بندر امام خمینی (ره) از جمله پایانه‌های بزرگ کشور است که نقش مهمی در صادرات و واردات کالا و چرخه اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با وسعت ۱۱ هزار و ۴۴ هکتار، در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خور موسی قرار دارد که با متوسط عمق ۲۰ متر، عرض ۲۵۰ متر و طول ۴۲ مایل دریایی بستری آرام و مطمئن برای تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش را از مسیر خلیج فار، تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند به اقصی نقاط جهان فراهم کرده است.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

با توجه به مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله، نزدیکی به ۷۰ درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال - جنوب (INSTC) و کریدور بین‌المللی حمل و نقل شرق – غرب، قرارگرفتن در کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشور‌های عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشور‌های جنوب شرق آسیا، این بندر را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

به منظور پیگیری وضعیت واردات کالاهای اساسی از طریق این بندر که قلب تپنده منطقه ویژه اقتصادی و شهر لجستیکی غلات محسوب می شود، با معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر استان خوزستان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می خوانیم.

بنادر، مهم ترین حلقه در تامین و حمل و نقل کالا

ایرج مدیری معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بنادر به عنوان مهم‌ترین حلقه در زنجیره تامین و حمل و نقل کالا نقش آفرینی می‌کنند که در همین راستا با توجه به سیاست‌های کلان دولت و همچنین به منظور توسعه بخش حمل و نقل کشور، بندر امام خمینی (ره)  به عنوان شهر لجستیکی غلات معرفی شده است.

او افزود: به همین دلیل نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب در این بندر برای تخلیه و بارگیری اقدامات موثری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و اداره بنادر و دریانوردی خوزستان به عمل آمده است.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

مدیری درباره تبدیل بندر به شهر لجستیک غلات ایران و تفاوت با گذشته تصریح کرد: سیاستگذاری سازمان بنادر و دریانوردی با این رویکرد بوده که بنادر به سمت نسل سوم و چهارم حرکت کنند، لذا پهنه لجستیکی غلات را برای بندر امام خمینی (ره) تعریف کرده و با ایجاد کارخانه‌های متعدد نسبت به ایجاد صنایع پایین دستی غلات در این بندر اقدام خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارخانه روغن کشی در بندر امام خمینی (ره) ایجاد شد که اقدام به روغن کشی از دانه سویا می‌کند ، ادامه داد: بخشی از روغن تولید این کارخانه به آن سوی مرز‌ها صادر و بخشی دیگر نیز در داخل استان و کشور به مصرف می‌رسد که با این رویکرد، قرارداد‌های متعددی در بخش تولید الکل از غلات و ... در برنامه کاری خود قرار داده ایم.

معاون بندری واقتصادی اداره کل بنادر استان خوزستان، اشتغال و توسعه بندر را از مزایای ایجاد صنایع پایین دستی در بندر امام خمینی (ره) بیان و هدف از این اقدامات را افزایش روند توسعه دریا محور عنوان کرد.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

ایرج مدیری  استفاده بیشتر از بندر بر پایه صنایع دریا محوری تاکید کرد و گفت: در این زمینه کارخانه‌های مختلفی از جمله؛ قند غلات، روغن کشی و الکل گیری را راه اندازی کرده ایم.

او استفاده از موقعیت‌های خاص منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)، کاهش قیمت تمام شده کالا برای مصرف کنندگان و در نهایت ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان برای صادرات محصولات را از دیگر مزایای تبدیل این بندر به شهر لجستیکی ایران عنوان کرد.

افزایش ۶۳ درصدی واردات کالا به کشور

مدیری در رابطه با میزان صادرات کالا به سایر کشور‌ها از طریق بندر امام خمینی (ره) گفت: در حال حاضر حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

معاون بندری واقتصادی اداره کل بنادر استان خوزستان با اشاره به پهلوگیری حدود ۵۰۰ فروند کشتی در این بندر و همچنین صنایع همجوار شامل پتروشیمی‌ها افزود: حدود ۱۴ میلیون تن انواع کالا تخلیه و بارگیری شده است.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

او با اشاره به اینکه بنادر محل بارانداز و محل نگهداری کوتاه مدت کالا‌ها تلقی می‌شوند، درخصوص ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه گفت: سیلو‌هایی با ظرفیت حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن غلات به منظور تسهیل در عملیات تخلیه کشتی‌ها و استفاده از تجهیزات و امکانات احداث شده است.

این مقام مسئول مهمترین مسئله درخصوص ظرفیت سیلو‌ها را لزوم گردش غلات عنوان کرد و افزود: باید بخش حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از پویایی و توانایی بسیار بالایی برخوردار باشند تا بتوان متناسب در این زنجیره تامین کالا، یعنی از زمانی که کالا از کشتی تخلیه می‌شود و تا زمانی که از بندر بارگیری و خارج می‌گردد، بطور متوازن عمل کرد تا کالا‌های تخلیه شده در کمترین زمان به مرکز مصرف نظیر مرغداری ها، دامداری‌ها برسند.

ایرج مدیری بر ورود حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با توان بیش از پیش به منظور خروج کالا از اماکن بندری تاکید کرد.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

تحریم‌ها در ورود کالا تاثیر نداشته است

معاون بندری واقتصادی اداره کل بنادر استان خوزستان درخصوص تاثیر تحریم‌ها در میزان واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی به ایران از طریق بندر امام خمینی (ره) تصریح کرد: خوشبختانه تحریم‌های و مسائل اقتصادی هیچگونه تاثیری در میزان واردات کالا به کشور نداشته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیری اضافه کرد:  ورود کشتی‌ها به بندر و میزان تخلیه و بارگیری کالا و حمل به نقاط مختلف کشور، نشان دهنده وضعیت عادی در روند واردات کالا است و مردم نگرانی و دغدغه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی خود نداشته باشند.

وی گفت: بندر امام خمینی (ره)، یک بندر ویژه در کشور محسوب می‌شود که آمادگی پذیرش کشتی‌های عظیم الجثه را دارد، ضمن اینکه برنامه ریزی‌هایی برای ورود کشتی‌های کیب سایز به این بندر با ظرفیت و قابلیت جابجایی کالا به میزان ۱۵۰ هزار تن شده تا این روند موجب کاهش قیمت تمام شده کالاهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد، شود.

ایرج مدیری افزود: تهمیدات و زیرساخت‌های لازم برای ورود کشتی‌های کیب سایز به کشور انجام شده و حداکثر تا ۲ سال آینده شاهد پذیرش این کشتی‌ها در بندر امام خواهیم بود.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

تولید روزانه ۲ هزار تن روغن در کارخانه روغن کشی

کیخواه مدیرعامل کارخانه روغن کشی در بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کارخانه روغن کشی با ظرفیت روزانه تولید ۲ هزار تن روغن در سال ۹۵ در بندر امام خمینی (ره) افتتاح و فاز‌های ۲ و ۳ این کارخانه در مرحله نصب تجهیزات است.

کیخواه هدف از احداث کارخانه روغن کشی در بندرامام خمینی (ره) را تامین منافع ملی و منافع اقتصادی شرکت عنوان کرد.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

این مقام مسئول اضافه کرد: صنایع پایین دستی در بندر مستقر و سیلو‌هایی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن، مخازن غلات با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن و ۴ باب انبار روغن و نگهداری کنجاله که مصرف خوراکی و دامی دارند، احداث شده اند.

آمادگی صادرات روغن به خارج از کشور

مدیرعامل کارخانه روغن کشی در بندر امام خمینی (ره) تصریح کرد: در کنار توانایی تامین روغن و کنجاله مصرفی داخل، آمادگی صادرات در آینده‌ای نزدیک به سایر کشور‌ها را نیز داریم.

کیخواه در ادامه به طرح اسکله اختصاصی اشاره کرد و گفت:کارخانه تصفیه ۳۰۰ تنی مراحل پایانی احداث را طی می‌کند و پیش بینی می‌شود طی یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

او بیان کرد: همچنین تجهیزات ۳ طرح ۵۰۰ تنی تصفیه روغن به صورت کامل خریداری شده و در آینده‌ای نه چندان دور به منظور نصب و راه اندازی وارد می‌شوند و مراحل بهره برداری آن نیز اجرا خواهد شد.

کیخواه اذعان داشت: درحال حاضر تنها صنایع روغن کشی، بسته بندی و عرضه آن به بازار مصرف داخلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام فعال است.

ادامه واردات کالای اساسی به کشور به منظور تنظیم بازار

راشدی یکی از واردکنندگان کالا در بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه در تولید گندم خودکفا شدیم و از واردات آن بی نیاز شده ایم، گفت: در حال حاضر کالا‌های اساسی از جمله؛ شکر، روغن و برنج را با هدف تنظیم بازار به کشور وارد می‌کنیم.

او افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۶۰ هزار تن شکر خام از طریق بندر امام خمینی (ره) به کارنجات تصفیه شکر وارد و به منظور تنظیم قیمت ها، در بازار مصرف توزیع شده است.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

راشدی با بیان اینکه واردات به کشور بدون مشکل درحال انجام است، اظهار کرد: درحال حاضر ۲ فروند کشتی وارد بندر شده و در لنگرگاه آماده پهلوگیری هستند که طی روز‌های آتی بار آنها تخلیه و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

این مقام مسئول درخصوص زمانبندی و روند واردات کالا‌های اساسی گفت: عرضه و واردات این کالا‌ها به بازار تا اشباع شدن بازار ادامه خواهد داشت.

این وارد کننده تصریح کرد: مردم و مصرف کنندگان این اطمینان خاطر را داشته باشند که کالا‌های اساسی آن‌ها تامین خواهد شد، چراکه تمهیدات لازم و برنامه ریزی‌های دقیق از سوی معاون وزیر و معاون بازرگانی دولت اندیشیده شده است، این واردکننده‌ها در بندر امام خمینی (ره) که وظیفه پهلودهی کشتی، تخلیه و ارسال کالاها به سایر مناطق کشور را بر عهده دارند، اجازه وقوع کمبود در بازار را نمی دهند.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

ورود بیش از ۱۳۹ هزار تن کالا به بندر امام

راشدی بیان داشت: طی روز‌های آتی حدود ۹۳ هزار تن شکر، ۳۳ هزار تن روغن سویا و ۱۳ هزار و ۵۰۰ برنج تخلیه و آماده عرضه به بازار خواهد شد و این روند تداوم خواهد داشت.

او با بیان اینکه واردات کالا‌های مذکور بدون هیچ گونه مشکل درحال انجام است،گفت: با وجود تحریم و شرایط اقتصادی کنونی، خوشبختانه خللی در واردات ایجاد نشده و کالا‌ها در زمان مقرر وارد بندر شده است.

راشدی در پایان افزود: مردم ایران هیچ گونه نگرانی برای تامین کالا‌های اساسی نداشته باشند، چراکه به طور جدی پیگیری واردات درحال انجام است و تا هر زمان که نیاز باشد واردات ادامه پیدا می‌کند و به  بازار عرضه می‌شود.

یکی از کارکنان انبار‌های ذخیره کالا‌های اساسی در بند امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ۵ باب انبار بسیار بزرگ در این بندر وجود دارد که برنج‌های وارداتی در آن‌ها نگهداری می‌شود.

او بیان کرد: خوشبختانه تمامی انبار‌های بندر مملو از کالا‌های اساسی از جمله برنج هستند که به تدریج به سایر نقاط کشور صادر و به بازار عرضه خواهند شد تا در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

یکی از کارگران شاغل در بندر امام خمینی (ره) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص وضعیت واردات کالا گفت: خوشبختانه وضعیت پهلوگیری کشتی ها، واردات کالا و تخلیه و بارگیری آنها مطلوب است.

او تصریح کرد: کشتی‌های زیادی وارد بندر می‌شوند و واردات ذرت، شکر و ... به خوبی در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

این روز‌ها ساحل ایران در برابر دریای متلاطم تحریم‌ها آرام است و موج‌های فشار‌های اقتصادی لرزه‌ای بر تن پایدار و استوار ایران وارد نمی‌کنند.

بندر امام خمینی (ره) به عنوان قلب تپنده منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت سالانه ۵۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا، توانسته گام‌های موثری در جهت حفظ امنیت غذایی کشور بردارد.

بندر امام خمینی (ره)، شهر لجستیکی غلات ایران+فیلم

 


گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار