رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی انتظار می‌رود بارش‌های همرفتی همچنان تا چهارشنبه هفته جاری در جنوب شرق و بخش‌هایی از نواحی نیمه جنوبی این استان ادامه یابد.

تابستان پر بارش در سیستان و بلوچستان ادامه داردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان وبلوچستان ؛ علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارش‌های مونسون تا امروز حدود ۹ شهرستان سیستان و بلوچستان را در برگرفته که در برخی نواحی سبب جریان یافتن رودخانه‌های محلی و سیلابی شدن برخی معابر شهر‌های جنوب شرق و نیمه جنوبی این استان شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این بارش‌ها در نتیجه جریانات شدید همرفتی و تشکیل ابر‌های کومولی فرم است، انتظار بارش‌های رگباری، تندباد‌های موقت، صاعقه و رعد و برق نیز وجود دارد.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات ناشی از رویداد رعدوبرق، صاعقه و احتمال جاری شدن سیلاب موقت از تردد و استقرار در مناطق مرتفع همچنین در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری شود.

وی به تداوم وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: از یکشنبه شب بر سرعت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال این استان افزوده شد و بیشینه سرعت باد تا صبح امروز در زابل به ۹۴ کیلومتر بر ساعت رسید.

ملاشاهی با بیان اینکه وزش باد شدید سبب خیزش گردوخاک شد و دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به ۶ هزار متر کاهش داد، افزود: این شرایط سبب شد تا غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرون در هوای زابل تا صبح امروز به بیش از ۲ برابر حد مجاز برسد.

وی ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی همچنان وزش باد‌های ۱۲۰ روزه تا آخر هفته در نواحی شمالی سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: شرایط به نحوی است که سرعت وزش باد در ساعات اولیه روز زیاد بوده، اما بعدازظهر‌ها از سرعت آن کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیروز نیز سرعت وزش باد در زابل به حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۴۷۱ میکروگرم بر مترمکعب معادل سه برابر حد مجاز رساند.

ملاشاهی ادامه داد: انتظار می‌رود گرد و غبار ناشی از وزش این باد‌ها ظهر و بعداز ظهر به برخی نواحی مرکزی و نوار شرقی سیستان و بلوچستان نفوذ کند و شعاع دید افقی در این مناطق را کاهش دهد.

انتهای پیام/ع

تداوم بارش های مونسون تاپایان هفته در سیستان وبلوچستان 

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار