راه‎آهن شهری تهران و حومه قرار داد. در سال‎های بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرح‎های کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرح‎هایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت می‎شود در چارچوب موارد ذکر شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرح‎ها در شواری اقتصاد است.

بحث پرداخت ۲۵ سنت به ازای هر سفر مطرح نبوده است

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس شورای شهر تهران اخیرا در گفت‎وگویی اظهار داشته که بر اساس توافق‌های انجام شده در آن زمان، ابتدا قرار بوده برای هر سفر ۲۵ سنت به مترو پرداخت شود که بعد‌ها این رقم کاهش یافته، عنوان کرد: در همه مکاتبات موجود آن زمان، بحث پرداخت مبلغ ۷ و ۹ سنت به ازای هر سفر مطرح بوده و عدد ۲۵ سنت مطرح نبوده است.

مهدی‌نژاد در ادامه به تصویب طرح توسعه حمل‎و‎نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد در سال ۹۶ و مسئولیت شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در اجرای این مصوبه اشاره کرد و گفت: در این طرح برای ورود ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) در سال‎های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامه‎ریزی شده و تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفر‌های اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای تهران و هشت کلانشهر با اعلام سرمایه‎گذار عامل صرفه‎جویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهر‌ها و تایید نهایی وزارت نفت و تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه‎جویی شده، پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، ورود واگن‎های جدید باید در بازه‎های زمانی سه ‎ماهه از سوی شهرداری تهران و سایر کلانشهر‌ها به وزارت نفت اعلام شود و شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفه‎جویی سوخت ناشی از سفر‌های اضافی، مکلف است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت پرداخت کند.

مهدی‎نژاد افزود: بنابراین مطابق مصوبه شورای اقتصاد، وزارت نفت در صورت تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی، تنها با ورود واگن جدید بعد از ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد و همچنین در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به سه ماهه اول سال ۹۶، می‎تواند نسبت به بازپرداخت سرمایه‎گذاری اقدام کند و امکان پرداخت برای سفر‌هایی که قبل از این بازه زمانی صورت گرفته، امکان‎پذیر نیست و قانون چنین اجازه‎ای نمی‏‌دهد.

حذف شرط ارائه ضمانت بانکی با هدف تسهیل طرح

بر اساس این گزارش، طرح توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر، آبان‎ماه پارسال با امضای اسناد همکاری بین شرکت ‎بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎ها و سازمان‎های قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم کلید خورد که بر اساس اعلام شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، در مرحله نخست اجرای طرح، موافقت‌نامه‎های مربوط به افزایش ۱۴۳۹ دستگاه واگن به ناوگان ۹ کلانشهر در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی‎نژاد با بیان اینکه همزمان با امضای قرارداد طرح توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری در تهران با هدف ورود هزار دستگاه واگن، قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن از این هزار واگن با شهرداری تهران، شرکت بهره‎برداری راه‎آهن شهری تهران و حومه و سرمایه‌گذار امضا شد، ادامه داد: ابلاغ این قرارداد‌ها منوط به ارائه ضمانتامه بانکی بود که با وجود پیگیری‎های متعدد و با گذشت بیش از پنج‎ ماه از ابلاغ قراردادها، شرکت سرمایه‎گذار نتوانست ضمانتنامه بانکی ارائه دهد.

وی به عزم وزارت نفت برای اجرای طرح‎هایی از این دست اشاره کرد و افزود: با هدف همکاری در رفع مشکلات، با تصویب هیئت‎مدیره شرکت ملی نفت ایران، ضمانت بانکی حذف و قرار شد تضمین‎نامه از شهرداری و سرمایه‎گذار اخذ شود. با اصلاح موارد ذکرشده و ارائه تضمین‎نامه از سوی شهرداری، قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن به شهرداری و شرکت بهره‎برداری راه‎آهن شهری تهران و حومه ابلاغ شد، اما هنوز شهرداری تهران فهرست واگن‎های جدید را در اختیار وزارت نفت قرار نداده است.

بر اساس این گزارش، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با هدف پیگیری و شتاب‎بخشی به اجرای طرح‎های توسعه حمل‎ونقل، طی سه ماه اخیر جلساتی را با حضور متولیان حوزه حمل‎ونقل برگزار کرده است. در این راستا، در نشستی که اردیبهشت امسال در این شرکت برگزار شد، مدیران عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از تلاش‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وزارت نفت در حمایت حداکثری از اجرای طرح‌های اصلاح الگوی مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل قدردانی و اعلام کردند نفت در اجرای طرح‌ها و قرارداد‌های امضا شده در این حوزه، به عنوان یک بازوی توانمند از هیچ کمکی دریغ نکرده است.

شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، اواخر خردادماه امسال نیز میزبان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بود که محسن پورسیدآقایی در این نشست به پیگیری طرح‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با حمایت‌های تمام و کمال وزارت نفت اشاره کرد و تلاش‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را در جهت تسهیل مسیر اجرای قرارداد‌های منعقد شده در این حوزه، موثر برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار