صفاری نیا با اشاره به اینکه پارک فناوری پردیس پیشرو در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: این پارک تاکنون پذیرای بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بوده است.

بدون نگاه تمدنی فنآوری از مسیر سازنده خارج می شود/ از متخصصان علوم انسانی و اجتماعی در فعالیت‌های فناورانه استفاده شودبدون نگاه تمدنی فنآوری از مسیر سازنده خارج می شود/ از متخصصان علوم انسانی و اجتماعی در فعالیت‌های فناورانه استفاده شودبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه دیروز (چهارشنبه ۲۶ تیر۹۸ ) از پارک فناوری پردیس بازدید کرد. در این دیدار مسئولان این پارک گزارش فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش روی پارک فناوری پردیس را ارائه کردند.

در این بازدید مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس گفت: این پارک به عنوان یک مجموعه پیشرو در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان تا کنون پذیرای بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بوده و بیش از ۴ هزار نفر نیز در این پارک شاغل هستند.
 
وی افزود: این مجموعه از سال ۸۴ کار خود را آغاز کرد و با مجوز اخذ شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود.
 
صفاری نیا ادامه داد: با مجوز‌های اخذ شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت، دارو و... هم ورود پیدا کرده‌ایم. طرح نهایی این مجموعه تبدیل پارک به یک شهر و ناحیه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.
 
رئیس پارک فناوری پردیس گفت:  هم‌اکنون حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی برای طرح توسعه اختصاص یافته است.
 
صفاری نیا ادامه داد: خاصیت این پارک فناوری آن است که فعالان در این منطقه می‌توانند در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تأثیرگذار باشند.

تضمین موفقیت نهاد‌های علمی با عضویت فعالان فناوری در هیئت امنای آن

عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از مشکلات هیئت‌های امنای نهاد‌های علمی و پژوهشی کشور حضور چهره‌های دولتی و اجرایی در این هیئت‌ها و عدم توجه به حضور ذی نفعال است؛ بنابراین در همین پردیس و پارک مهم علم و فنآوری کشور حضور چند نفر از روسای شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی لازم است.
 
وی افزود: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با این مشکل مواجه هستیم و قصد داریم این مشکل را با حضور ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌ها برطرف کنیم. البته این اقدام در ستاد راهبری نقش جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه تا حدودی محقق شده است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنگامی نهاد‌های علمی و پژوهشی موفق هستند که اکثر افراد عضو هیئت امنای این نهاد‌ها فعالان علم و فناوری باشند.

عاملی با اشاره به موضوع نوآوری اجتماعی و نقش آن در پیشرفت فناوری گفت: این موضوع مهم است و باید با نگاه وسیع‌تر به آن نگاه شود اگر این حوزه درست برای جامعه تبیین شود و نقش آن در حل مشکلات نشان داده شود قطعاً جامعه از آن استقبال می‌کند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما کلاً خواهان کار فردی هستیم و اگر بشود در امثال این پارک‌ها زمینه‌ای ایجاد کنند تا زنجیره به هم متصل فناوری ایجاد شود، بسیار کار بزرگی شده است.
 
وی با اشاره به موفقیت پارک فناوری پردیس در جذب سرمایه‌گذاری افزود: پردیس علم و فناوری یک نمونه بسیار موفق در حوزه علم و فناوری با تکیه بر بخش خصوصی است که همواره مثال زدنی است.

انتقاد از موازی کاری در نگارش نرم افزار‌ها در موسسات اقتصادی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موازی کاری‌ها در نگارش برخی نرم‌افزار‌های خدماتی و هزینه‌های کلان این موازی کاری‌ها به ویژه در موسسات اقتصادی نظیر بانک‌ها گفت: با توجه به منطق فضای مجازی یک بار هزینه و تولید این برنامه‌ها به صورت با کیفیت می‌تواند نیاز‌های تمام موسسات را برطرف کند. در واقع دیجیتال با منطق آنالوگ تفاوت‌های جوهری دارد. در منطق دیجیتال، مسیر تولید متفاوت می‌شود و در اینجا یک تولید به منزله متمایل به بی نهایت تولید می‌شود و امکان متمایل به بی نهایت توزیع و بی نهایت مصرف را فراهم می‌کند.
 
وی افزود: اگر فناوری رقومی و دیجیتالی در همه ابعاد جاری شود، هزینه‌ها و تولید، توزیع و... به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به موضوع صنعت نسل ۴ ادامه داد: صنعت نسل ۴، کشاورزی نسل ۴ و خدمات نسل ۴ که فیزیکی-سایبری است، بازار کسب و کار بزرگی است که تمرکز پارک بر آن می‌تواند جهت گیری‌های مثبتی را برای پردیس فراهم کند.

عاملی با تاکید بر تمرکز بر اهداف مشخص برای مثال بر کسب و کار و حوزه بزرگ شهر‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: فضای امروز و آینده ما حرکت به سمت شهر‌های هوشمند است که به نوع بسیاری از عملکرد‌های شهری به این فضا منتقل می‌شوند و دامنه بزرگی از فعالیت‌های دانش مبنا و شتاب دهنده‌ها را جذب خود می‌کند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع خانواده و رفع نیاز‌های این نهاد اجتماعی می‌تواند یک زمینه گسترده برای فعالیت‌های دانش‌بنیان باشد.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید همراهی با فرهنگ و جامعه به عنوان یک معیار در ارزیابی‌های فناورانه مدنظر باشد اگر مدل‌های ما از مدل‌های غربی تبعیت کنند با مشکل مواجه می‌شوند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فناوری نقش مهمی در فرهنگ و چگونگی فرهنگ جوامع دارد و یک نوع ریل گذاری‌های می‌کند که جامعه در چارچوب آن حرکت می‌کند. بنا بر این اهمیت راهبردی و شالوده‌ای دارد.
 
وی افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته متخصصان علوم انسانی و اجتماعی به عنوان متخصصان در فهم ریشه‌های جامعه و رفتار‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در شرکت‌های تجاری دارند.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: ما باید به زنجیره‌ای فکر کنیم که بتواند یک تصویر همه‌جانبه و جامع از فعالیت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد. باید زنجیره ایده تا محصول با توجه به علائق و سلایق مصرف کننده تکمیل شود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد ادامه داد: فناوری می‌تواند با تعریف ساختار و شناسایی زمینه‌های فسادزا در این زمینه کمک‌رسان باشد.
 
عاملی با اشاره به تغییر الگوی فناوری از تحقیق و توسعه به تحقیق و کار گفت: این تغییر الگو موجب کاهش بسیاری از هزینه‌ها و افزایش ثروت شده است. لازم است به اختصاص اعتبارات مناسب برای تحقیق و کار، مسیر رشد و ترقی تضمین کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار