کارشناس سیاسی گفت: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین حاکم بر تنگه هرمز عمل کرده است.

ورود نفتکش انگلیسی به تنگه هرمز برخلاف قانون بودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رضا عابدی گناباد کارشناس سیاسی دیروز در جلسه  ای که با موضوع توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس با اشاره به بین‌المللی بودن تنگه هرمز، گفت: یک سری قواعد و مباحث در حوزه حقوق بین‌الملل بر این تنگه حاکم است، طبق عرف به‌طور معمول کشتی‌ها برای ورود به تنگه هرمز از سمت ساحل ایران وارد می‌شدند و خروج کشتی‌ها از سمت ساحل عمان بوده است، اما کشتی انگلیسی بر خلاف عرف از ابتدا از قسمت جنوبی تنگه از سمت عمان وارد تنگه و خلیج فارس می‌شود و احتمال تصادف و برخورد را برخلاف قوانین بین‌المللی ایجاد می‌کند.


کارشناس سیاسی با بیان اینکه کشتی‌ها و نفتکش‌ها از یک مسیر مشخص رفت و آمد می‌کنند، گفت : مسیر ورود و خروج مشخص است و حتی در نقشه‌ها و برنامه‌ها از مکانی که می‌خواهند خارج شود، کاملا مشخص شده است.

عابدی گناباد افزود: متأسفانه نفتکش انگلیسی برخلاف قاعده عرفی حاکم بر تنگه هرمز به‌جای آنکه از ساحل ایران خارج شود از سمت جنوب، یعنی ساحل عمان وارده شده است و احتمال برخورد تصادف با کشتی‌های دیگر در خلیج فارس که خارج می‌شدند، بوده است.

او تصریح کرد: اگر برخوردی با دیگر کشتی‌ها صورت می‌گرفت تبعات دیگری را ایجاد می‌کرد و همین بحث را به ما نسبت می‌دانند که این کشتی برای توقف از سمت جنوب وارد شده است و ایرانی‌ها جلوی آن کشتی را نگرفتند و این اتفاق افتاده است.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه برخی مسائل در رسانه‌ها خلاف واقع منعکس می‌شود، گفت : این بحثی است که رسانه‌های بین‌المللی به آن توجه نمی‌کنند  و به‌طور مشخص رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی تاکید دارند که توقیف نفتکش اتفاق افتاده است، اما این مسئله مهم حقوقی و امنیتی و بحث عبور بی‌ضرر است که این رسانه‌ها آن را سانسور می‌کنند.

 
کارشناس سیاسی  با بیان اینکه ایران عضو اتحادیه اروپا نیست، گفت: ما ملزم به رعایت تحریم‌های اروپا نیستیم، بر فرض که نفتکش عظیم‌الجثه ۲ میلیون بشکه نفت در آن هست بر فرض به‌سمت سوریه هم حرکت کرده بود، که این ادعا از سوی ایران تکذیب شد، ما ملزم به رعایت قوانین یک جانبه اتحادیه اروپا نبوده‌ایم.

عابدی گناباد افزود: رسانه‌های غربی به‌دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند و تنها بخشی از موارد را نشان می‌دهند و مواردی که به نفعشان نیست را سعی می‌کنند منعکس نکنند، ایران را به‌عنوان کشوری که مخل تجارت بین‌المللی و دریایی و مخالف امنیت صدور نفت معرفی می‌کنند.
 
 
 انتهای پیام //ا.ز


بیش از ۸۰ درصد اخبار دنیا از طرف رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.