هفته بزرگداشت شهید عباس دوران با حضور ریاست دفتر مطالعات راهبردی نهاجا و مسئولان استانی در شیراز برگزار خواهد شد.

اعلام ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت شهید دورانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امیرسرتیپ دوم خلبان اسماعیل لشکری فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران در نشست خبری با عنوان ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت شهید دوران با بیان اینکه این پایگاه در جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس ۱۰۰ شهید را به این مرز و بوم تقدیم کرده است، اظهار داشت: شهید خلبان عباس دوران با ثبت ۱۲۰ ماموریت جنگی در کارنامه خود که یک رکورد محسوب می‌شود در دوران دفاع مقدس نمونه و الگویی برای خلبانان است.

وی با بیان اینکه شهید عباس دوران زمانی که صدام ادعا کرده بود هیچ خلبان ایرانی جرات نزدیک شدن به بغداد را ندارد، او با هواپیمای فانتوم به قلب بغداد می‌زند، این شجاعت مثال زدنی او باعث می‌شود تا یکی از پرافتخارترین مدال‌های دفاع مقدس را به نام خود بزند، افزود: از مهمترین ویژگی این شهید روحیه شهادت طلبی بوده است و این اثر گذاری هم اکنون در خلبانان مشاهده می‌شود.

امیر لشکری در تشریح برنامه‌ها اظهار کرد: امسال مصادف با سی و هفتمین سالگرد شهادت خلبان شهید عباس دوران ویژه برنامه‌هایی از ۳۰ تیر تا پنجم مردادماه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه همایش بزرگداشت این شهید ساعت ۱۰ صبح روز سی تیرماه با حضور ریاست دفتر مطالعات راهبردی نهاجا، جانشین سازمان عقیدتی سباسی ارتش و مسئولان استانی در تالار حافظ برگزار خواهد شد، افزود: در این همایش از کتاب نمایشنامه مهنا با حضور خانواده شهدا رونمایی خواهد شد.

فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران بیان کرد: در سی و هفتمین سالگرد شهادت شهید دوران، همچنین ۳۷ ماکت هواپیما، ۳۷ کرست و لوح یادبود به همرزمان، پیشکسوتان دفاع مقدس و ... تقدیم و از آنان قدردانی خواهد شد.

وی، تجلیل از خانواده شهید دوران و چند تن از شهدای دیگر، تجلیل از اساتید پیشکسوت نمایش استاد رحیم هودی و استاد احمد سپاسدار، تجلیل از ۳۷ هنرمند پایگاه تالار حافظ، تجلیل از ۳۷ تن از خلبانان و پرسنل تیپ شکاری و تیپ ترابری، تجلیل از ۳۷ نفر از فرزندان شهدای پایگاه، تجلیل از ۳۷ تن قرآنی زیر ۵ سال را از دیگر برنامه‌های هفته بزرگداشت شهید دوران عنوان کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در حاشیه هفته بزرگداشت گلباران گلزار شهداء، دیدار با خانواده شهداء و هفته تئاتر داریم که اثر جدید گروه نمایش مردمی مهنا (پل کارون) به صورت رایگان در تالار استاد فقیه اجرا می‌شود.

فرمانده پایگاه شهید دوران در ادامه با بیان اینکه ساخت ماکت و تندیس شهید و نصب آن در مکانی مناسب در حال پیگیری است، اظهار داشت: با تصویب دستگاه‌های مرتبط و مسئول از جمله شهرداری، این تندیس ساخته و در میدان الله (فلکه گل سرخ)  یا محل تولد یا محل زندگی آن شهید در شیراز نصب شود.

امیر لشکری گفت: همچنین تولید فیلمی از زندگی شهید عباس دوران کلید خورده و قرار است با بهره گیری از فضای پایگاه‌های سوم و ششم شکاری و پایگاه شهید دوران شیراز، تولید شود.

شهید عباس دوران متولد ۱۳۲۹ در جوانی پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت.با آغاز جنگ تحمیلی برای دفاع از کشور به پا خاست و با ۱۰۳ سورتی پرواز در دوران دفاع مقدس، رکورددار بیشترین پرواز در جنگ شد.

این خلبان شجاع، در عملیات ضربه زدن به شبکه دفاعی و امنیتی نفوذناپذیر مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید، اما مانع از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد‌ها به ریاست صدام در بغداد شد.

بقایای پیکر مطهر شهید عباس دوران در تیر ماه ۸۱ به میهن بازگشت و در زادگاهش شیراز به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/م

برگزاری هفته گرامیداشت شهید دوران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار