سرپرست مدیریت امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۹۴ درصد تولید پیله‌تر در خراسان شمالی افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهدی شکاری سرپرست مدیریت امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید پیله از مجموع چهار هزار و ۹۶۰ جعبه تخم نوغان توزیع‌شده میان متقاضیان خراسان شمالی برداشت‌شده که به طور میانگین ۴۲ کیلوگرم پیله‌تر از هر جعبه استحصال‌شده است.

شکاری در خصوص قیمت فروش پیله‌ها افزود: نوغانداران استان پیله‌های ابریشم خود را به ازای هر کیلوگرم ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان به بازار عرضه کردند.

وی از رشد تولید پیله در استان خبر داد و تصریح کرد: تعداد جعبه‌های تخم نوغان توزیع‌شده در سال جاری ۷۳ درصد رشد و تولید استان نیز نسبت به سال گذشته ۹۴ درصد افزایش داشته است.

وی به برخی از برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص پرداخت و گفت: تکمیل زنجیره تولید ابریشم، مناسب بودن شرایط محیطی، توزیع تخم نوغان باکیفیت، تلاش و همت نوغانداران و به‌کارگیری توصیه‌های کارشناسی و برگزاری کلاس‌های آموزشی عامل ارتقای تولید در استان شده است.

شکاری افزود: توزیع ۵۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده به صورت رایگان میان نوغانداران ازجمله اقدامات انجام شده برای حمایت از این تولیدکنندگان بوده است.

وی استان خراسان شمالی را جزء استان‌های ممتاز کشور و مستعد جهت نوغانداری برشمرد و گفت: خراسان شمالی در سال ۹۷ ازنظر تولید پیله رتبه چهارم و ازنظر میانگین تولید به ازای هر جعبه رتبه نخست را به خود اختصاص داده و کیفیت پیله‌های تولیدشده در استان از بهترین پیله‌های تولیدشده در کشور است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۱۶۶ خانوار در امر پرورش کرم ابریشم مشغول بوده که عمده نوغانداران استان در شهرستان رازوجرگلان، مانه و سملقان و بجنورد فعالیت دارند.

امسال ۲۰۸ تن پیله‌تر ابریشم در استان تولیدشده است.

انتهای پیام/ ر

افزایش ۹۴ درصدی تولید پیله‌تر در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.